23948sdkhjf

Alla pastejer från Abba miljömärks

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Märkningen sker enligt MSC och ASC.

När lax-, tonfisk- och böcklingpastejerna från Abba nu relanseras i nya förpackningar är hela sortimentet också miljömärkt enligt MSC och ASC. Det framgår i ett pressmeddelande.

Nästan nio av tio svenskar väljer miljömärkta produkter när de köper fisk och skaldjur. Dessutom är det viktigare att fisken är hållbart producerad än att den är billig. Det visar en konsumentundersökning gjord på uppdrag av hållbarhetsmärkningen Marine Stewardship Council (MSC).

– Vi har som mål att öka försäljningen av våra mest hållbara produkter* med 5 procent varje år. Vi vet sedan tidigare att våra konsumenter är väldigt medvetna om vikten av ett hållbart och spårbart fiske i ett välmående hav. Det är därför väldigt tillfredställande att se att fler och fler väljer miljömärkta produkter, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige, i pressmeddelandet.

Från och med hösten 2018 är hela sortimentet av lax-, tonfisk- och böcklingpastejer från Abba miljömärkt enligt MSC eller ASC. Dessutom har förpackningarna fått ny snygg design. En MSC-märkning garanterar hållbar råvara av vildfångad fisk och skaldjur, medan ASC är dess motsvarighet för odlad råvara.

– Laxpastejen blir vår första ASC-märkta produkt. Det känns bra att vi nu gör det ännu enklare för våra konsumenter att göra hållbara val när de handlar våra produkter, säger Malou Wik Yeung, marknadschef för Abba på Orkla Foods Sverige.

Sedan tidigare är all sill, tonfisk och fiskbullar från Abba och all kaviar från Kalles, Svennes och Ejderns certifierad enligt MSC. Med pastejerna innebär det att 87 procent av Orkla Foods Sveriges produktsortiment innehållande fisk- och skaldjur nu bär en miljömärkning. Senast 2020 ska hela fisk- och skaldjurssortimentet från Orkla Foods Sverige komma från ett råvarubestånd som är MSC- och/eller ASC-certifierat.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

22 nya Netto-butiker

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

På nytt jobb
Probi med ny CFO

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.351