23948sdkhjf

”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

Fri Köpenskaps gästkrönikör Thérèse Lundquist, håller inte med Rickard Danielsson om att magkänslans tid är förbi.

Replik till Rickard Danielssons krönika om att magkänslans tid är förbi:

Nej Rickard, magkänslans tid är inte förbi! Tvärtom, den har aldrig varit viktigare än nu.

Sant är att din data är guld värd. Datan är ditt bränsle, dina kanaler din mun men du måste styra vart du ska åka. Vi kommer tillbaka till den klassiska frågan, vad kom först: hönan eller ägget?

Vi i Norden och synnerhet i Sverige har nått en hög grad av internetmognad. I senaste rapporten om svenskarna och internet är det ett faktum att även spädbarn surfar på där ute på nätet. Det här lämnar ju såklart avtryck, digitala avtryck som blir till din och ditt företags data. Det är oerhörda mängder data vi talar om. Det går inte ens att riktigt ta in.

Jag håller verkligen med om att datan måste analyseras, men frågan är vilken vinkel in man har i den analysen? Jag håller också med om att alldeles för många tuppfighter pågår i många stora detaljhandelsföretag och man glömmer bort det absolut uppenbara, att lyfta blicken och se sin kund, människan bakom, till förmån för att vinna just en sådan fight.

Tiden då vi talade om B2B eller B2C är förbi. Alla är dina kunder och flyter fritt mellan alla möjliga typer av kanaler som finns tillgängliga oftast ett stegklick bort eller på de otaliga restauranger och caféer som tar större och större del av din kunds matkrona. Att ha koll på trender, göra sin research, crosschecka beslut tagna och jämföra kampanjresultat mot förväntat ROI måste vara en hygienfaktor.

En #smart inhouseavdeling som arbetar utan silos måste vara en hygienfaktor. Men det är inte där slaget om kunden står. Analysen är fortfarande en reaktiv handling och måste föregås av en övertygelse som manifesteras i alla kundkontakspunkter som erbjuds.

Varför ska exempelvis din kund handla sin mat hos dig? Priset? Ja kanske funkar kortsiktigt. Men att hamna i marginalträsket är dock ingen plats som är hållbar i alla av det ordets betydelser. Vi står också inför prishöjningar på grund av sommarens torka. I dag har vi ett brus därute av oanad magnitud. I dagens moderna värld har vi blivit experter på att filtrera bort bruset. Här kommer det första tipset:

Vi måste ifrågasätta kvalitén på den data vi analyserar, det klassiska gäller fortfarande; skit in = skit ut. Farligt att fatta beslut på ett underlag av skit.

Hur ska man göra då? Det är helt klart en känsla av övermäktighet man hamnar i och många ledningsgrupper famlar och man fastar i klorna på vässade byråer som för sig med allehanda internationella tjusiga uttryck; brand awareness, penetration, customer journeys, user xperience, CPO et cetra. Det låter ju bra och i brist på något annat så blir det till en snuttefilt och en enkel väg ut för många ledningsgrupper. Också en brist på investeringar i affärssystem gör att ens koll på datan många gånger är bristfällig.

Det är dags att ta tillbaka taktpinnen och inte vara en slav under marginaler, kvartalsrapporter och data.

Det är dags att rannsaka sig själv. Vad är ditt företags bidrag till denna värld? Hur möter ni upp morgondagens kräsna konsumenter? Hur bygger ni er företagskultur? Hur många ambassadörer har ni inte redan i personalen? Jobbar ni aktivt med innovation och samarbeten? Det handlar om vår planet, dina medmänniskor och ditt bidrag.

Näringslivet har öppet mål här och förvånansvärt många bolag skjuter inte ens. Under kvartalsrapporternas tyngd stannar vi inte upp och tittar framåt. Svensk DVH har ett stort ansvar och har möjlighet att göra mycket gott för Sverige, våra medmänniskor och återigen sätta Sverige på kartan internationellt genom att innovativt verka för positiv hållbar utveckling av människor, kunder, anställda, produkter vilket blir till vinst på sista raden. Utan den holistiska helhetssynen på din affär kommer du förbli en slav under marginalkronorna och den där sista raden rättar aldrig riktigt till sig. Eftersom mycket av det här kommer innebära att vi behöver fatta många nya beslut för första gången.

Det kommer helt enkelt inte finnas så mycket data för att kunna mäta nya innovativa smarta sätt att lyfta din affär in i den medvetna situation som kommer bli vitalt för att få dina kunder att komma tillbaka och ens se dig i algoritmers salighet. Det är det som är Ditt värde och vad ditt företag bidrar med. Då behöver vi vår strategiska kompass.

Lyssna på din magkänsla, stäm av mot din data, titta uppåt och framåt. Styr din skuta för bövelen! 

Thérèse Lundquist

Styrelsemedlem, Ec-go

Tidigare head of content på Bergendahls

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126