23948sdkhjf

Ny vision och design från Stjärnägg

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Stjärnägg har formulerat en ny vision – #365 ägg – som ska bidra till att svenska konsumenter blir bäst i världen på att äta ägg. Det är en rejäl ökning från dagens dryga 220 ägg per person och år, men ett antal starka trender talar för att visionen är fullt nåbar. Det skriver man i ett pressmeddelande.

Ägg omsätter över 3 miljarder och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln.

– Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin, och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik, sägerHåkan Burlin, vd för Stjärnägg.

Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov.

Missionen ”Mästare på ägg” och ett nytt varumärkeslöfte – ”Vi gör det enklare att välja ägg” – ska fungera som språngbräda mot visionen. Det är en utmaning att skapa en stark och unik röst i en kategorin där varumärkeskännedomen är ganska låg. Stjärnägg kan luta sig mot lång erfarenhet, djup kunskap och en genuin kärlek till hönan och ägget. Och nu också helt färska insikter om hur shoppern agerar i köpögonblicket.

Förpackningen utgör grunden och är bärande för Stjärnäggs nya plattform och identitet.

– För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter; ekologiska, ursprungsmärkta, frigående ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula osv. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna, säger Håkan Burlin.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159