23948sdkhjf

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Nästa vecka släpps Coops nya app som smygtestats sedan i augusti. Appen har flera överraskningar men den mest vitala delen är integrationen med kedjans e-handel.

– 70 procent av all trafik på Coop.se kommer från mobilen men bara 20 procent av näthandeln sker i telefonen. Appen är ett efterlängtat tillskott som kommer att underlätta för många samtidigt som vi kan öka vår försäljning online, säger e-handelschefen Claes Hessel till Fri Köpenskap.

Appen har ingen startsida utan kunden kommer direkt till den avdelning som används flitigast.

Mest krut har lagts på handla-funktionen. Vi behöver finnas i samtliga kanaler och mycket handlar om att plocka bort friktionen mellan de olika delarna, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation till Fri Köpenskap.

Användarvänlighet har varit ledordet.

Mobilskärmen är liten och produkterna många. Därför gäller det att hitta enkla och smidiga lösningar som underlättar i sökandet, konstaterar Henrik Staaf.

Fem vägval är det första som kunden möts av. Sök-funktion och klassiska produktkategorier är två självklara delar men 60-70 procent av kunderna utgår från tidigare varukorgar när man handlar mat på nätet. Därför finns också knappar som ”Tidigare köpta varor” och ”Sparade varukorgar” enkelt tillgängliga.

Och funktionerna är smarta. Det ska gå enkelt, snabbt och underlätta i livspusslet, berättar Henrik Staaf. 

Henrik Staaf, chef för digital kommunikation hos Coop till vänster och Claes Hessel, e-handelschef till höger. 

I botten av skärmen kan kunden svepa bland ”Aktuella erbjudanden”. Traditionellt har e-handeln alltid fokuserat kring ”klick” på en dataskärm.

Ingen har riktigt tagit höjd för den nya generationens teknikvanor. Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer av den typen av lösningar i framtiden, säger Claes Hessel.

Vilka erbjudanden som frontas är i viss mån anpassade efter kundens tidigare köpmönster. Den som baserar sin kost på vegetariska eller ekologiska varor kommer att få relevanta produkter presenterade. Men här finns också stor utvecklingspotential eftersom Coop, som Fri Köpenskap tidigare berättat, satsar 100 miljoner kronor på en sprillans ny online-plattform.

Vissa funktioner innebär dubbeljobb om vi släpper dem innan den nya plattformen är på plats, berättar Claes Hessel.

Fakta: Så fungerar Coops nya app

- Sparade varukorgar. De flesta regelbundna e-handlare utgår från någon form av bas när de handlar mat på nätet. Därför kan kunderna spara sina olika varukorgar.

- Tidigare köpta varor. Kunden kan enkelt hitta favoritprodukterna genom att ta fram en lista på deras mest köpta produkter.

- Aktuella erbjudanden. Med en enkel svepfunktion i botten kan kunden se och lägga till aktuella erbjudanden. Med tid kommer reklamen att bli mer och mer personlig baserat på data och tidigare köp men även externa faktorer som väder, tidpunkt och säsong. Glass kan exempelvis prioriteras upp en varm dag.

- Alla kategorier. Klassisk sortering uppdelad i olika kategorier finns också.

- Sökfunktion. Sökfunktionen är enkel och nyanserad.

- Leverans. Kunden väljer så kallade slottider för hemleverans och flera olika adresser kan sparas. Coop har sedan en tid tillbaka även börjat med leveranser på helgerna och på sikt kommer alternativet att hämta i butik också integreras. Pilottester pågår hos Stora Coop i Falun och Stora Coop i Sisjön.

- Recept. Mängder av recept finns tillgängliga i appen. De kommer med tiden också att bli köpbara så att ingredienserna enkelt kan läggas till i varukorgen.

- Push-notifikationer och leveransuppföljning. Exempel på funktioner som kommer framöver men som Coop i dagsläget inte vill utveckla detaljerna kring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.206