23948sdkhjf

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Polmarket expanderar med sin andra butik.

Det är mycket att göra nu när Polmarket i mitten av augusti öppnade sin andra en butik, nu i Huvudsta centrum i Solna, granne till Hemköp.

– Vi har valt ut platsen för den nya butiken noga. Här bor människor från många nationaliteter och kunder från andra delar av stan hittar hit lätt med tunnelbanan, säger Vahe Hambardzumyan som tillsammans med sin fru Agnieszka Lassner driver Polmarket.

Den 400 kvadratmeter stora livsmedelsbutiken Polmarket är strategiskt placerad på innetorget i Huvudsta centrum, med en stor parkering nära.

– Här i Huvudsta har vi 50 procent svenska kunder, 25 procent polacker och resten från världens alla länder. Det är läget som avgör att så många svenskar hittar hit. De är nyfikna och vill prova, speciellt produkterna från den manuella disken. Så ser det inte ut i Vällingbybutiken som ligger en bit från centrum. Där handlar mest polacker och folk från andra länder, inte så mycket svenskar, säger han.

I den nya butiken känner man att man är i Polen.

– Vi har satt en ny standard på polska butiker i Sverige, skrev en polsk tidning. Om man vill hänga med måste man investera i nya hyllor och fina kylar. Det duger inte att, som många mindre butiker gör, köpa begagnade prylar, säger han.

Charkdisken är, tillsammans med färska konditorvaror och matbröd från ett polskt bageri söder om Stockholm, hjärtat i den nya butiken. Varje vecka kommer varor från Polen.

– Vi säljer bra mat som faktiskt är god. Jag är själv inte polack så jag kan vara objektiv. Man behöver inte vara från Polen för att gilla maten. Priserna är också bra eftersom vi köper ganska stora partier direkt från producenten, säger Vahe Hambardzumyan.

Butiken har allt man kan önska sig av polska varor. Vahe hävdar att de har störst sortiment av alla 14-15 butiker som finns här i landet. Av butikerna finns tio i Stockholm.
Några typiska rätter från polen är Bigos en surkålsgryta och komagesoppan Flaki.

– Andra rätter är sursoppa och rödbetssoppa, allt kommer färdig hit till butiken. Vi ordnar med smakprover i butiken och ordnar kampanjer på varor så att folk får testa. Vi har bra kontakt med kunderna och tipsar om olika recept.

Populärt är barnmat från Nestle med polsk smak i många varianter samt 40 sorters gröt i olika smaker till barn.

Vilka planer har du och din fru Agnieszka Lassner för verksamheten?

– Vi försöker att realisera idéer och ser framåt. Just nu försöker vi samtidigt med butiksöppningen utveckla en grossistverksamhet. Än så länge levererar vi till tre Icabutiker, men vi är bara i starten med det.

Det har inte varit lätt från början. Makarna kom till Sverige för 15 år sedan och att de skulle driva butik var inte planerat.

– Det bara blev så. Jag jobbade lite i en polsk butik när jag kom hit men varken min fru eller jag har tidigare butiksvana. Min fru är dock polska och jag har bott i Polen så matkulturen kände vi. Det var jättesvårt med ekonomin när vi drog igång 2012. Varje sommar byggde vi om i butiken för att till slut få den som vi ville. När jag gör något så gör jag det ordentligt, säger han.

Polmarket:

Ägare: Makarna Vahe Hambardzumyan och Agnieszka Lassner.

Antal butiker: Två stycken.

Storlek: Vällingbybutiken: 400, 300 säljyta kvadratmeter , Huvudsta centrum-butiken: 200 varav säljyta 160 kvadratmeter.

Antal anställda: Vällingby: 7 personer och i Huvudsta-butiken jobbar 3 personer. Både fast anställda och timanställda.

Koncept: Endast utvalda premiumvaror av högsta kvalitet från Polen.

Antal artiklar: 5000 v-by, näsan 4000 art H 15 procent mindre.

Omsättning: Bra omsättning 10 milj nettooms.

Antal leverantörer: En grossist och tio producenter utan mellanhänder.

Prisläge: Svårt att jämföra med svenska butiker. Surkål finns ju exemplevis i svenska butiker men inte jämförbar kvalitet.

Verksamhet: Förutom butikerna levererar Polmarket till andra butiker.

E-handel: Nej, det är svårt med logistiken och kylning. Det kan bli tunga saker att skicka som äter upp vinsten, så det prioriterar vi inte.

Mer om: Polmarket
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138