23948sdkhjf

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Lastbilschaufför är ett yrke som förlorat i attraktivitet under en lång period. När 50 000 pensionerats inom tio år står hela handeln inför väldigt stora problem. Det menar Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord.

Även om vi skulle fylla varenda utbildningsplats vi har så kommer vi ändå bara upp i 20 000. Det här blir ett enormt problem för hela handeln, säger han till Fri Köpenskap.

Och samtidigt som intresset för yrket minskar så växer efterfrågan på förare. E-handeln går som en raket och väntas fortsätta på samma utstakade bana.

Vi trodde att paketen skulle öka med 6-7 procent i år, men de är redan uppe i 17 procent.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt har volymerna ökat med 50 procent på tre års sikt.

Det finns varken 50 procent fler fordon eller 50 procent fler chaufförer. Det finns nästan ingen ytterligare kapacitet och det lilla som finns kommer naturligtvis att bli svindyrt, förklarar Mathias Krümmel.

Kan man inte sätta tilltron till tekniken. Självkörande bilar exmepelvis?

Inte direkt, självkörande bilar hjälper inte vid lastning och lossning. Inte heller när du ska ta trappan upp till tredje våningen och lämna ett paket.

Och för Postnord blir bekymren ännu större. Många åkerier tar hjälp av utländsk arbetskraft men som statligt bolag är kraven hårda.

Vi har stränga krav både när det gäller hållbarhet och arbetsmiljö. Alla ska ha kollektivavtalsliknande villkor och vi avslutar samarbetet så fort vi upptäcker brister hos underåkerier.

Vad kan man göra för att säkra framtiden?

På Postnord jobbar vi målmedvetet med att uppmuntra och internutbilda vår egen personal. Vi har samarbeten med flera trafikskolor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093