23948sdkhjf

Flera handlare hotas av konkurs

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen skrivit om handlarnas situation i Göteborgs stadskärna. Bortplockade parkeringsplatser och kraftigt höjda parkeringsavgifter liksom ombyggnationer inte minst med Vasabron och den planerade Västlänken har gjort att tillgängligheten i stadskärnan försämrats. De kunder som vill ta bilen in till staden och strosa runt bland butikerna väljer i stället angränsande köpcentrum.

Läs också: Lyckad öppning för Hemköp Opaltorget

För bara några dagar sedan kunde Göteborgs-Posten (betallänk) avslöja att tre krogar, Más, Bourbon Street och Pixbar i Göteborgs stadskärna, dras med skatteskulder och riskerar konkurs på grund av ombyggnationerna kring Vasabron.

Läget är väldigt illa. Ingen av restaurangerna klarar av att betala sina skatter och de har fått betalningskrav från Skatteverket. Det handlar om veckor eller möjligtvis månader, säger krögarnas juridiska ombud Per Hellström till tidningen.

Sen tvingas de ansöka om konkurs?

Ja, så kommer det att bli.

Läs också: Ica kritiseras för öl-skyltning

Robert Andersson som driver Más är uppgiven.

Det känns för jävligt, jag har lagt ner hela mitt liv och belånat mig för detta.

Och han är långt ifrån ensam. Fri Köpenskap har talat med flera näringsidkare i området och de målar alla upp samma bild. Särskilt allvarlig tycks situationen vara i stadskärnan innanför vallgraven.

Många närmar sig konkurs och när till och med stora kedjor ser kraftiga försäljningstapp så är läget under all kritik, säger Anna Qvick Carlsson, handlare på Magnussons Ur till Fri Köpenskap.

Läs också: Lidl expanderar i Göteborg

Ingen e-handel, black friday eller annan naturlig konkurrens kan ens i närheten förklara att 32 procent färre besökare kom till hennes butik i september, menar hon.

Och det såg likadant ut förra året. Sedan avstängningarna av broar och annan trafikkaos börjat har vi legat på minskningar mellan 20 och 35 procent varje månad. Det är självklart att vi inte kan klara en sådan utveckling under en längre tid.

Hon funderar på att tillfälligt stänga ned sin butik i protest och hoppas på att fler handlare kan tänkas vilja göra en gemensam manifestation.

– Ett annat alternativ blir att flytta butiken ut från staden. Något måste hända. Det här håller inte längre, säger hon.

Läs också: Saluhall i nya händer

Vad innebär den här utvecklingen på sikt?

Hjärtat i staden, de anrika butikerna försvinner i takt med att kunderna inte kan ta bilen till stan. Och vad tror du det innebär livet och rörelsen i stadskärnan? Man dödsdömer den.

Även för dagligvaruhandeln är läget allvarligt på sina håll. En av stationerna i den planerade Västlänken ska byggas precis utanför Ica Focus.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av Västlänken inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, berättade Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus till Fri Köpenskap efter valet.

Läs också: Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Han, liksom 17,2 procent av Göteborgs befolkning, röstade på det nya partiet Demokraterna som gått till val på att riva upp byggplanerna.

Man körde över befolkningen efter en folkomröstning om de trängselskatter som skulle finansiera bygget 2014. Man trodde nog inte i sin vildaste fantasi att nej-sidan skulle få majoritet, säger han.

Ombyggnationerna utanför butiken är tänkt att starta sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026.

I kombination med trängselskatt samt bortplockade och prishöjda parkeringsplatser blir det ett kraftigt slag mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185