23948sdkhjf

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Efter en lyckad expansion i Danmark. Nu ska startupen omfamna Sverige. ”Vi börjar i Stockholm.”

Den Köpenhamnsbaserade startupen Simple Feast grundades 2015 av entreprenörerna Jakob Jønck och Thomas Ambus. I går lanserades tjänsten även i Sverige. Företaget som levererar färdiglagad mat till dörren har nått stor framgång i grannlandet.

– Jag kan inte lämna ut exakta siffror men vi har ökat väldigt snabbt i Danmark och har backning av riskkapitalbolag, säger expansionschefen Sam Myers till Fri Köpenskap.

Affärsidén bygger på kreativa matkoncept från växtbaserade ingredienser och levereras i boxar innehållandes tre måltider för antingen tre eller 4-5 personer. Maten kan beställas antingen vegetarisk eller vegansk och tar tio minuter att laga på spisen eller i ugnen.

– Sverige är en väldigt mogen marknad för vår affärsidé eftersom det finns en stor efterfrågan för klimatvänlig och hälsosam mat. Köttkonsumtionen nådde ett trendbrott och minskade för första gången under 2017.

Räckvidden omfattar inledningsvis Storstockholm men planen är att växa till andra storstäder i landet i slutet av året eller början av 2019.

– Men vi drar inte gränsen där, vi planerar småningom att växa globalt.

Kedjan blir en konkurrent till restauranger och dagligvarukedjor på nätet. Maten levereras en dag i veckan och lagas enligt kedjan inledningsvis av stjärnkockar i Köpenhamn. Leveranserna sker i helt återvinningsbara boxar.

– Vi börjar så men planen är att öppna kök i Sverige när volymerna vuxit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125