23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Coop dubbla finalister

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Nya Coop och Eurocash vid gränsen

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.

Mer om: Coop | hälsa | kampanj | miljö | Old milk
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu
Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Nyhetsbrev

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Arkiv

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Sänd till en kollega

0.257