23948sdkhjf

Norsk läsk backar efter påtryckningar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Fri Köpenskap har tidigare skrivit om den norska citronläsken Jallasprite som uppmanades av Coca Cola att ändra namn då de ansåg att namnet utgör varuintrång och att om en ändring inte skedde skulle de dra tillverkaren O. Mathisen inför rätta.

Läs också: Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Nu har O. Mathisen, gjort som Coca Cola velat och ändrat namn på sin produkt till JallaXXXXXX.

Det har inte fallit i god jord hos Coca Cola som i ett mejl till O. Mathisen säger att namnet nu förvisson inte liknar den populära läsken Sprite men att det istället ger intrycket av att Coca Cola censurerar företaget, och att det inte är acceptabelt.

O. Mathisen har redan tryckt upp och skickat ut 20 000 nya etiketter för att ersätta redan levererade flaskor och de anser sig ha uppfyllt Coca Colas krav.

– Vi har valt det här namnet för att det rent estetiskt var det det bästa med tanke på tidspressen. Vi har helt enkelt inte råd att lägga ner produktionen för en längre tid. I framtiden får vi se om vi kommer, eller har lust till att byta ut X-en mot ett annat namn säger Rikard Svensk på O. Mathisen till sidan VårtOslo.no.

Coca Cola har i en mejlväxling med företaget sagt att det är själva ordet Sprite, inte att det handlar om en citronläsk som är problemet och att namn som Jallacitron eller Jallabrus skulle vara acceptabla.

Mer om: Coca Cola | O.Mathisen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

22 nya Netto-butiker

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.2