23948sdkhjf

Här får osten ta plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

På Ica Kvantum Sollentuna lyssnar personalen på varandra - och sina kunder. Det i kombination med kunskap och ett brett samt varierat utbud är det lätt att se varför butiken vann priset som Årets ostavdelning.

Läs också: Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

– När du kokar pasta så slänger du inte kanterna, de kastar du i vattnet, det ger en härlig smak till pastan, säger Wilhelm Lundberg till en kund när denna undrar om parmesanen är äkta. Det är den så klart. Efter en kort kurs, på en minut drygt, går kunden därifrån med ett leende - och en bit parmesan.

Så jobbar hela delidisken på Ica Kvantum Sollentuna. Även mitt under den stressiga fredagsruschen tar sig personalen tid att fråga - och informera kunderna om sitt utbud. Det är ett vinnarkoncept som inte bara gäller kunderna.

– Har personalen idéer så lyssnar vi, har de hört eller sett en ost som är bra så lyssnar vi. Även om en kund kommer med idéer så tar vi till oss det. Man måste vara lyhörd så att vi verkligen har ett sortiment som kunden vill ha, säger Annika Finell, delikatessansvarig på Ica Kvantum Sollentuna.

En av de idéerna, en egentillverkad brietårta möts kunderna av direkt på de många och tydliga exponeringsplatserna mitt på golvet framför delidisken.

Läs också: Ica: Tre nycklar till hållbarhet

– Den är toppad med frukt, nötter och honung och sen gratinerar kunden den själv. Den har gått i fyra veckor nu och den ökar för varje vecka som går, säger Linda Wester, också delikatessansvarig och uppfinnare av tårtan. Nästa vecka ska hon lansera ytterligare en nyhet ,men vad det är förblir en hemlighet tills dess.

Tillsammans har Annika Finell och Linda Wester mer än 40 års branscherfarenhet och båda har ett intresse för mat. Förutom några kurser om året pratar den samlade personalen i delidisken mycket med varandra samt läser på om olika ostar för att kunna informera kunderna.

På Ica Kvantum Sollentuna är det bredd som gäller, bredd i utbud och bredd i

Tips: Så säljer du ost som proffsen:

  • Gör research - kolla upp ostarna hos leverantören, på nätet eller i böcker, kunderna är nyfikna.
  • Skriv skyltar - dela med dig av din kunskap och ge kunden något att berätta om vid middagsbordet
  • Fyll på luckor - kanske en självklarhet men hål funkar i ost, men inte på hyllan
  • Samexponera - testa olika tillbehör, marmelader, kex eller något roligt från fruktdisken.
  • Analysera kunden - ha tre självklara alternativ för en kund som vill ha ost men velar. Funkar inte de testa din kollegas tips.
  • Provsmakningar - låt bitar ligga framme, bjud på en bit i disken eller organisera ett event.
  • Lokalt lockar - Svensk ost är hetare än på länge, se till att ta vara på det.
  • Uppfinn! - Hitta på egna recept, testa udda kombinationer och tillbehör.
  • Variera utbudet - stammisar kommer tillbaka för att de vill se om det finns något nytt.

kunskap. Det som exponeras, bland annat en egen billighetsbrie som fylls på två-tre gånger om dagen, är också det som butiken tjänar pengar på. Brietårtan följs av klippvaror, egenpackad ost samt delikatesser.

– Man möts av färskvaror direkt, och ost ger en stark färskvarukänsla, kött drar inte riktigt lika mycket längre, säger Annika Finell.

Läs också: Så gör butikerna med Paolos produkter

– Vår ostavdelning får ta plats, både delikattessdelen och den färdigpackade osten syns, den är inte undanskuffad, säger Linda Wester.

Det är så klart hushållsostenten på frukostmackan som säljer bäst, men det är de lite mer exklusiva ostarna som får kunderna att återvända, gång på gång. Och där är trenden just nu väldigt tydlig:

– Svenska lagrade ostar som man lyfter fram, eller ja hårda ostar överhuvudtaget går väldigt bra att sälja. De kostar lite mer men får man smaka på dem så motiverar de sig själva, säger Linda Wester.

Just smakprover är enligt personalen på Ica Kvantum A och O i en lyckad försäljning.

Läs också: Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

– Har man svårt att sälja något, testa smakprover. Är det ny produkt så måste man jobba aktivt med den. Det är demo som gäller, kunden vill veta vad som gäller, de vill veta hur det smakar innan de köper. Sen kanske man måste presentera det med ett tillbehör för att verkligen få det att lyfta.

Och just tillbehören har vuxit enormt de senaste åren.

– Marmeladen har fullkomligt exploderat. Förut var det bara fikonmarmelad nu finns det många olika sorter att välja mellan, säger Annika Finell.

Som ett exempel på detta råkar det ligga en tunna full med marmelad med smak av ”strawberry- daiquiri”.

Läs också: Tina Nordström leder Dagligvarugalan 2020

– Den funkar bra till Brie, då den är ganska söt i smaken, kommenterar Linda Wester.

Ica Kvantum Sollentuna var nominerade till priset som årets ostavdelning förra året också och de har planer på att vinna även nästa och för att lyckas med det har både Linda Wester och Annika Finell önskemål om hur de ska nå det målet.

– Ännu mer vidareutbildning för att hålla uppe en hög standard, säger Linda Wester.

– Att jobba ännu mer med stammisar, det skulle vara kul att kunna anordna en vinkväll med ost eller liknande, säger Annika Finell.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Nyhetsbrev

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Arkiv

Siljans Chark överlever med nya ägare

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172