23948sdkhjf

Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Årets Butik på Dagligvarugalan, Ica Maxi Nacka, sätter kunden och medarbetaren i fokus. Men de hade aldrig kommit så långt om det inte vore för den lokala konkurrensen.

– Varje aktör som kommer sätter ytterligare press. Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre, säger Mats Nilsson, handlare.

Han har varit handlare i 30 år och drivit butiken sedan starten 2002. Ända sedan dörrarna slogs upp har konkurrensen i området stegvis skärpts. City Gross, Coop, Hemköp och en annan Ica Maxi. Även många mindre Coop- och Ica-butiker har etablerat sig för att ta del av Nackas åtråvärda matkrona.

– Nacka växer, och varje konkurrent som kommer pushar oss till att bli ännu bättre. Nu börjar även restaurangerna att på allvar konkurrera. Gränserna suddas ut, säger Mats Nilsson.

200 guldhattar. Personalen är den viktigaste tillgången i butiken och det gäller att fira segrarna. Foto: Ica Maxi Nacka

De håller ständigt ett vaksamt öga på konkurrensen och så fort de får nys om en ny konkurrent sätter de sig ner för en specifik djupdykning.

– Vi tittar på vad konkurrenten är bra på, och vad vi kan göra för att fortsatt vara förstavalet, säger han och fortsätter:

– Sedan kommer det alltid att finnas ett naturligt tapp eftersom vissa kunder alltid väljer att handla närmast bostaden. Då behöver vi en plan för hur vi ska hämta igen det tappet. Vad vi kan göra för att öka snittköpen, kundantalet eller marginalkronan per kund till exempel.

Det egna bageriet, där 15 bagare bakar allt från grunden, har vuxit fram genom konkurrens. Samma med fisken, charken, och i princip alla andra manuella avdelningar. Nu senast var det Hemköp Nacka Forum som etablerade sig några hundra meter bort.

– Då handlade det om att trycka ytterligare på saluhallskänslan. Vi sjösatte en ordentlig färdigmatssatsning och satsade mer på manuell kött och fisk, berättar Mats Nilsson.

Det egna bageriet har liksom de flesta andra avdelningar i butiken vuxit fram av konkurrens. 

Men tuffast konkurrens blir det när en annan stor Ica-butik utmanar, anser han.

– När Ica Maxi i Värmdö öppnade var det riktigt tufft. Det finns ingen så hård konkurrens som när en annan Maxibutik slår sig ner i ditt område.

Vad gjorde ni då?

– Vi lyfte på varenda kvadratmeter. Kolonial, mejeri, färskvaror, rubbet. Vi skapade i princip en helt ny butik.

Demografin är en annan intressant aspekt. Kundstocken i Nacka är en salig blandning av olika åldrar, kön, etniska bakgrunder, familjeförhållanden och ekonomiska förutsättningar.

– Det gäller att ha ett brett sortiment och försöka hitta nischer som attraherar de olika kundgrupperna till just din butik, säger Mats Nilsson.

200 sorters folköl i sortimentet är ett exempel. En bred satsning på kosttillskott är en annan.

– Sedan gäller det att ha den bästa kompetensen. Det är våra 250 medarbetare som gör den största skillnaden, konstaterar Karl-Otto Jakobsson, vice vd.

200 sorters öl lockar långväga kunder. Nacka Bryggeri förser även butiken med en unik lager som går under samlingsnamnet "Nackas Egna".

Butiken jobbar efter vad man kallar ”Kuben”.

• K: Kunden i fokus.

• U: Utstrålning.

• B: Bemötande.

• E: Engagemang.

• N: Noggrannhet.

Kuben är värdegrunden som alla förhåller sig till och det finns tydliga riktlinjer för att allt ska fungera.

– Vi har mallat upp rutinerna med text och bilder, sedan finns ett system för att ta emot tips på förbättringsmöjligheter, berättar Karl-Otto Jakobsson.

Personalens tips följs regelbundet upp och checklistorna förändras.

– Alla hatar onödigt tidsspill och genom ett effektivt samarbete har vi skapat en mer trivsam och effektiv butiksdrift.

Butikens 5 tips: Så vässar du butiksdriften

1. SKAPA EN VÄRDEGRUND.

Skapa en tydlig värdegrund som hela personalen kan förhålla sig till. Det är viktigt att hela ledet från ledning till butiksgolv förhåller sig till värdegrunden. Om värdegrunden är tillräckligt tydlig och påminns om tillräckligt ofta kommer alla medarbetare att sträva efter att upprätt-hålla den.

2. PERSONALEN ÄR LIVSVIKTIG.

Personalen är ansiktet utåt. Se till att ha kompetent personal och värna om alla medarbetare. Skapa rutiner för hur de anställda kan tipsa om förbättringsmöjligheter och se till att de följs upp. Alla hatar onödigt tidsspill och med effektiva och inarbetade system kan man enkelt kapa tidstjuvar. Sätt också upp tydliga mål som alla i hela personalen kan bidra till och se till att fira även de mindre segrarna.

3.HÅLL STÄNDIGT ÖGONEN PÅ KONKURRENSEN.

Det är livsviktigt att ständigt hålla koll på konkurrensen, men när nya konkurrenter etablerar sig i området är det viktigt att göra en specifik djupdykning. Gå noggrant igenom den nya konkurrentens styrkor och titta på vad du själv kan göra ännu bättre. Vad kan du göra för förändringar för att vara redo att möta konkurrensen när den nya butiken slår upp portarna?

4. ”SNO SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT”.

Fundera på vilka kunder du når och vad du kan göra för att nå ännu fler. Mycket god inspiration finns att hämta internationellt. Ica Maxi Nacka har sneglat mycket på Whole Foods i USA, Sainsburys och Tesco i Storbritannien och kanske framför allt Loblaws i Maple Leaf Garden i Toronto, Kanada. ”Det är nog världens finaste butik och en god inspirationskälla. Sno så mycket som möjligt men inte med händerna”, säger Mats Nilsson.

5. HITTA NISCHERNA.

En bred bas är naturligtvis A och O, men det gäller också att hitta de avgörande nischerna som breddar kundstocken och gör att kunder väljer att köra längre för att besöka just din butik. Goda butiks-lagade såser eller ett kraftigt utbud av blommor kan vara tydliga exempel.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11