23948sdkhjf

Årets butik vässas av konkurrensen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Årets Butik på Dagligvarugalan, Ica Maxi Nacka, sätter kunden och medarbetaren i fokus. Men de hade aldrig kommit så långt om det inte vore för den lokala konkurrensen.

Läs också: En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

– Varje aktör som kommer sätter ytterligare press. Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre, säger Mats Nilsson, handlare.

Han har varit handlare i 30 år och drivit butiken sedan starten 2002. Ända sedan dörrarna slogs upp har konkurrensen i området stegvis skärpts. City Gross, Coop, Hemköp och en annan Ica Maxi. Även många mindre Coop- och Ica-butiker har etablerat sig för att ta del av Nackas åtråvärda matkrona.

– Nacka växer, och varje konkurrent som kommer pushar oss till att bli ännu bättre. Nu börjar även restaurangerna att på allvar konkurrera. Gränserna suddas ut, säger Mats Nilsson.

200 guldhattar. Personalen är den viktigaste tillgången i butiken och det gäller att fira segrarna. Foto: Ica Maxi Nacka

Läs också: Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

De håller ständigt ett vaksamt öga på konkurrensen och så fort de får nys om en ny konkurrent sätter de sig ner för en specifik djupdykning.

– Vi tittar på vad konkurrenten är bra på, och vad vi kan göra för att fortsatt vara förstavalet, säger han och fortsätter:

– Sedan kommer det alltid att finnas ett naturligt tapp eftersom vissa kunder alltid väljer att handla närmast bostaden. Då behöver vi en plan för hur vi ska hämta igen det tappet. Vad vi kan göra för att öka snittköpen, kundantalet eller marginalkronan per kund till exempel.

Det egna bageriet, där 15 bagare bakar allt från grunden, har vuxit fram genom konkurrens. Samma med fisken, charken, och i princip alla andra manuella avdelningar. Nu senast var det Hemköp Nacka Forum som etablerade sig några hundra meter bort.

Läs också: Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

– Då handlade det om att trycka ytterligare på saluhallskänslan. Vi sjösatte en ordentlig färdigmatssatsning och satsade mer på manuell kött och fisk, berättar Mats Nilsson.

Det egna bageriet har liksom de flesta andra avdelningar i butiken vuxit fram av konkurrens. 

Men tuffast konkurrens blir det när en annan stor Ica-butik utmanar, anser han.

– När Ica Maxi i Värmdö öppnade var det riktigt tufft. Det finns ingen så hård konkurrens som när en annan Maxibutik slår sig ner i ditt område.

Vad gjorde ni då?

– Vi lyfte på varenda kvadratmeter. Kolonial, mejeri, färskvaror, rubbet. Vi skapade i princip en helt ny butik.

Läs också: Handlaren som brinner för breddidrott

Demografin är en annan intressant aspekt. Kundstocken i Nacka är en salig blandning av olika åldrar, kön, etniska bakgrunder, familjeförhållanden och ekonomiska förutsättningar.

– Det gäller att ha ett brett sortiment och försöka hitta nischer som attraherar de olika kundgrupperna till just din butik, säger Mats Nilsson.

200 sorters folköl i sortimentet är ett exempel. En bred satsning på kosttillskott är en annan.

– Sedan gäller det att ha den bästa kompetensen. Det är våra 250 medarbetare som gör den största skillnaden, konstaterar Karl-Otto Jakobsson, vice vd.

Läs också: Facket stämmer Maxi-butik

200 sorters öl lockar långväga kunder. Nacka Bryggeri förser även butiken med en unik lager som går under samlingsnamnet "Nackas Egna".

Butiken jobbar efter vad man kallar ”Kuben”.

• K: Kunden i fokus.

• U: Utstrålning.

• B: Bemötande.

• E: Engagemang.

• N: Noggrannhet.

Kuben är värdegrunden som alla förhåller sig till och det finns tydliga riktlinjer för att allt ska fungera.

