23948sdkhjf

Premiär för Lidl på dyra gatan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Vi ska visa att vi fungerar överallt."

I går öppnade Lidl i landets dyraste kvarter. Butiken på Östermalm i Stockholm blir en viktig pusselbit i kedjans framtidsplaner.

Läs också: Lidl driver lastbil på eget avfall

Urbaniseringen tilltar och färre skaffar körkort. De bostadsnära adresserna stiger i popularitet och Lidl har kämpat hårt för att komma över lokalerna på Östermalm. Att Coop blev omsprungna av Hemköp i området skrämmer inte den tyska maskinen.

Vi vill visa att Lidl fungerar precis lika bra i dessa lägen. Faktum är att butiken i Danderyd är en av våra absolut bästa butiker, berättar försäljningsdirektören Johan Eriksson för Fri Köpenskap.

Liksom Lidls övriga butiker handlar det mycket om egna märkesvaror. Så mycket som 78 procent av sortimentet kommer från de egna leden.

Eftersom vi har 11 000 butiker totalt i hela koncernen blir priserbjudandet särskilt vasst.

Läs också: Butik nummer tre till Kista Galleria

Liksom i alla andra Lidl-butiker är priset det centrala i affären. Men det betyder inte att färskvarorna blir lidande. Tvärtom, menar Johan Eriksson.

Frukt och grönt är det område vi konkurrerar mest inom. Vi tar del av precis samma fruktleveranser som övriga kedjor men vi har mindre logistikkostnader och sätter lägre marginaler.

Det är nämligen i frukt- och gröntavdelningen som kunderna är mest mottagliga för prisjämförelser.

Det är oerhört viktigt för oss att prestera bra där. Vi gör priskontroller hos konkurrenterna två dagar i veckan och ser till att ligga lägre än konkurrenterna. För tillfället benchmarkar vi oss mycket mot Willys, säger Johan Eriksson.

Läs också: Han blir ny fastighetschef på Lidl

Och andelen frukt och grönt är betydligt högre än i en vanlig Lidl-butik. Omsättningsandelen ligger normalt på 14 procent, men på Östermalm räknar man liksom i Danderyd med runt 20 procent.

När jag var med och drog igång Lidl Sverige för 16 år sedan hade en sådan sak varit helt otänkbart. Det vore i för sig också själva adressen, säger Johan Eriksson.

Hos Lidl på Östermalm har omsättningsandelen i frukt och grönt-avdelningen ökats från omkring 14 till 20 procent. Det berättar regionsdirektören Johan Eriksson.

På den tiden hade Lidl ett lågt anseende när det gällde kvalitet.

Läs också: "Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Folk tittade i princip snett på en när man berättade att man var från Lidl. I dag finns en större respekt och acceptans.

Fördomsturnén och satsningen med restaurangen ”Dill” (se faktaruta) beskrivs som viktiga pusselbitar i utvecklingen.

Folk har insett att Lidl inte representerar billig skit från Kina. Priset är vårt främsta konkurrensmedel men det beror på en effektiv logistik, inköpsfördelar med 11 000 butiker och höga andelar emv. Det handlar inte om lägre kvalitet – tvärtom väljer vi produkterna med omsorg. 

Fakta: Dill och fördomsturnén

  • När pop up-restaurangen ”Dill” slog upp portarna 2015 visste ingen att Lidl låg bakom konceptet och alla varor i köket. Restaurangen rosades av kända mat-krönikörer och gourmeter. Efter att Lidl senare presenterats som avsändare fick kedjan motta kommunikationspriser världen över. Uppföljaren, fördomsturnén, där Lidl med en portabel restaurang reste land och rike för att visa konsumenter att god mat också kan vara billig fick kedjan ännu mer genomslagskraft.

Fakta: Om butiken

  • Säljyta: 830 kvadratmeter.
  • Öppettider: Måndag-fredag: 08.00-21.00. Söndag: 9.00-21.00.
  • Antal kassor: 5 manuella.
  • Parkeringsplatser: Cirka 30 i källaren.
  • Artiklar i sortimentet: 2000.
  • Andel emv: 78 procent i fasta sortimentet.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rootfruit flaggar för förlust

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

City Gross firade sitt första kvartssekel

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

Lidl tar över egna brödavdelningar

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Sänd till en kollega

0.187