23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ska underlätta vid försäljning av alkohol och tobak.

I Storbritannien kommer försök med ansiktsigenkänningsteknik att testas i dagligvarubutiker med början nästa år, det skriver The Telegraph. Tekniken ska underlätta för personalen att åldersbestämma kunderna, de slipper helt enkelt göra den bedömningen själva när de ska sälja varor med åldersgräns.

– Att vänta på åldersbestämning vid självutcheckningskassan är en källa till frustration för många kunder, de vill bara ta sig hem så snabbt som möjligt, säger Robin Tombs, administrativ chef för företaget Yoti som levererar mjukvara till den nya id-scannern till The Telegraph.

NCR som tillverkar maskinerna vill inte avslöja vilka butiker som kommer utrustas med maskinerna men företaget har tidigare levererat utcheckningsautomater till bland annat Asda och Tesco.

Systemet kräver inte att kunderna registrerar sig i förhand och ingen informations sparas efter användning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094