23948sdkhjf

Här får osten ta plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

På Ica Kvantum Sollentuna lyssnar personalen på varandra - och sina kunder. Det i kombination med kunskap och ett brett samt varierat utbud är det lätt att se varför butiken vann priset som Årets ostavdelning.

Läs också: De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

– När du kokar pasta så slänger du inte kanterna, de kastar du i vattnet, det ger en härlig smak till pastan, säger Wilhelm Lundberg till en kund när denna undrar om parmesanen är äkta. Det är den så klart. Efter en kort kurs, på en minut drygt, går kunden därifrån med ett leende - och en bit parmesan.

Så jobbar hela delidisken på Ica Kvantum Sollentuna. Även mitt under den stressiga fredagsruschen tar sig personalen tid att fråga - och informera kunderna om sitt utbud. Det är ett vinnarkoncept som inte bara gäller kunderna.

– Har personalen idéer så lyssnar vi, har de hört eller sett en ost som är bra så lyssnar vi. Även om en kund kommer med idéer så tar vi till oss det. Man måste vara lyhörd så att vi verkligen har ett sortiment som kunden vill ha, säger Annika Finell, delikatessansvarig på Ica Kvantum Sollentuna.

En av de idéerna, en egentillverkad brietårta möts kunderna av direkt på de många och tydliga exponeringsplatserna mitt på golvet framför delidisken.

Läs också: Nära-butikerna går som tåget

– Den är toppad med frukt, nötter och honung och sen gratinerar kunden den själv. Den har gått i fyra veckor nu och den ökar för varje vecka som går, säger Linda Wester, också delikatessansvarig och uppfinnare av tårtan. Nästa vecka ska hon lansera ytterligare en nyhet ,men vad det är förblir en hemlighet tills dess.

Tillsammans har Annika Finell och Linda Wester mer än 40 års branscherfarenhet och båda har ett intresse för mat. Förutom några kurser om året pratar den samlade personalen i delidisken mycket med varandra samt läser på om olika ostar för att kunna informera kunderna.

På Ica Kvantum Sollentuna är det bredd som gäller, bredd i utbud och bredd i

Tips: Så säljer du ost som proffsen:

  • Gör research - kolla upp ostarna hos leverantören, på nätet eller i böcker, kunderna är nyfikna.
  • Skriv skyltar - dela med dig av din kunskap och ge kunden något att berätta om vid middagsbordet
  • Fyll på luckor - kanske en självklarhet men hål funkar i ost, men inte på hyllan
  • Samexponera - testa olika tillbehör, marmelader, kex eller något roligt från fruktdisken.
  • Analysera kunden - ha tre självklara alternativ för en kund som vill ha ost men velar. Funkar inte de testa din kollegas tips.
  • Provsmakningar - låt bitar ligga framme, bjud på en bit i disken eller organisera ett event.
  • Lokalt lockar - Svensk ost är hetare än på länge, se till att ta vara på det.
  • Uppfinn! - Hitta på egna recept, testa udda kombinationer och tillbehör.
  • Variera utbudet - stammisar kommer tillbaka för att de vill se om det finns något nytt.

kunskap. Det som exponeras, bland annat en egen billighetsbrie som fylls på två-tre gånger om dagen, är också det som butiken tjänar pengar på. Brietårtan följs av klippvaror, egenpackad ost samt delikatesser.

– Man möts av färskvaror direkt, och ost ger en stark färskvarukänsla, kött drar inte riktigt lika mycket längre, säger Annika Finell.

Läs också: Teknisk kyl till attack mot svinnet

– Vår ostavdelning får ta plats, både delikattessdelen och den färdigpackade osten syns, den är inte undanskuffad, säger Linda Wester.

Det är så klart hushållsostenten på frukostmackan som säljer bäst, men det är de lite mer exklusiva ostarna som får kunderna att återvända, gång på gång. Och där är trenden just nu väldigt tydlig:

– Svenska lagrade ostar som man lyfter fram, eller ja hårda ostar överhuvudtaget går väldigt bra att sälja. De kostar lite mer men får man smaka på dem så motiverar de sig själva, säger Linda Wester.

Just smakprover är enligt personalen på Ica Kvantum A och O i en lyckad försäljning.

Läs också: Ica-handlare bygger mack – för att klara Black Friday

– Har man svårt att sälja något, testa smakprover. Är det ny produkt så måste man jobba aktivt med den. Det är demo som gäller, kunden vill veta vad som gäller, de vill veta hur det smakar innan de köper. Sen kanske man måste presentera det med ett tillbehör för att verkligen få det att lyfta.

Och just tillbehören har vuxit enormt de senaste åren.

– Marmeladen har fullkomligt exploderat. Förut var det bara fikonmarmelad nu finns det många olika sorter att välja mellan, säger Annika Finell.

Som ett exempel på detta råkar det ligga en tunna full med marmelad med smak av ”strawberry- daiquiri”.

Läs också: På Stora Coop Lund bjuds ”det där lilla extra”

– Den funkar bra till Brie, då den är ganska söt i smaken, kommenterar Linda Wester.

Ica Kvantum Sollentuna var nominerade till priset som årets ostavdelning förra året också och de har planer på att vinna även nästa och för att lyckas med det har både Linda Wester och Annika Finell önskemål om hur de ska nå det målet.

– Ännu mer vidareutbildning för att hålla uppe en hög standard, säger Linda Wester.

– Att jobba ännu mer med stammisar, det skulle vara kul att kunna anordna en vinkväll med ost eller liknande, säger Annika Finell.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.247