23948sdkhjf

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Lidl har sålt textilier i Sverige sedan 2008 och nu har kedjan tema hållbarhet.

Läs också: Butik nummer tre till Kista Galleria

– Folk frågar sig, kan man köpa kläder på Lidl?, säger Petra Whitehead PR-ansvarig på Lidl. Nu ska vi vara stolta och inte be om ursäkt för oss utan lyfta fram vår kvalitet och just nu de ekologiska babykläderna.

Babykläderna är inte del i det fasta sortimentet, utan del i kampanjsortiment som når butikerna flera gånger om året.

– Reklamfilmen för barnkläder med ekologisk bomull har fått uppmärksamhet men nu tror folk att vi är dyra. Så billig kan man inte vara och ändå ha kvalitet, menar man, men vi är den största butikskedjan i Europa och fjärde störst i världen. Därmed kan vi förhandla så att vi klarar att producera hållbart utan barnarbete och ändå ge kunderna bra produkter till bra priser, säger Bella Goldman marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Med volymförhandling har Lidl också kunnat ta bort hälsofarliga ämnen i textilierna, enligt Bella Goldman.

Läs också: Han blir ny fastighetschef på Lidl

– Ett krav från EU är att alla farliga kemikalier ska vara utfasade år 2020, säger hon.

I barnsatsningen ingår inte bara kläder utan också speciellt utvalda minigrönsaker med fantasifulla namn som Sagomorötter, och Gurkodiler i lekfulla förpackningar för att attrahera barn. Frukt & Grönt i miniformat lanserades i början av september och är en del av det fasta sortiment. 

För att få barnen att vilja äta mer grönsaker följer det med klistermärken till de speciella barnförpackningarna att samla och som sedan kan bytas till ett gosedjur.

– Försäljningen har gått över förväntan, säger Peter Reisenzein, chef frukt och grönt samt blommor, som passar på att berätta att man generellt har minskat svinnet av grönt från redan låga 5–6 procent till nära noll med hjälp av kyla. Personalen vidareutbildas också för att kunna hjälpa kunden att till exempel se hur en mogen mango ser ut.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Butik nummer tre till Kista Galleria

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Butiker måste informera om vem som filmar

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Marabou släpper chokladkalender

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.259