23948sdkhjf

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Lastbilschaufför är ett yrke som förlorat i attraktivitet under en lång period. När 50 000 pensionerats inom tio år står hela handeln inför väldigt stora problem. Det menar Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

Även om vi skulle fylla varenda utbildningsplats vi har så kommer vi ändå bara upp i 20 000. Det här blir ett enormt problem för hela handeln, säger han till Fri Köpenskap.

Och samtidigt som intresset för yrket minskar så växer efterfrågan på förare. E-handeln går som en raket och väntas fortsätta på samma utstakade bana.

Vi trodde att paketen skulle öka med 6-7 procent i år, men de är redan uppe i 17 procent.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt har volymerna ökat med 50 procent på tre års sikt.

Läs också: 35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Det finns varken 50 procent fler fordon eller 50 procent fler chaufförer. Det finns nästan ingen ytterligare kapacitet och det lilla som finns kommer naturligtvis att bli svindyrt, förklarar Mathias Krümmel.

Kan man inte sätta tilltron till tekniken. Självkörande bilar exmepelvis?

Inte direkt, självkörande bilar hjälper inte vid lastning och lossning. Inte heller när du ska ta trappan upp till tredje våningen och lämna ett paket.

Och för Postnord blir bekymren ännu större. Många åkerier tar hjälp av utländsk arbetskraft men som statligt bolag är kraven hårda.

Läs också: Coop vidgar onlinetest i Danmark

Vi har stränga krav både när det gäller hållbarhet och arbetsmiljö. Alla ska ha kollektivavtalsliknande villkor och vi avslutar samarbetet så fort vi upptäcker brister hos underåkerier.

Vad kan man göra för att säkra framtiden?

På Postnord jobbar vi målmedvetet med att uppmuntra och internutbilda vår egen personal. Vi har samarbeten med flera trafikskolor.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.223