23948sdkhjf

Lågprisutmanaren öppnar i Stockholm i dag

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Halloween-pop-up-butik mitt i stan.

Mitt i stan på Regeringsgatan, med Gallerian på ena sidan och NK på den andra, gör Dollarstore sin debut i centrala Stockholm. Fram till den 3:e november kommer butiken köra ett Halloween-tema med kostymer, skräckmasker, dödskallar, elektroniska figurer, godis, läsk. Allt man kan tänka sig inför den skräckinjagande högtiden.

Läs också: Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Utbudet ser nästan likadant ut som i de vanliga Dollarstorebutikerna. Med undantag för lite större och jämförelsevis dyrare produkter:
– Det finns också ett unikt sortiment som du bara kan hitta här. Sånt som har en extratouch med ljud, ljus, rörelse och sensorer, säger lågpriskedjans marknadskoordinator Kelly Backlöf.

Efter Halloween skrudas lokalen om till ett Winter wonderland.
– Då kommer vi sälja allt för den perfekta julen.
Innehållet baseras på jultrender.
– Vill man till exempel ha en riktig Coca-Cola-christmas kan man hitta det här, till ett väldigt schysst pris, säger hon.

Lokalen hyrs tillfälligt under de båda högtiderna. Den första januari flyttar Dollarstore ut.

Mannen bakom butikskedjan Peter Ahlberg ser den tillfälliga flytten till innerstan som en kul grej. På frågan om det finns intresse för en permanent citylösning svarar han nej – med tillägget att han inte utesluter framtida överraskningar.
– Det här är mer marknadsföring, för mig är det ett sätt att visa upp konceptet.

Läs också: Praktiken i butik lär mig om företaget

Men det har inte varit lätt att hitta en lokal mitt i stan.
– Jag tror fastighetsägarna är rädda för att vi är för billiga helt enkelt, de blir nog oroliga för vad hyresgästerna ska tycka och tänka, säger han till Fri Köpenskap.

Däremot har Peter Ahlberg inget emot att expandera runt om Stockholm, till förorterna.
– Min våta dröm är att öppna tio butiker samma dag. Ringa in den här stan, säger han och skrattar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.185