23948sdkhjf

Coops moduler tar upp kampen om matkronan

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

När Coop reducerar sina koncept till två och börjar tänka i moduler är det restaurangerna man tar sikte på.

Fri Köpenskap har tidigare skrivit om Coops konceptförändring där de tidigare tre koncepten nu blivit två. Då stod det också klart att Coop kommer börja arbeta med särskilda moduler. Nu står det klart att flera av de nya modulerna har måltidslösningar i fokus med moduler som kafé, restaurang, äta nu samt bistro.

Läs också: Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

– Historiskt har restaurangbranschen tagit andelar från dagligvarubranschen, något som vi vill ändra på. Vi vill kunna erbjuda möjligheter att sätta sig ner och äta men också möjligheter att ta med sig mat, säger Staffan Fri kategori och sortimentsansvarig på Coop.

Bistro är helt nytt för Coop och de kommer att verka som en förlängning av butikens delidiskar.

– Konceptet med ”grocerants” är populära nu, en hybrid av restaurang och butik och där ser vi möjligheter att ta en del från restaurangbranschen. Vi har många butiker med sådana lägen där det skulle fungera utmärkt, områden där många rör sig och är i farten, säger säger kategorigruppchef på Coop.

Förutom bistro-modulen är även modulen ”äta nu” en viktig del i Coops strategi för att ta en större andel av matkronan. Där handlar det om att tillgodose en allt mer rörlig kundkrets som i allt större utsträckning vill ha snabba mål och framförallt mellanmål.

Läs också: Fler butiker börjar med komposterbara påsar

– Mellanmålet det största målet nu, inte i värde men i hur det växer. Vi ska bli bäst på mellanmålet. Det viktiga är att få in kunderna, inte bara en gång i veckan eller en gång om dagen utan helst minst två gånger om dagen och att de då också köper andra varor från oss, säger Eva Lindholm.

Modulkonceptet är tänkt att fungera för alla butiker, oavsett storlek eller geografisk plats då det går att skräddarsy utifrån butikernas olika behov.

– Vill man jobba med till exempel pizza eftersom man ser att man har den kundkretsen så finns det en modul för det. Det är ett långt land med olika kundbehov så man kan plocka ihop sin modul utifrån kundefterfrågan. säger Staffan Fri.

Enkelhet och tillgänglighet är honnörsord i det nya konceptet, först och främst för kunden men att förenkla processerna för butiken är också viktigt i det nya modultänkandet, inte minst för att minska arbetsbördan i butikerna.

– Det är många olika kategorier inblandade, det är det som gör det komplext. Vi ska hitta ett effektivt sätt att med hjälp av logistiken kunna lösa butikens sätt att arbeta så att den inte måste plocka allt från butiken på tio olika ställen, det finns det inte personal för säger Eva Lindholm.

– Det är viktigt att det koncept vi skapar inte blir person eller kompetens beroende, därför skapar vi moduler som kan skötas av alla i butiken utan någon längre upplärning, säger Staffan Fri.

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Arkiv

Ica-handlarens låt blir nytt album

Brittiska jättarnas fusion blockeras

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207