– Vi har mallat upp rutinerna med text och bilder, sedan finns ett system för att ta emot tips på förbättringsmöjligheter, berättar Karl-Otto Jakobsson.

Personalens tips följs regelbundet upp och checklistorna förändras.

– Alla hatar onödigt tidsspill och genom ett effektivt samarbete har vi skapat en mer trivsam och effektiv butiksdrift.

Butikens 5 tips: Så vässar du butiksdriften

1. SKAPA EN VÄRDEGRUND.

Skapa en tydlig värdegrund som hela personalen kan förhålla sig till. Det är viktigt att hela ledet från ledning till butiksgolv förhåller sig till värdegrunden. Om värdegrunden är tillräckligt tydlig och påminns om tillräckligt ofta kommer alla medarbetare att sträva efter att upprätt-hålla den.

2. PERSONALEN ÄR LIVSVIKTIG.

Personalen är ansiktet utåt. Se till att ha kompetent personal och värna om alla medarbetare. Skapa rutiner för hur de anställda kan tipsa om förbättringsmöjligheter och se till att de följs upp. Alla hatar onödigt tidsspill och med effektiva och inarbetade system kan man enkelt kapa tidstjuvar. Sätt också upp tydliga mål som alla i hela personalen kan bidra till och se till att fira även de mindre segrarna.

3.HÅLL STÄNDIGT ÖGONEN PÅ KONKURRENSEN.

Det är livsviktigt att ständigt hålla koll på konkurrensen, men när nya konkurrenter etablerar sig i området är det viktigt att göra en specifik djupdykning. Gå noggrant igenom den nya konkurrentens styrkor och titta på vad du själv kan göra ännu bättre. Vad kan du göra för förändringar för att vara redo att möta konkurrensen när den nya butiken slår upp portarna?

4. ”SNO SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT”.

Fundera på vilka kunder du når och vad du kan göra för att nå ännu fler. Mycket god inspiration finns att hämta internationellt. Ica Maxi Nacka har sneglat mycket på Whole Foods i USA, Sainsburys och Tesco i Storbritannien och kanske framför allt Loblaws i Maple Leaf Garden i Toronto, Kanada. ”Det är nog världens finaste butik och en god inspirationskälla. Sno så mycket som möjligt men inte med händerna”, säger Mats Nilsson.

5. HITTA NISCHERNA.

En bred bas är naturligtvis A och O, men det gäller också att hitta de avgörande nischerna som breddar kundstocken och gör att kunder väljer att köra längre för att besöka just din butik. Goda butiks-lagade såser eller ett kraftigt utbud av blommor kan vara tydliga exempel.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Coop-butik försenas – öppnar tidigast hösten 2021

Axfood tecknar avtal med Softone

På nytt jobb
Hon blir vd för Findus Sverige

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

Ica Maxi fermenterar frukt och grönt – skapar växtnäring som säljs i butik

Nu kan butiken sälja lokalproducerad växtnäring på flaska och dunk.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Arkiv

Servicehandeln svalnar av

Atria ökade både försäljning och omsättning

Krönika
Dags att skrota hela kampanjsystemet

Plus

Dagligvarugalan
Här ger kundernas behov direkt eko i hyllorna

Fri Köpenskap besökte ekovinnaren på årets Dagligvarugala.

Så fungerar Icas nya städrobot

"Bioteknik" får kunderna att välja bort fisk

Sydgrönt med ny fabrik i Bjuv

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

1

Kvantum-butik satsar miljoner – mer butiksyta till frukt

Flygfyren borrar ned överskottsvärme: ”Största investeringen sedan 2012”

Ica Kvantum Flygfyren gör en kraftig investering för att ta vara på överskottsvärme.

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Köer till Lidls 190:e butik

De ska samla in mer plast än de säljer

Fåddman investerar och satsar på export

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.182