23948sdkhjf

Coops moduler tar upp kampen om matkronan

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

När Coop reducerar sina koncept till två och börjar tänka i moduler är det restaurangerna man tar sikte på.

Fri Köpenskap har tidigare skrivit om Coops konceptförändring där de tidigare tre koncepten nu blivit två. Då stod det också klart att Coop kommer börja arbeta med särskilda moduler. Nu står det klart att flera av de nya modulerna har måltidslösningar i fokus med moduler som kafé, restaurang, äta nu samt bistro.

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

– Historiskt har restaurangbranschen tagit andelar från dagligvarubranschen, något som vi vill ändra på. Vi vill kunna erbjuda möjligheter att sätta sig ner och äta men också möjligheter att ta med sig mat, säger Staffan Fri kategori och sortimentsansvarig på Coop.

Bistro är helt nytt för Coop och de kommer att verka som en förlängning av butikens delidiskar.

– Konceptet med ”grocerants” är populära nu, en hybrid av restaurang och butik och där ser vi möjligheter att ta en del från restaurangbranschen. Vi har många butiker med sådana lägen där det skulle fungera utmärkt, områden där många rör sig och är i farten, säger säger kategorigruppchef på Coop.

Förutom bistro-modulen är även modulen ”äta nu” en viktig del i Coops strategi för att ta en större andel av matkronan. Där handlar det om att tillgodose en allt mer rörlig kundkrets som i allt större utsträckning vill ha snabba mål och framförallt mellanmål.

Läs också: Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

– Mellanmålet det största målet nu, inte i värde men i hur det växer. Vi ska bli bäst på mellanmålet. Det viktiga är att få in kunderna, inte bara en gång i veckan eller en gång om dagen utan helst minst två gånger om dagen och att de då också köper andra varor från oss, säger Eva Lindholm.

Modulkonceptet är tänkt att fungera för alla butiker, oavsett storlek eller geografisk plats då det går att skräddarsy utifrån butikernas olika behov.

– Vill man jobba med till exempel pizza eftersom man ser att man har den kundkretsen så finns det en modul för det. Det är ett långt land med olika kundbehov så man kan plocka ihop sin modul utifrån kundefterfrågan. säger Staffan Fri.

Enkelhet och tillgänglighet är honnörsord i det nya konceptet, först och främst för kunden men att förenkla processerna för butiken är också viktigt i det nya modultänkandet, inte minst för att minska arbetsbördan i butikerna.

– Det är många olika kategorier inblandade, det är det som gör det komplext. Vi ska hitta ett effektivt sätt att med hjälp av logistiken kunna lösa butikens sätt att arbeta så att den inte måste plocka allt från butiken på tio olika ställen, det finns det inte personal för säger Eva Lindholm.

– Det är viktigt att det koncept vi skapar inte blir person eller kompetens beroende, därför skapar vi moduler som kan skötas av alla i butiken utan någon längre upplärning, säger Staffan Fri.

Mer om: Coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Arkiv
1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Här sopar robotarna banan i butiken

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Bergendahls i storavtal

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

0.202