23948sdkhjf

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

| Av Niklas Svahn / TT | Tipsa redaktionen

Nu fortplantar sig krisen till fler delar av livsmedelsproduktionen.

För en del företag har priset på råvara stigit med 40 procent.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

- Vi går in i en period där kostnaderna drar i väg ordentligt, säger Carl Eckerdal på Livsmedelsföretagen.

Sommarens torka fick skogar att brinna och sädesfält att torka. Vissa bönder fick nödslakta djur eftersom bristen på foder blev för stor. Detta får nu konsekvenser för den övriga livsmedelsproduktionen, visar branschorganisationen Livsmedelsföretagens konjunkturrapport för oktober.

Kostnaderna för råvaruinköp har redan ökat med 40 procent för vissa av medlemsföretagen, och en stor andel uppger att kostnaderna kommer att öka under hösten och våren. Det handlar om alltifrån bagerier, bryggerier, mejerier, pasta- och flingtillverkare till kött- och charkproducenter.

- Det är få branscher som kommer undan, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Sjönk ihop som en sufflé

Cirka 60 procent av det som förädlas inom svensk livsmedelsindustri baseras på svenska jordbruksråvaror. Därför kan utbudet minska kraftigt när företagen måste hålla igen eller helt enkelt inte hittar svenska råvaror. Tillgången kommer inte att räcka till för att möta konsumenternas efterfrågan, enligt Eckerdal.

Läs också: Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

- Vi hamnar i en situation där vi måste fundera på om vi ska importera råvara. Vad gör vi då med märkningen? Det blir oerhört dyra processer att ställa om, om vi ens vill det för vi vill inte laborera med kundernas tillit till oss som leverantörer av svenska råvaror.

Sommarens torka och problemen som nu uppstår jämförs med den globala råvarukrisen under 2007—2009. Mitt i den kom också finanskrisen som spädde på turbulensen. Råvaror som majs och soja sköt i höjden. I vissa fall tredubblades priset.

- Vi försöker dra paralleller med den senaste krisen. Det vi såg då var att bruttomarginalen för företagen sjönk ihop som en sufflé. Och man kunde inte se att priserna i butik kunde kompensera för den här stora kostnadsökningen, säger Carl Eckerdal.

Kanske inte kan fortsätta

Runt årsskiftet lär ökningen av priset stegras och om ingenting händer med kostnaden i butikerna kan företag få det tufft, enligt chefsekonomen.

- Om vi möter samma gensvar nu, att det finns en låg betalningsvilja i dagligvaruled, då kommer en del företag att leva nära gränsen att inte kunna fortsätta verka.

Eckerdal tror dock att konsumenterna är beredda att betala.

- Om man befann sig i Sverige under juli och augusti och såg hur åkrarna inte ville ta sig, det var bara jorddamm, då tror jag man nästan förväntar sig att det här kommer att märkas även för mig som konsument.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146