23948sdkhjf

Känslan avgörande för framgången

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om vikten av marknadsföring som går steget längre.

Det räcker inte att produkterna i sig är bra. Kunderna behöver känna till dem också och det är sannerligen inte lätt att tävla om uppmärksamheten i det enorma informationsflöde som vi omges av i dag. Dessutom ska varan gärna skapa en positiv känsla. Marknadsföringen har därför blivit allt viktigare.

I senaste numret av Fri Köpenskap berättar Sprillos Christina Cheng om Dirty Lemons omvandling från anonym citrondryck till trendig premiumprodukt. Ett annat intressant case är Oatly. Resumé Insikt har gjort en analys av havredryckens succéresa, som startade för fem år sedan då nytillträdda vd:n Toni Petersson ställde frågan: ”Hur fan gör man havre spännande?”.

Oatly är nu det livsstilsvarumärke som man jobbat mycket medvetet för att bli. Och det har skett utan egen marknadsavdelning. Varumärket har kommit att associeras med kaxighet, lekfullhet och en förmåga att driva med sig själv. Helt avgörande var ifrågasättandet av mjölken, och när branschorganisationen Svensk mjölk drog Oatly inför domstol användes det i PR-syfte.

Enligt creative directorn John Schoolcraft hade detta varumärkesbygge inte varit möjligt med en marknadsavdelning som fungerar som ett filter mellan byrå och vd och skapar en rädsla av att göra fel. ”Marknadsavdelningar är traditionellt inte strukturerade att vara bra kommunikationsköpare och byråer brister ibland i rådgivningen. Båda är låsta till gamla system. Detta har tyvärr lett till en del oinspirerade kampanjer”, säger Schoolcraft till Resumé Insikt. 
Om han har rätt är det många företag som behöver se över sitt sätt att arbeta.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.104