23948sdkhjf

Coop satsar 100 miljoner på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln.

Efter hemleveranserna på helgen som Fri Köpenskap kunde avslöja för en dryg vecka sedan. Nu kommer Coops största e-handelsatsning någonsin. 100 miljoner kronor satsas på en ny plattform för e-handeln, vilket Breakit var först med att avslöja. Allt ska vara klart under våren.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Den plattform vi har i dag klarar inte av den snabba tillväxten på nätet. Vi har kraftigt ökat volymerna, säger presschefen Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Satsningen blir betydligt dyrare än kedjans centrala plocklager, eller så kallade darkstore, i Kungens Kurva. Som jämförelse ligger prislappen på formatomställningarna för Coops 665 butiker på drygt en miljard, spritt över en treårsperiod. 

Det här är en mycket, mycket stor satsning på vår e-handel. Den kommer inte att synas så mycket visuellt för kunderna. Däremot kommer hela systemet att bli snabbare och bättre, vilket också innebär en bättre upplevelse för kunderna.

Satsningen ska också underlätta för framtida grepp.

Läs också: Här öppnar Coop i mars

Vi kommer att ha helt andra möjligheter att koppla på nya funktioner på e-handeln. Saker som inte varit möjliga med den gamla plattformen.

Just nu växer Coop i takt med marknaden på nätet. Med den nya plattformen är tanken att öka takten och växa snabbare än marknaden.

Alla kedjor satsar på e-handel och även Coop har en tydlig tillväxtstrategi där vår ambition att ta tillbaka marknadsandelar gäller även på nätet. Det här blir ett viktigt steg i den utvecklingen.

Mer om: Coop | Coop | darkstore | e-handel
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Nyhetsbrev

Malmö får ny Coop

Arkiv
Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Axfood backar efter matbluffen

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Hon blir ny vd för KF

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.539