23948sdkhjf

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Black friday förra året blev en mardröm för flera delar i branschen. Alla prognoser överträffades och logistikföretagen hann inte med. Samtidigt svämmades postombuden över av paket och konsumenterna blev upprörda över sena leveranser. Mitt i skottgluggen stod Postnord som fick motta stark kritik från alla håll.

Läs också: Dagligvaruhandeln växer snabbast på nätet

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Fri Köpenskap.

För att se till att problemen inte återupprepar sig har Postnord i år betydligt mer ödmjuka prognoser. Under Black friday-helgen förra året toppade paketvolymerna på runt 750 000 kolli. I år räknar de med 900 000.

Det är den första delen, men sedan har vi presenterat en lång rad åtgärder för att klara ansträngningarna och undvika flaskhalseffekter.

De viktigaste delarna i åtgärdspaket kretsar kring utökade produktionstider, fler lastbilschaufförer, tätare samarbeten med handeln samt ytterligare terminaler och postombud. Bara antalet ombud växer med totalt 180 stycken, vilket motsvarar drygt tio procent. 40 av dessa ombud är tillfälliga under Black friday och julhandeln.

Läs också: Coop börjar med blixtsnabba nätleveranser

Vi har säkrat upp ytterligare i områden i storstäderna där pressen är som störst, berättar Mathias Krümmel.

Postnord har under året även samarbetat nära tillsammans med flera av branschens stora e-handelsaktörer. Tidigare har kraftiga flaskhalseffekter uppstått eftersom de flesta vill packa paketen på morgonen och leverera till Postnord på eftermiddagen. De större centralerna kan hantera runt 20 000 paket i timmen men när alla paket anländer samtidigt blir leveranserna släpande.

Vi har gemensamt kunna flytta leveranstider så att flera företag levererar tidigare eller flera leveranser per dag. På så sätt undviker vi att det blir stopp i sorteringsmaskineriet.

Här är åtgärdspaketet i sin helhet:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto-pilot under luppen: Här är prisskillnaden – före och efter Coop

100 produkter har jämförts. Före och efter pilottestet inletts.

Dagligvarugalan
De levererar blomster till Dagligvarugalan

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Handels stämmer Coop på halv miljon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Arkiv

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Han går in i Icas valberedning

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Då öppnar ny Stora Coop – 3 000 kvadratmeter

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187