23948sdkhjf

”Prissättningen är ganska random”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica Kvantum presterar bäst och Maxi sämst bland prisjämförande kunder på nätet. Det visar unik statistik.

Unik statistik från prisjämförelsesajten Matspar som täcker in alla Ica-butiker i Stockholmsområdet visar att fördelningen mellan de olika Ica-profilerna som får deras affärer på nätet skiljer sig betydligt jämfört med försäljningen i fysisk butik.

Läs också: De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

  • Kvantum: 50 procent.
  • Supermarket: 26.
  • Nära: 18.
  • Maxi: 6.

De spretande siffrorna har att göra med den centrala e-handelsmodellen där handlaren prenumererar på tjänsten från Ica Sverige, menar Behrang Ehteshamy, medgrundare av Matspar.

Eftersom handlaren sätter sina egna priser blir prissättningen ganska random. Vissa prissätter baserat på sina fysiska butiker, vissa med fokus på att vinna kassar och vissa överprissätter för att medvetet inte vinna affärer på nätet, säger han till Fri Köpenskap.

Och faktumet innebär stora utmaningar för Icas e-handel i framtiden, menar Behrang Ehteshamy.

På grund av deras modell kan Icagruppen inte ta fram en gemensam nätstrategi. Om man ser till helheten har man bästa positionen att bli lika dominanta på nätet. Med sin logistik- och e-handelssatsning med Ocado har man utöver kompetens köpt sig tid, vilket sätter konkurrenterna i jagande position.

Men logistik-kedjan kommer inte att bli avgörande utan snarare en hygienfaktor – tror han.

Den som kan leverera bästa sajten, den som kan inspirera, den som kan erbjuda en shoppingupplevelse som motsvarar själva konsumtionsupplevelsen kommer vara den som vinner slaget om internet. Icas nuvarande modell gör det svårt att konkurrera om att ta den positionen då handlarna inte kommer kunna samarbeta. Där sitter en aktör som Coop eller Mat.se som kan agera lite mer självständigt mycket bättre rustat inför framtiden.

Mer om: E-handel | Ica | Ica | Matspar


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik nummer tre till Kista Galleria

Arkiv

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

22 nya Netto-butiker

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.287