23948sdkhjf

Coop satsar 100 miljoner på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln.

Efter hemleveranserna på helgen som Fri Köpenskap kunde avslöja för en dryg vecka sedan. Nu kommer Coops största e-handelsatsning någonsin. 100 miljoner kronor satsas på en ny plattform för e-handeln, vilket Breakit var först med att avslöja. Allt ska vara klart under våren.

Läs också: Ett steg närmare ny Svedalabutik

Den plattform vi har i dag klarar inte av den snabba tillväxten på nätet. Vi har kraftigt ökat volymerna, säger presschefen Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Satsningen blir betydligt dyrare än kedjans centrala plocklager, eller så kallade darkstore, i Kungens Kurva. Som jämförelse ligger prislappen på formatomställningarna för Coops 665 butiker på drygt en miljard, spritt över en treårsperiod. 

Det här är en mycket, mycket stor satsning på vår e-handel. Den kommer inte att synas så mycket visuellt för kunderna. Däremot kommer hela systemet att bli snabbare och bättre, vilket också innebär en bättre upplevelse för kunderna.

Satsningen ska också underlätta för framtida grepp.

Läs också: Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Vi kommer att ha helt andra möjligheter att koppla på nya funktioner på e-handeln. Saker som inte varit möjliga med den gamla plattformen.

Just nu växer Coop i takt med marknaden på nätet. Med den nya plattformen är tanken att öka takten och växa snabbare än marknaden.

Alla kedjor satsar på e-handel och även Coop har en tydlig tillväxtstrategi där vår ambition att ta tillbaka marknadsandelar gäller även på nätet. Det här blir ett viktigt steg i den utvecklingen.

Mer om: Coop | Coop | darkstore | e-handel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rootfruit flaggar för förlust

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

Nytt varumärke för Bergendahls

City Gross firade sitt första kvartssekel

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Lidl tar över egna brödavdelningar

Ett steg närmare ny Svedalabutik

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Smakstart för Fodis crowdfunding

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Sänd till en kollega

0.25