23948sdkhjf

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Sommarens torka har redan inneburit kraftiga prishöjningar på svenska livsmedelsråvaror. Under hösten kommer priserna att fortsätta att öka.

Nu vädjar livsmedelsproducenterna till handeln. Leverans- och konsumentpriser måste höjas för att fördela smällen.

Trots ett hyfsat andra kvartal för den svenska livsmedelsproduktionen är det sommartorkan och de konskvenser den får som står i fokus när Livsmedelsföretagen, LI, presenterar sitt kvartalsvisa konjunkturbrev.

Det är en mörk bild LI:s chefsekonom Carl Eckerdal målar upp i rapporten. ”Sommarens extremtorka med de effekter det har på utbudet av svenskodlad råvara är det som på ett eller annat sätt kommer att påverka hela den svenska livsmedelkedjan under överskådlig tid, med några enstaka undantag”, skriver han i rapporten.

Dels kommer kostnaderna för svenskproducerad jordbruksråvara att öka och dels kommer inte tillgången att räcka för producenternas efterfrågan.

För 40 procent av de svenska livsmedelsproducenterna har kostnaderna för råvaruinköp redan ökat kraftigt, och lika många förutspår kostnadsökningar under resten av året. Det handlar om breda lager inom svensk livsmedelsproduktion, skriver Eckerdal i rapporten. Han drar paralleller till den globala råvarukris som drabbade världens livsmedelsproduktion 2008.

– Det är nästan på dagen tio år sedan, sade han när rapporten presenterades på tisdagen.

Den gången kunde livsmedelsproducenterna delvis kompensera de ökade råvarukostnaderna med egna effektiviseringar, men branschens bruttomarginaler fick sig en rejäl törn, och har inte hämtat sig sedan dess.

– Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna, säger Carl Eckerdal.

En majoritet av LI:s medlemsföretag skriver att de behöver höja sina leveranspriser till handeln, men som Eckerdal skriver i rapporten; ”förhandlingsprocessen med svensk dagligvaruhandel gällande just prissättning är omvittnat trög”.

Han fortsätter:

”Det finns dock inget som hindrar dagligvaruhandeln från att inta en mer pragmatisk roll denna gång i förhållande till det svenskodlade/producerade, med ett mindre lönsamhetstapp inom hela den svenska livsmedelskedjan som följd.”

Livsmedelsproducenterna bedömer alltså att de den här gången inte kommer att kunna bära kostnadsökningarna själva, utan vädjar till handeln om höjda leveranspriser.

– Hela livsmedelskedjan måste acceptera de villkor som gäller just nu, säger han. Det handlar om att rädda svensk livsmedelsproduktion.

Carl Eckerdal vill inte se det som en kamp mellan olika led i kedjan.

– Det finns både ett egenintresse och större ansvar för hela livsmedelskedjan hos handeln den här gången, säger han.

Han tror också att konsumenterna, väl medvetna om årets misslyckade skörd, är beredda att acceptera höjda priser i handeln.

– Om man befann sig i Sverige under juli och augusti och såg hur åkrarna inte ville ta sig, det var bara jorddamm, då tror jag man nästan förväntar sig att det här kommer att märkas även för mig som konsument.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Nyhetsbrev

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.155