23948sdkhjf

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Polmarket expanderar med sin andra butik.

Det är mycket att göra nu när Polmarket i mitten av augusti öppnade sin andra en butik, nu i Huvudsta centrum i Solna, granne till Hemköp.

– Vi har valt ut platsen för den nya butiken noga. Här bor människor från många nationaliteter och kunder från andra delar av stan hittar hit lätt med tunnelbanan, säger Vahe Hambardzumyan som tillsammans med sin fru Agnieszka Lassner driver Polmarket.

Den 400 kvadratmeter stora livsmedelsbutiken Polmarket är strategiskt placerad på innetorget i Huvudsta centrum, med en stor parkering nära.

– Här i Huvudsta har vi 50 procent svenska kunder, 25 procent polacker och resten från världens alla länder. Det är läget som avgör att så många svenskar hittar hit. De är nyfikna och vill prova, speciellt produkterna från den manuella disken. Så ser det inte ut i Vällingbybutiken som ligger en bit från centrum. Där handlar mest polacker och folk från andra länder, inte så mycket svenskar, säger han.

I den nya butiken känner man att man är i Polen.

– Vi har satt en ny standard på polska butiker i Sverige, skrev en polsk tidning. Om man vill hänga med måste man investera i nya hyllor och fina kylar. Det duger inte att, som många mindre butiker gör, köpa begagnade prylar, säger han.

Charkdisken är, tillsammans med färska konditorvaror och matbröd från ett polskt bageri söder om Stockholm, hjärtat i den nya butiken. Varje vecka kommer varor från Polen.

– Vi säljer bra mat som faktiskt är god. Jag är själv inte polack så jag kan vara objektiv. Man behöver inte vara från Polen för att gilla maten. Priserna är också bra eftersom vi köper ganska stora partier direkt från producenten, säger Vahe Hambardzumyan.

Butiken har allt man kan önska sig av polska varor. Vahe hävdar att de har störst sortiment av alla 14-15 butiker som finns här i landet. Av butikerna finns tio i Stockholm.
Några typiska rätter från polen är Bigos en surkålsgryta och komagesoppan Flaki.

– Andra rätter är sursoppa och rödbetssoppa, allt kommer färdig hit till butiken. Vi ordnar med smakprover i butiken och ordnar kampanjer på varor så att folk får testa. Vi har bra kontakt med kunderna och tipsar om olika recept.

Populärt är barnmat från Nestle med polsk smak i många varianter samt 40 sorters gröt i olika smaker till barn.

Vilka planer har du och din fru Agnieszka Lassner för verksamheten?

– Vi försöker att realisera idéer och ser framåt. Just nu försöker vi samtidigt med butiksöppningen utveckla en grossistverksamhet. Än så länge levererar vi till tre Icabutiker, men vi är bara i starten med det.

Det har inte varit lätt från början. Makarna kom till Sverige för 15 år sedan och att de skulle driva butik var inte planerat.

– Det bara blev så. Jag jobbade lite i en polsk butik när jag kom hit men varken min fru eller jag har tidigare butiksvana. Min fru är dock polska och jag har bott i Polen så matkulturen kände vi. Det var jättesvårt med ekonomin när vi drog igång 2012. Varje sommar byggde vi om i butiken för att till slut få den som vi ville. När jag gör något så gör jag det ordentligt, säger han.

Polmarket:

Ägare: Makarna Vahe Hambardzumyan och Agnieszka Lassner.

Antal butiker: Två stycken.

Storlek: Vällingbybutiken: 400, 300 säljyta kvadratmeter , Huvudsta centrum-butiken: 200 varav säljyta 160 kvadratmeter.

Antal anställda: Vällingby: 7 personer och i Huvudsta-butiken jobbar 3 personer. Både fast anställda och timanställda.

Koncept: Endast utvalda premiumvaror av högsta kvalitet från Polen.

Antal artiklar: 5000 v-by, näsan 4000 art H 15 procent mindre.

Omsättning: Bra omsättning 10 milj nettooms.

Antal leverantörer: En grossist och tio producenter utan mellanhänder.

Prisläge: Svårt att jämföra med svenska butiker. Surkål finns ju exemplevis i svenska butiker men inte jämförbar kvalitet.

Verksamhet: Förutom butikerna levererar Polmarket till andra butiker.

E-handel: Nej, det är svårt med logistiken och kylning. Det kan bli tunga saker att skicka som äter upp vinsten, så det prioriterar vi inte.

Mer om: Polmarket
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Easyfill i deal med Carrefour

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Sänd till en kollega

0.156