23948sdkhjf

Butikerna kan sätta egna priser – trots allt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskning visar att handlare har spelutrymme kring prissättning.

Butiksägare i dagligvaruhandeln är till viss del begränsade i sin prissättning i sin egna butik då de påverkas av tillverkare, dagligvaruorganisationer och kunder. Men i en ny doktorsavhandling framgår att det trots de här begränsningarna finns utrymme för lokal prissättning.

– Det är trots allt så att butiksägaren är ansvarig för sin egen butik. Det kan göra att de anpassar prissättningen till den lokala marknaden trots att de i stort anser att prisbesluten ligger någon annanstans i organisationen, säger Madelen Lagin i ett pressmeddelande.

Madelen Lagin har samarbetat med Ica, Axfood och Coop i sin studie där hon bland annat undersökte rabatter på tuggummi och prishöjningar på malet kaffe och kunde därigenom visa att butikscheferna har en viktig roll att spela i prissättningen.

– Mina resultat skulle kunna påverka dagligvaruorganisationens sätt att fatta prisbeslut i och med att relationerna till tillverkare och konsument justeras av de beslut som butiksägarna gör. Alla parters relationer och agerande blir viktigt att ta i beaktande när vi diskuterar prisbeslut eftersom butiksägaren egentligen är den som kontrollerar vilket pris som faktiskt sätts. Självklart är det många av ägarna som väljer att förlita sig på det som bestäms av dagligvaruorganisationen men den operationella friheten som butiksägaren i realiteten har är viktig att ha i beaktande, säger Madelen Lagin.

Mer om: avhandling


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik nummer tre till Kista Galleria

Arkiv
1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Butiker måste informera om vem som filmar

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Marabou släpper chokladkalender

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.344