23948sdkhjf

Känslan avgörande för framgången

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om vikten av marknadsföring som går steget längre.

Det räcker inte att produkterna i sig är bra. Kunderna behöver känna till dem också och det är sannerligen inte lätt att tävla om uppmärksamheten i det enorma informationsflöde som vi omges av i dag. Dessutom ska varan gärna skapa en positiv känsla. Marknadsföringen har därför blivit allt viktigare.

I senaste numret av Fri Köpenskap berättar Sprillos Christina Cheng om Dirty Lemons omvandling från anonym citrondryck till trendig premiumprodukt. Ett annat intressant case är Oatly. Resumé Insikt har gjort en analys av havredryckens succéresa, som startade för fem år sedan då nytillträdda vd:n Toni Petersson ställde frågan: ”Hur fan gör man havre spännande?”.

Oatly är nu det livsstilsvarumärke som man jobbat mycket medvetet för att bli. Och det har skett utan egen marknadsavdelning. Varumärket har kommit att associeras med kaxighet, lekfullhet och en förmåga att driva med sig själv. Helt avgörande var ifrågasättandet av mjölken, och när branschorganisationen Svensk mjölk drog Oatly inför domstol användes det i PR-syfte.

Enligt creative directorn John Schoolcraft hade detta varumärkesbygge inte varit möjligt med en marknadsavdelning som fungerar som ett filter mellan byrå och vd och skapar en rädsla av att göra fel. ”Marknadsavdelningar är traditionellt inte strukturerade att vara bra kommunikationsköpare och byråer brister ibland i rådgivningen. Båda är låsta till gamla system. Detta har tyvärr lett till en del oinspirerade kampanjer”, säger Schoolcraft till Resumé Insikt. 
Om han har rätt är det många företag som behöver se över sitt sätt att arbeta.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156