23948sdkhjf

Butiksupplevelse men ingen integritet

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Näthandelsjätten Alibaba är en av åtta aktörer som har en särskild licens från Kinas centralbank för att förfoga över och dela statlig information om landets internetanvändare. Samma Alibaba har lagt ner stor möda på sin retailstrategi. I korthet innebär det att digitalisera varenda del av kedjan i sina Hema-butiker.

Magasinet Forbes har besökt en Hema-butik i Beijing där sortimentet är helt datadrivet. Kött, ägg och grönsaker packas varje dag, och det som inte sålts vid dagens slut används till sallader och soppor. Den lokala butiken används även som lager. Man kan se personal röra sig i butiken och fylla upp återvinningsbara påsar med kundernas order. Varorna levereras på Scooter inom 30 minuter.

Designen styrs av skälen till varför kunderna besöker butiken. I centrum finns en fräsch skaldjurssektion eftersom kineser vill välja skaldjur själva. Priset baseras på marknadspriser och uppdateras på digitala skyltar. Kunderna skannar en QR-kod för information om när och var skaldjuren fångades. För de som vill äta dem på plats finns en restaurang med ett stort internationellt utbud av mat och vin.

Betalningen sker förstås via Aliplay. Världens största betaltjänst online sköts av Alibabas dotterbolag Ant Financial som 2015 lanserade Sesame Credit, ett rankningssystem som avgör privatpersoners möjlighet att ta snabblån, hyra bil eller söka visum i ett annat land.

Om vi är oroliga för vilken makt Facebook och Google har i väst så är det ingenting mot hur Alibaba och de kinesiska myndigheterna använder all den data de förfogar över. Ingen bryr sig om den personliga integriteten, men butiksupplevelsen blir i alla fall top-notch…

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152