23948sdkhjf

"Det händer så mycket inom det här området"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Åsa Domeij har varit på Axfood i tio år nu. Det var inte riktigt vad hon trodde när hon hoppade på jobbet som hållbarhetschef.

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan


– Det händer så mycket inom det här området, det är så mycket nytt, så jag hinner inte tröttna.

Hon konstaterar att intresset för hållbarhetsfrågorna har vuxit rent generellt.


– Det gäller den sociala sidan och leverantörskedjorna. Inte minst har kundernas förväntan på att få information om varors ursprung ökat väldigt mycket. Det finns ett ökat fokus på området nära oss. Förr fokuserade man mer på riskländer långt borta, medan vi nu tittar på riskbranscher och där finns riskerna även här i Sverige och i närområdet.

Åsa Domeij själv har en bakgrund som miljöpartistisk riksdags- och kommunpolitiker med särskild inriktning på mat, jordbruk och miljö. Under det decennium hon varit på Axfood har även företagen blivit allt mer drivande i hållbarhetsfrågorna.


Läs också: Axfood säljer sin del i Direkten

– Det finns så mycket engagemang ute i företagen, och något som jag själv har sett under de här tio åren är att det blir allt viktigare att ha ett hållbarhetsarbete för att man ska ses som en attraktiv arbetsgivare. Människor vill kunna känna en stolthet över att jobba på ett företag som har en medvetenhet i de här frågorna.

Åsa Domeij märker ibland en viss frustration när de politiska besluten inte ger tillräckligt stöd i hållbarhetsarbetet, till exempel för att ta bort farliga kemikalier eller att skapa förpackningar som går att återvinna. Ex-politikern efterlyser en mer aktiv politik inom miljöområdet.


– Det känns ibland som om politikerna lämnar över till näringslivet att lösa vissa problem. Politikerna kan ju fatta så många beslut om incitament som skulle snabba på arbetet.

Svårast att hantera är transporter utifrån Europa in till Axfoods lager, där någon annan är transportköpare.

Läs också: Axfoods nya svinngrepp – tar bort klass 1-märkning


– Här behöver vi ett större branschsamarbete. Men även inom Sverige är det en del fokus när det gäller arbetsvillkor för chaufförerna. Det här är en viktig del när det gäller hållbarhet och transporter. Jag skulle säga att det är en riskbransch när det gäller sociala förhållanden.


– Där är det väldigt bra att ha sin egen verksamhet för där vet vi att vi har schyssta villkor för våra anställda, fortsätter hon.

Som Fri Köpenskap tidigare berättat håller Axfood på och diversifierar sin fordonsflotta när det kommer till val av bränslen. Med fyra lastbilar från Volvo och en från Scania är Axfood först inom dagligvaruhandeln att testa flytande gas som bränsle.

– Vi är i matbranschen. Det vi gör är att köpa och sälja mat, vi har ingen livsmedelsindustri, utan är ett typiskt dagligvaruföretag. Men vi äger också en stor transport- och logistikapparat själva, genom Dagab, med omkring 140 lastbilar spridda i landet. Vi vet inte hur framtiden kommer att bli, vilka bränslen som blir de bästa alternativen på lång sikt, och har därför bestämt oss för att satsa på olika typer av bilar, säger Åsa Domeij.

Läs också: Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Att Axfood äger sina egna transporter är en väldig styrka, tycker Domeij. Det gör att de själva har makten över sin omställning och att de kan välja den teknik de tror på. Men vore det inte enklare att göra en upphandling med tuffa miljökrav?

– Jo, på ett sätt, fast det hade vi nog inte klarat i dag. Ta Volvos bilar för flytande gas. Det är de första som levereras, ingen annan i livsmedelsbranschen än vi har dem än. Att ha en egen verksamhet betyder att vi kan vara med och driva utvecklingen, säger hon.

Åsa Domeij poängterar gärna att allt inte handlar om själva drivmedlet, utan att Axfood arbetar på många fronter med sina transporter. Det har handlat om ecodriving, fleet management-system, högre fyllnadsgrad och att köra med släp. Det är inte lika spektakulärt som nya lastbilar, men det har varit viktigt för att minska koldioxidutsläppen.

Allt som allt står transporterna faktiskt för en ganska liten del av en varas miljöpåverkan. Ändå är det en viktig del av Axfoods hållbarhetsarbete.

Läs också: Hemköp och Willys går över till darkstore för e-handel: ”Behöver balans”


– Summan av våra transporter står för många tons utsläpp och det är också en del som vi verkligen kan påverka själva och göra något åt, säger Åsa Domeij och fortsätter:


– Samtidigt som vi hittar nya lösningar dyker det också upp nya utmaningar. En sådan sak är e-handeln. Hur kommer transportsektorn att hantera en växande e-handel med fler små lastbilar med låg fyllnadsgrad som kör runt i städerna? Går det att samordna bättre, kan konkurrenter upphandla transporttjänster tillsammans? 

Själv har Åsa Domeij haft sitt miljöengagemang sedan ungdomen, och att hon skulle jobba på Axfood i mer än tio år trodde hon faktiskt inte när hon antog utmaningen. Men det är en intressant bransch.

– Ja, det händer så mycket inom det här området, så jag hinner inte tröttna, säger hon med ett leende.

Mer om: Axfood
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Surtantens lägger ner

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Här byggs ny Coop-butik

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171