23948sdkhjf

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Torsdag den 8 november, medverkade Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad hos Martin & Servera, i tv-programmet Maträddarna som gett sig ut på en resa för att stoppa matsvinnet.

I programmet diskuterades hur vi kan använda köttet från hönor som tidigare varit värphöns. Paul tillagade en burgare på hönsfärs. Stefan Calrell fick smaka och komma med synpunkter på produkten vad gäller smak och utseende, men också om produktens kommersiella möjligheter.

– Vi vill göra något åt att många gamla värphöns idag slaktas utan att köttet används. Efter programmet har vi på Martin & Servera inlett ett samarbete med Kronfågel i syfte att ta fram en produkt på hönsfärs för offentlig marknad, säger Stefan Calrell i ett pressmeddelande.

Nu finns en testprodukt i form av en hönsfärsburgare som provsmakades i veckan. Den har stor potential, men det är en bit kvar för att landa projektet i en färdig produktlansering. Det krävs mer tester, kalkylering, paketering och marknadsföring. Målet är att produkten ska finnas för försäljning någon gång under våren.

– Med ekologisk hönsfärsburgare kan vi möta det offentliga kökets höga ambitioner om att minska både matsvinn och öka andelen ekologiskt. Vi tycker det här är ett fantastiskt roligt samarbete med goda förutsättningar att lyckas, säger Charlotte Rosta, Brand Manager på Kronfågel.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Easyfill i deal med Carrefour

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Sänd till en kollega

0.166