23948sdkhjf

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Lidl har sålt textilier i Sverige sedan 2008 och nu har kedjan tema hållbarhet.

– Folk frågar sig, kan man köpa kläder på Lidl?, säger Petra Whitehead PR-ansvarig på Lidl. Nu ska vi vara stolta och inte be om ursäkt för oss utan lyfta fram vår kvalitet och just nu de ekologiska babykläderna.

Babykläderna är inte del i det fasta sortimentet, utan del i kampanjsortiment som når butikerna flera gånger om året.

– Reklamfilmen för barnkläder med ekologisk bomull har fått uppmärksamhet men nu tror folk att vi är dyra. Så billig kan man inte vara och ändå ha kvalitet, menar man, men vi är den största butikskedjan i Europa och fjärde störst i världen. Därmed kan vi förhandla så att vi klarar att producera hållbart utan barnarbete och ändå ge kunderna bra produkter till bra priser, säger Bella Goldman marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Med volymförhandling har Lidl också kunnat ta bort hälsofarliga ämnen i textilierna, enligt Bella Goldman.

– Ett krav från EU är att alla farliga kemikalier ska vara utfasade år 2020, säger hon.

I barnsatsningen ingår inte bara kläder utan också speciellt utvalda minigrönsaker med fantasifulla namn som Sagomorötter, och Gurkodiler i lekfulla förpackningar för att attrahera barn. Frukt & Grönt i miniformat lanserades i början av september och är en del av det fasta sortiment. 

För att få barnen att vilja äta mer grönsaker följer det med klistermärken till de speciella barnförpackningarna att samla och som sedan kan bytas till ett gosedjur.

– Försäljningen har gått över förväntan, säger Peter Reisenzein, chef frukt och grönt samt blommor, som passar på att berätta att man generellt har minskat svinnet av grönt från redan låga 5–6 procent till nära noll med hjälp av kyla. Personalen vidareutbildas också för att kunna hjälpa kunden att till exempel se hur en mogen mango ser ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125