23948sdkhjf

Coops moduler tar upp kampen om matkronan

När Coop reducerar sina koncept till två och börjar tänka i moduler är det restaurangerna man tar sikte på.

Fri Köpenskap har tidigare skrivit om Coops konceptförändring där de tidigare tre koncepten nu blivit två. Då stod det också klart att Coop kommer börja arbeta med särskilda moduler. Nu står det klart att flera av de nya modulerna har måltidslösningar i fokus med moduler som kafé, restaurang, äta nu samt bistro.

– Historiskt har restaurangbranschen tagit andelar från dagligvarubranschen, något som vi vill ändra på. Vi vill kunna erbjuda möjligheter att sätta sig ner och äta men också möjligheter att ta med sig mat, säger Staffan Fri kategori och sortimentsansvarig på Coop.

Bistro är helt nytt för Coop och de kommer att verka som en förlängning av butikens delidiskar.

– Konceptet med ”grocerants” är populära nu, en hybrid av restaurang och butik och där ser vi möjligheter att ta en del från restaurangbranschen. Vi har många butiker med sådana lägen där det skulle fungera utmärkt, områden där många rör sig och är i farten, säger säger kategorigruppchef på Coop.

Förutom bistro-modulen är även modulen ”äta nu” en viktig del i Coops strategi för att ta en större andel av matkronan. Där handlar det om att tillgodose en allt mer rörlig kundkrets som i allt större utsträckning vill ha snabba mål och framförallt mellanmål.

– Mellanmålet det största målet nu, inte i värde men i hur det växer. Vi ska bli bäst på mellanmålet. Det viktiga är att få in kunderna, inte bara en gång i veckan eller en gång om dagen utan helst minst två gånger om dagen och att de då också köper andra varor från oss, säger Eva Lindholm.

Modulkonceptet är tänkt att fungera för alla butiker, oavsett storlek eller geografisk plats då det går att skräddarsy utifrån butikernas olika behov.

– Vill man jobba med till exempel pizza eftersom man ser att man har den kundkretsen så finns det en modul för det. Det är ett långt land med olika kundbehov så man kan plocka ihop sin modul utifrån kundefterfrågan. säger Staffan Fri.

Enkelhet och tillgänglighet är honnörsord i det nya konceptet, först och främst för kunden men att förenkla processerna för butiken är också viktigt i det nya modultänkandet, inte minst för att minska arbetsbördan i butikerna.

– Det är många olika kategorier inblandade, det är det som gör det komplext. Vi ska hitta ett effektivt sätt att med hjälp av logistiken kunna lösa butikens sätt att arbeta så att den inte måste plocka allt från butiken på tio olika ställen, det finns det inte personal för säger Eva Lindholm.

– Det är viktigt att det koncept vi skapar inte blir person eller kompetens beroende, därför skapar vi moduler som kan skötas av alla i butiken utan någon längre upplärning, säger Staffan Fri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109