23948sdkhjf

Löfbergs startar kaffeuppropet "Drick upp"

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Bolaget vill minska svenskarnas kaffeslöseri.

Samtidigt som klimatförändringarna hotar kaffets framtid häller svenskarna ut 300 miljoner liter kaffe varje år, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det är helt värdelöst menar kafferosteriet Löfbergs som i ett pressmeddelande skriver att man idag drar igång ett upprop på Stockholms Centralstation. Målet är att stoppa slöseriet och bidra till en mer hållbar kaffekonsumtion.

– Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Under veckan öppnar Löfbergs en kaffebar på Stockholms Centralstation. På centralen och andra ställen där folk är i rörelse finns det mycket take away-kaffe. En symbol för take away-kaffet är att personalen i kaffebaren skriver kaffedrickarens namn på muggen. Löfbergs använder fenomenet – med en liten skillnad:

– Vi vänder på namnskrivandet och låter kaffedrickarna själva signa sitt namn på muggen. Då skriver dom på vårt upprop och lovar att dricka upp sitt kaffe. När man gjort det bjuder vi på kaffet, säger Lena Rodin.

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

– Därför har vi startat initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe för kommande generationer, säger Lena Rodin.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Anställda anklagas för korruption och människohandel

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Shopgun tar sikte på reklambladen

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Bergendahls i storavtal

Här sopar robotarna banan i butiken

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.178