23948sdkhjf

Premiär för Lidl på dyra gatan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Vi ska visa att vi fungerar överallt."

I går öppnade Lidl i landets dyraste kvarter. Butiken på Östermalm i Stockholm blir en viktig pusselbit i kedjans framtidsplaner.

Läs också: Första spadtaget för Lidls NollCO2-butik

Urbaniseringen tilltar och färre skaffar körkort. De bostadsnära adresserna stiger i popularitet och Lidl har kämpat hårt för att komma över lokalerna på Östermalm. Att Coop blev omsprungna av Hemköp i området skrämmer inte den tyska maskinen.

Vi vill visa att Lidl fungerar precis lika bra i dessa lägen. Faktum är att butiken i Danderyd är en av våra absolut bästa butiker, berättar försäljningsdirektören Johan Eriksson för Fri Köpenskap.

Liksom Lidls övriga butiker handlar det mycket om egna märkesvaror. Så mycket som 78 procent av sortimentet kommer från de egna leden.

Eftersom vi har 11 000 butiker totalt i hela koncernen blir priserbjudandet särskilt vasst.

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Liksom i alla andra Lidl-butiker är priset det centrala i affären. Men det betyder inte att färskvarorna blir lidande. Tvärtom, menar Johan Eriksson.

Frukt och grönt är det område vi konkurrerar mest inom. Vi tar del av precis samma fruktleveranser som övriga kedjor men vi har mindre logistikkostnader och sätter lägre marginaler.

Det är nämligen i frukt- och gröntavdelningen som kunderna är mest mottagliga för prisjämförelser.

Det är oerhört viktigt för oss att prestera bra där. Vi gör priskontroller hos konkurrenterna två dagar i veckan och ser till att ligga lägre än konkurrenterna. För tillfället benchmarkar vi oss mycket mot Willys, säger Johan Eriksson.

Läs också: Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Och andelen frukt och grönt är betydligt högre än i en vanlig Lidl-butik. Omsättningsandelen ligger normalt på 14 procent, men på Östermalm räknar man liksom i Danderyd med runt 20 procent.

När jag var med och drog igång Lidl Sverige för 16 år sedan hade en sådan sak varit helt otänkbart. Det vore i för sig också själva adressen, säger Johan Eriksson.

Hos Lidl på Östermalm har omsättningsandelen i frukt och grönt-avdelningen ökats från omkring 14 till 20 procent. Det berättar regionsdirektören Johan Eriksson.

På den tiden hade Lidl ett lågt anseende när det gällde kvalitet.

Läs också: Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Folk tittade i princip snett på en när man berättade att man var från Lidl. I dag finns en större respekt och acceptans.

Fördomsturnén och satsningen med restaurangen ”Dill” (se faktaruta) beskrivs som viktiga pusselbitar i utvecklingen.

Folk har insett att Lidl inte representerar billig skit från Kina. Priset är vårt främsta konkurrensmedel men det beror på en effektiv logistik, inköpsfördelar med 11 000 butiker och höga andelar emv. Det handlar inte om lägre kvalitet – tvärtom väljer vi produkterna med omsorg. 

Fakta: Dill och fördomsturnén

  • När pop up-restaurangen ”Dill” slog upp portarna 2015 visste ingen att Lidl låg bakom konceptet och alla varor i köket. Restaurangen rosades av kända mat-krönikörer och gourmeter. Efter att Lidl senare presenterats som avsändare fick kedjan motta kommunikationspriser världen över. Uppföljaren, fördomsturnén, där Lidl med en portabel restaurang reste land och rike för att visa konsumenter att god mat också kan vara billig fick kedjan ännu mer genomslagskraft.

Fakta: Om butiken

  • Säljyta: 830 kvadratmeter.
  • Öppettider: Måndag-fredag: 08.00-21.00. Söndag: 9.00-21.00.
  • Antal kassor: 5 manuella.
  • Parkeringsplatser: Cirka 30 i källaren.
  • Artiklar i sortimentet: 2000.
  • Andel emv: 78 procent i fasta sortimentet.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops vd får hård kritik från facket: ”Nedlåtande”

35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Brittiska dagligvarukedjor backar – lågprisaktörer tar andelar

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Midsona köper företag för 600 miljoner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178