23948sdkhjf

Känslan avgörande för framgången

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om vikten av marknadsföring som går steget längre.

Det räcker inte att produkterna i sig är bra. Kunderna behöver känna till dem också och det är sannerligen inte lätt att tävla om uppmärksamheten i det enorma informationsflöde som vi omges av i dag. Dessutom ska varan gärna skapa en positiv känsla. Marknadsföringen har därför blivit allt viktigare.

I senaste numret av Fri Köpenskap berättar Sprillos Christina Cheng om Dirty Lemons omvandling från anonym citrondryck till trendig premiumprodukt. Ett annat intressant case är Oatly. Resumé Insikt har gjort en analys av havredryckens succéresa, som startade för fem år sedan då nytillträdda vd:n Toni Petersson ställde frågan: ”Hur fan gör man havre spännande?”.

Oatly är nu det livsstilsvarumärke som man jobbat mycket medvetet för att bli. Och det har skett utan egen marknadsavdelning. Varumärket har kommit att associeras med kaxighet, lekfullhet och en förmåga att driva med sig själv. Helt avgörande var ifrågasättandet av mjölken, och när branschorganisationen Svensk mjölk drog Oatly inför domstol användes det i PR-syfte.

Enligt creative directorn John Schoolcraft hade detta varumärkesbygge inte varit möjligt med en marknadsavdelning som fungerar som ett filter mellan byrå och vd och skapar en rädsla av att göra fel. ”Marknadsavdelningar är traditionellt inte strukturerade att vara bra kommunikationsköpare och byråer brister ibland i rådgivningen. Båda är låsta till gamla system. Detta har tyvärr lett till en del oinspirerade kampanjer”, säger Schoolcraft till Resumé Insikt. 
Om han har rätt är det många företag som behöver se över sitt sätt att arbeta.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Hemköpsbutik stänger ett år

Försämrat resultat för Coop Mitt

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16