23948sdkhjf

Känslan avgörande för framgången

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om vikten av marknadsföring som går steget längre.

Det räcker inte att produkterna i sig är bra. Kunderna behöver känna till dem också och det är sannerligen inte lätt att tävla om uppmärksamheten i det enorma informationsflöde som vi omges av i dag. Dessutom ska varan gärna skapa en positiv känsla. Marknadsföringen har därför blivit allt viktigare.

I senaste numret av Fri Köpenskap berättar Sprillos Christina Cheng om Dirty Lemons omvandling från anonym citrondryck till trendig premiumprodukt. Ett annat intressant case är Oatly. Resumé Insikt har gjort en analys av havredryckens succéresa, som startade för fem år sedan då nytillträdda vd:n Toni Petersson ställde frågan: ”Hur fan gör man havre spännande?”.

Oatly är nu det livsstilsvarumärke som man jobbat mycket medvetet för att bli. Och det har skett utan egen marknadsavdelning. Varumärket har kommit att associeras med kaxighet, lekfullhet och en förmåga att driva med sig själv. Helt avgörande var ifrågasättandet av mjölken, och när branschorganisationen Svensk mjölk drog Oatly inför domstol användes det i PR-syfte.

Enligt creative directorn John Schoolcraft hade detta varumärkesbygge inte varit möjligt med en marknadsavdelning som fungerar som ett filter mellan byrå och vd och skapar en rädsla av att göra fel. ”Marknadsavdelningar är traditionellt inte strukturerade att vara bra kommunikationsköpare och byråer brister ibland i rådgivningen. Båda är låsta till gamla system. Detta har tyvärr lett till en del oinspirerade kampanjer”, säger Schoolcraft till Resumé Insikt. 
Om han har rätt är det många företag som behöver se över sitt sätt att arbeta.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rootfruit flaggar för förlust

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

City Gross firade sitt första kvartssekel

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

Lidl tar över egna brödavdelningar

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Sänd till en kollega

0.163