23948sdkhjf

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Lågprisraketen Dollarstore ska in och slåss med både näbbar och klor. Efter Halloween-pop-up-butiken i centrala Stockholm släpps nästa stora nyhet.

Läs också: Här kommer nästa Dollarstore

– Vi kommer att öppna fyra butiker samma dag den 22 november. Mjölby, Kristinehamn, Växjö och Enköping rör det sig om, säger vd Bent Holm till Fri Köpenskap.

Han lämnade som vd på Netto Sverige i mars 2017. Varför han slutade där vill han inte kommentera.

– Däremot trivs jag väldigt bra på Dollarstore, det känns som att jag har kommit hem, säger han.

Efter butiksöppningarna i november tar Bent Holm en paus i etableringen och lägger fokus på julhandeln. Men under våren är det åter full gas framåt utan några blickar i backspegeln. Tillsammans med grundaren Peter Ahlberg tar han sig an en kraftig expansionstakt på 30 butiker under 2019.

Läs också: Lågprisutmanaren öppnar i Stockholm i dag

– Vi har 75 butiker i dag så det blir en butikstillväxt på runt 40 procent på ett år. Inte så dåligt men den våta drömmen vore att öppna 10 butiker på en dag, säger Peter Ahlberg och skrattar.

Han tittar ut i Stockholmskvällen och slår ut med armarna.

– Ringa in den här staden.

Dollarstore låter sig dock inte definieras av särskilda geografiska lägen. Stockholm må vara intressant men kedjan har butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.

Läs också: Willys och Lidl får sällskap i Falkenberg

– Vi fokuserar inte på något specifikt ställe eller stirrar oss blinda på städer. Vi letar lägen där vi ser en försäljningspotential och där vi får en bra deal. Även köpcentrum är intressanta om lokalen är tillräckligt stor och hyran är rätt, säger Bent Holm.

3 000 kvadratmeter säljyta och uppåt är målet.

– Vi är hyfsat flexibla men det är någonstans där som vårt koncept är som starkast. Vi har många spännande och roliga produkter så man vill kunna ha ett ordentligt kundvarv där man kan gå runt och kolla.

Sortimentet är en annan intressant faktor. Den största delen av inköpen kategoriseras säsong och klippvaror. Mycket av arbetet sker under de gemensamma resorna till Kina där stora beställningar läggs. Butikerna har ungefär 11 000 varor i sortimentet men endast 4 000 är fasta.

Läs också: Hit kommer Dollarstores nya jättebutik

– Bara i år har vi 6 000 nya varor i sortimentet. Allt handlar om att hitta coola produkter där vi får en bra deal, säger Peter Ahlberg.

Och varor besläktade med dagligvaruhandeln går starkt framåt i sortimentet.

– Det mesta växer egentligen starkt men läsk och snacks är produktkategorier som går snabbt framåt. Även partysegmentet och prylar till hemmet är storsäljare. Dessa saker intresserar ju även dagligvaruhandeln men vi stirrar oss inte blind på konkurrens. Vi fokuserar på vårt, säger Bent Holm.

Läs mer om: Dollarstore
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matöppet efter Coop

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.109