23948sdkhjf

”Prissättningen är ganska random”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica Kvantum presterar bäst och Maxi sämst bland prisjämförande kunder på nätet. Det visar unik statistik.

Unik statistik från prisjämförelsesajten Matspar som täcker in alla Ica-butiker i Stockholmsområdet visar att fördelningen mellan de olika Ica-profilerna som får deras affärer på nätet skiljer sig betydligt jämfört med försäljningen i fysisk butik.

Läs också: Stålbadet över – Apohem igång

  • Kvantum: 50 procent.
  • Supermarket: 26.
  • Nära: 18.
  • Maxi: 6.

De spretande siffrorna har att göra med den centrala e-handelsmodellen där handlaren prenumererar på tjänsten från Ica Sverige, menar Behrang Ehteshamy, medgrundare av Matspar.

Eftersom handlaren sätter sina egna priser blir prissättningen ganska random. Vissa prissätter baserat på sina fysiska butiker, vissa med fokus på att vinna kassar och vissa överprissätter för att medvetet inte vinna affärer på nätet, säger han till Fri Köpenskap.

Och faktumet innebär stora utmaningar för Icas e-handel i framtiden, menar Behrang Ehteshamy.

På grund av deras modell kan Icagruppen inte ta fram en gemensam nätstrategi. Om man ser till helheten har man bästa positionen att bli lika dominanta på nätet. Med sin logistik- och e-handelssatsning med Ocado har man utöver kompetens köpt sig tid, vilket sätter konkurrenterna i jagande position.

Men logistik-kedjan kommer inte att bli avgörande utan snarare en hygienfaktor – tror han.

Den som kan leverera bästa sajten, den som kan inspirera, den som kan erbjuda en shoppingupplevelse som motsvarar själva konsumtionsupplevelsen kommer vara den som vinner slaget om internet. Icas nuvarande modell gör det svårt att konkurrera om att ta den positionen då handlarna inte kommer kunna samarbeta. Där sitter en aktör som Coop eller Mat.se som kan agera lite mer självständigt mycket bättre rustat inför framtiden.

Mer om: E-handel | Ica | Ica | Matspar
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop öppnar första kontantlösa butiken

Coops nya Stockholmsbutik testar flera digitala betallösningar.

200 tjänster ska bort på Ica

Här är de nya ministrarna

Tio Kvantum-handlare i gemensamt grepp

Vd:n: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Veganer mer sjukskrivna

Nyhetsbrev

Osäkert om Tillbergabutik

Arkiv

Karin Brynell om branschens utmaningar

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Han kliver in på Fazer

Då öppnar Malmö-butiken

Oatly bygger nytt - i USA

Apotekskedja i vårdsatsning

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Alkoholfri glögg återkallas

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Hon blir ny vd för KF

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Fastigheter rekryterar

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Sänd till en kollega

0.147