23948sdkhjf

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter en lyckad expansion i Danmark. Nu ska startupen omfamna Sverige. ”Vi börjar i Stockholm.”

Den Köpenhamnsbaserade startupen Simple Feast grundades 2015 av entreprenörerna Jakob Jønck och Thomas Ambus. I går lanserades tjänsten även i Sverige. Företaget som levererar färdiglagad mat till dörren har nått stor framgång i grannlandet.

Läs också: Hyperlokal e-handlare sätter press på butikerna

– Jag kan inte lämna ut exakta siffror men vi har ökat väldigt snabbt i Danmark och har backning av riskkapitalbolag, säger expansionschefen Sam Myers till Fri Köpenskap.

Affärsidén bygger på kreativa matkoncept från växtbaserade ingredienser och levereras i boxar innehållandes tre måltider för antingen tre eller 4-5 personer. Maten kan beställas antingen vegetarisk eller vegansk och tar tio minuter att laga på spisen eller i ugnen.

– Sverige är en väldigt mogen marknad för vår affärsidé eftersom det finns en stor efterfrågan för klimatvänlig och hälsosam mat. Köttkonsumtionen nådde ett trendbrott och minskade för första gången under 2017.

Räckvidden omfattar inledningsvis Storstockholm men planen är att växa till andra storstäder i landet i slutet av året eller början av 2019.

Läs också: City Gross e-handel live ”inom kort”

– Men vi drar inte gränsen där, vi planerar småningom att växa globalt.

Kedjan blir en konkurrent till restauranger och dagligvarukedjor på nätet. Maten levereras en dag i veckan och lagas enligt kedjan inledningsvis av stjärnkockar i Köpenhamn. Leveranserna sker i helt återvinningsbara boxar.

– Vi börjar så men planen är att öppna kök i Sverige när volymerna vuxit.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.236