23948sdkhjf

Norsk läsk backar efter påtryckningar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Fri Köpenskap har tidigare skrivit om den norska citronläsken Jallasprite som uppmanades av Coca Cola att ändra namn då de ansåg att namnet utgör varuintrång och att om en ändring inte skedde skulle de dra tillverkaren O. Mathisen inför rätta.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

Nu har O. Mathisen, gjort som Coca Cola velat och ändrat namn på sin produkt till JallaXXXXXX.

Det har inte fallit i god jord hos Coca Cola som i ett mejl till O. Mathisen säger att namnet nu förvisson inte liknar den populära läsken Sprite men att det istället ger intrycket av att Coca Cola censurerar företaget, och att det inte är acceptabelt.

O. Mathisen har redan tryckt upp och skickat ut 20 000 nya etiketter för att ersätta redan levererade flaskor och de anser sig ha uppfyllt Coca Colas krav.

– Vi har valt det här namnet för att det rent estetiskt var det det bästa med tanke på tidspressen. Vi har helt enkelt inte råd att lägga ner produktionen för en längre tid. I framtiden får vi se om vi kommer, eller har lust till att byta ut X-en mot ett annat namn säger Rikard Svensk på O. Mathisen till sidan VårtOslo.no.

Coca Cola har i en mejlväxling med företaget sagt att det är själva ordet Sprite, inte att det handlar om en citronläsk som är problemet och att namn som Jallacitron eller Jallabrus skulle vara acceptabla.

Mer om: Coca Cola | O.Mathisen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Hälften tråkas ut av e-handel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Fazer köper matföretag – satsar på havre

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Surtantens lägger ner

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218