23948sdkhjf

Ny vision och design från Stjärnägg

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Stjärnägg har formulerat en ny vision – #365 ägg – som ska bidra till att svenska konsumenter blir bäst i världen på att äta ägg. Det är en rejäl ökning från dagens dryga 220 ägg per person och år, men ett antal starka trender talar för att visionen är fullt nåbar. Det skriver man i ett pressmeddelande.

Ägg omsätter över 3 miljarder och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln.

– Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin, och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik, sägerHåkan Burlin, vd för Stjärnägg.

Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov.

Missionen ”Mästare på ägg” och ett nytt varumärkeslöfte – ”Vi gör det enklare att välja ägg” – ska fungera som språngbräda mot visionen. Det är en utmaning att skapa en stark och unik röst i en kategorin där varumärkeskännedomen är ganska låg. Stjärnägg kan luta sig mot lång erfarenhet, djup kunskap och en genuin kärlek till hönan och ägget. Och nu också helt färska insikter om hur shoppern agerar i köpögonblicket.

Förpackningen utgör grunden och är bärande för Stjärnäggs nya plattform och identitet.

– För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter; ekologiska, ursprungsmärkta, frigående ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula osv. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna, säger Håkan Burlin.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133