23948sdkhjf

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Konverteringen till hälsosamma och klimatvänliga alternativ har nu även nått den svenska charkdisken. Efterfrågan på förädlade produkter baserade på kycklingråvara ökar stadigt då konsumenter allt oftare väljer kycklingkorv, kycklingbacon och kycklingpålägg.

För att förse marknaden med svenska kycklingcharkprodukter har Kronfågel valt att ingå ett produktionssamarbete med KLS Ugglarps. Samarbetet innebär att Kronfågel ansvarar för produktinnovation, försäljning och marknadsföring medan KLS Ugglarps ansvarar för produktionen.

– Kronfågel ser en tillväxt på över 10 procent inom charksegmentet och allt pekar mot att konsumenttrenden är en beteendeförändring. När vi erbjuder riktigt bra alternativ till de traditionella charkuterierna, blir det mer av en rutin för människor att välja produkter baserade på kycklingråvara, säger Magnus Lagergren, vd Kronfågel AB, i ett pressmeddelande.

– Genom samarbetet med Kronfågel gifter vi ihop Kronfågels innovationshöjd med vår effektiva produktionsprocess, vår långa erfarenhet och hantverk inom chark. Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt i en för oss ny kategori, kommenterar Jonas Tunestål, vd på KLS Ugglarps.

Samarbetet påbörjas i januari 2019.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134