23948sdkhjf

Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Årets Brödavdelning på Dagligvarugalan, Ica Maxi Partille, vet hur man kränger bröd. Omsättningen har under året ökat med 4,6 procent jämfört med föregående år, vilket nästan är dubbelt så mycket som för butiken i stort.

Läs också: Färdiglagat lyfter fiskavdelningen

– Och då ska man komma ihåg att sommarens torka starkt påverkade den viktiga försäljningen av korv- och hamburgerbröd, säger Rasmus Pihlqvist, försäljningschef för färskvaror till Fri Köpenskap.

Butiken har eget bageri med sex bagare men den stora försäljningen läggs på det packade brödet.

– Vilken modell man väljer beror på kundstocken. En annan butik kan satsa stenhårt på det egna brödet men hos oss handlar det om ett bredare samspel.

Avdelningen bygger på tre delar.

Läs också: På Stora Coop Lund bjuds ”det där lilla extra”

  • Luftighet.
  • Överskådlighet.
  • Prispunkter.

Alla gavlar i avdelningen drivs av prispunkter, vilket delvis vuxit fram av konkurrens från Willys ett stenkast bort.

– Palltorg, innergavlar och mittenexponeringarna. Allt drivs av prispunkter. Det första och sista man möter i avdelningen ska ligga riktigt bra i pris så att känslan alltid är att man kan göra en bra affär.

Och samarbetet med leverantörerna är tydligt. Sex olika leverantörer fyller på och snyggar till avdelningen varje dag. De får vara med och påverka så länge allt sköts snyggt.

– Allt handlar om att vara ärlig och uppriktig. Leverantörerna har väldigt mycket kunskap men de ser saker på andra sätt. De ser försäljning, inte marginal.

Läs också: Sevans vd: ”Jag är en inspiratör”

Ica Maxi Partille har också eget bageri med sex bagare men majoriteten av försäljningen kommer från det packade brödet.

Leverantörerna är rädda för svinn medan handlaren avskyr hål i hyllorna. Med ett vasst samarbete kan båda elimineras.

– Vi lyssnar på deras idéer och är spelbara så länge förtroendet inte missbrukas. Vi hjälper dem med exponeringar om de akut behöver bli av med ett parti och i gengäld tar de väl hand om brödavdelningen. Välfyllt, snyggt och säljklart.

Han nämner ett exempel efter att butiken kammat hem priset som Årets brödavdelning.

– Efter att vi vunnit så ville vi fira det med en snygg och tydlig exponering i entrén. Jag lyfte luren och ringde en leverantör. Två timmar senare stod allt klart, säger Rasmus Pihlgren.

Hela avdelningen drivs av prispunkter. Kunderna ska alltid lämna avdelningen med känslan att det går att göra en bra affär.

Butikens tips – Så jobbar du med bröd-leverantörerna.

1. Vasst samarbete ger fulla hyllor. Ligg på leverantörerna hela tiden och var spelbar med exponeringarna. Leverantörerna är rädda för svinn men med en rak och tydlig kommunikation ökar förtroendet och de vågar ladda på mer när de fyller på. På så sätt undviker du hål i hyllorna.

2. Laget före jaget. Var rättvis i exponeringarna och ge alla chansen. Snurra på gavelexponeringarna och tänk på att försäljningen är ett lagspel. Alla vill sälja mer och med ökat samarbete blir resultatet bättre. Var schysst och spelbar med tillfälliga exponeringar om leverantörerna snabbt behöver bli av med ett parti. I gengäld ställer de upp när du behöver hjälp.

3. Öppenhet och ärlighet. Behandla alla med respekt och se till att vara öppen och ärlig. Förklara vikten av bredden i sortimentet men också varför du exponerar som du gör eller väljer att lyfta andra produkter. Med ökad förståelse blir samarbetet bättre.

4. Leverantörerna har kunskapen. Häng med i trenderna och utnyttja av leverantörernas kunskaper. Glöm inte bort att de besöker mängder av andra butiker och har massor av nyttiga influenser. Vissa idéer passar inte alls din butik men många är också klockrena. Det kanske låter klyschigt men du måste våga prova.

5. Bit inte i den hand som föder dig. Tänk på att det alltid handlar om ge och ta. Många butiker är för hårda med leverantörerna vilket sällan ger ett bra samarbete på sikt. Hos Maxi Partille kommer leverantörerna ibland till och med in och ser över avdelningen på sin lediga tid. Ett vasst samarbete ger också bättre förutsättningar i förhandlingslägen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.196