23948sdkhjf

Premiär för Lidl på dyra gatan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Vi ska visa att vi fungerar överallt."

I går öppnade Lidl i landets dyraste kvarter. Butiken på Östermalm i Stockholm blir en viktig pusselbit i kedjans framtidsplaner.

Läs också: ”Lågpris större hot än Amazon”

Urbaniseringen tilltar och färre skaffar körkort. De bostadsnära adresserna stiger i popularitet och Lidl har kämpat hårt för att komma över lokalerna på Östermalm. Att Coop blev omsprungna av Hemköp i området skrämmer inte den tyska maskinen.

Vi vill visa att Lidl fungerar precis lika bra i dessa lägen. Faktum är att butiken i Danderyd är en av våra absolut bästa butiker, berättar försäljningsdirektören Johan Eriksson för Fri Köpenskap.

Liksom Lidls övriga butiker handlar det mycket om egna märkesvaror. Så mycket som 78 procent av sortimentet kommer från de egna leden.

Eftersom vi har 11 000 butiker totalt i hela koncernen blir priserbjudandet särskilt vasst.

Läs också: Lidl går bananas

Liksom i alla andra Lidl-butiker är priset det centrala i affären. Men det betyder inte att färskvarorna blir lidande. Tvärtom, menar Johan Eriksson.

Frukt och grönt är det område vi konkurrerar mest inom. Vi tar del av precis samma fruktleveranser som övriga kedjor men vi har mindre logistikkostnader och sätter lägre marginaler.

Det är nämligen i frukt- och gröntavdelningen som kunderna är mest mottagliga för prisjämförelser.

Det är oerhört viktigt för oss att prestera bra där. Vi gör priskontroller hos konkurrenterna två dagar i veckan och ser till att ligga lägre än konkurrenterna. För tillfället benchmarkar vi oss mycket mot Willys, säger Johan Eriksson.

Läs också: Ekoskinkorna – en fet besvikelse

Och andelen frukt och grönt är betydligt högre än i en vanlig Lidl-butik. Omsättningsandelen ligger normalt på 14 procent, men på Östermalm räknar man liksom i Danderyd med runt 20 procent.

När jag var med och drog igång Lidl Sverige för 16 år sedan hade en sådan sak varit helt otänkbart. Det vore i för sig också själva adressen, säger Johan Eriksson.

Hos Lidl på Östermalm har omsättningsandelen i frukt och grönt-avdelningen ökats från omkring 14 till 20 procent. Det berättar regionsdirektören Johan Eriksson.

På den tiden hade Lidl ett lågt anseende när det gällde kvalitet.

Läs också: Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Folk tittade i princip snett på en när man berättade att man var från Lidl. I dag finns en större respekt och acceptans.

Fördomsturnén och satsningen med restaurangen ”Dill” (se faktaruta) beskrivs som viktiga pusselbitar i utvecklingen.

Folk har insett att Lidl inte representerar billig skit från Kina. Priset är vårt främsta konkurrensmedel men det beror på en effektiv logistik, inköpsfördelar med 11 000 butiker och höga andelar emv. Det handlar inte om lägre kvalitet – tvärtom väljer vi produkterna med omsorg. 

Fakta: Dill och fördomsturnén

  • När pop up-restaurangen ”Dill” slog upp portarna 2015 visste ingen att Lidl låg bakom konceptet och alla varor i köket. Restaurangen rosades av kända mat-krönikörer och gourmeter. Efter att Lidl senare presenterats som avsändare fick kedjan motta kommunikationspriser världen över. Uppföljaren, fördomsturnén, där Lidl med en portabel restaurang reste land och rike för att visa konsumenter att god mat också kan vara billig fick kedjan ännu mer genomslagskraft.

Fakta: Om butiken

  • Säljyta: 830 kvadratmeter.
  • Öppettider: Måndag-fredag: 08.00-21.00. Söndag: 9.00-21.00.
  • Antal kassor: 5 manuella.
  • Parkeringsplatser: Cirka 30 i källaren.
  • Artiklar i sortimentet: 2000.
  • Andel emv: 78 procent i fasta sortimentet.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.143