23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Dagligvaror går bättre än sällanköp enligt BUN-rapporten.

Nya butikskoncept, satsningar på lager och logistik och justeringar i butiksnätet är huvudbry för aktörerna inom dagligvaruhandeln.

Läs också: Då öppnar nya Maxi

Dagligvaruhandeln är just nu inne i ett skede av butiksnätsplanering och expansion, att implementera och lansera nya butikskoncept, göra satsningar på e-handel och lager och logistik. Därtill kommer pågående branschglidning och uppköp och konsolidering med mindre uppstickare och e-handelsföretag.

Det framkom när HUI Research presenterade den så kallade BUN-rapporten i veckan. Rapporten bygger 80 bolags kvartals- och årsrapporter varav 12 bolag inom dagligvaruhandeln ingår.

Samtliga av bolagen inom dagligvaruhandeln hade en positiv omsättningsutveckling i fjol.

Centralt för många aktörer inom dagligvaruhandeln är att de tittar över butiksnätet och både öppnar och stänger butiker men antalet butiker är i de närmaste oförändrat.

Läs också: Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Under perioden januari till juli har dagligvaruhandeln har haft en positiv tillväxt om 3,5 procent vilket är betydligt högre än sällanköpshandelns tillväxt som landar på 1,9 procent.

14 företag står för hälften av omsättningen i detaljhandeln och där toppas listan av Ica, Coop och Axfood med tillsammans 28 procent av detaljhandelskakan. Med bland de 14 finns även Bergendahls, Lidl och Axstores.

Just Lidl beskrivs som en av tillväxtraketerna i rapporten med en tillväxtökning om 11 procent i fjol.

Det gäller även när HUI Research tittat på likviditeten och soliditeten hos BUN-bolagen.

56 procent av bolagen inom dagligvaruhandeln hade förbättrad kassalikviditet och 44 procent hade förbättrad soliditet i fjol.

Mer om: Coop | HUI Research | Ica | Lidl | rapport
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Då öppnar nya Maxi

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

"Världens mat" med nya ägare

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Nyhetsbrev

Bagerierna som säljer flest semlor

Arkiv

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Oviss framtid för Willys-butik

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

De är Sveriges grönaste varumärken

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.207