23948sdkhjf

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica, Coop och Axfood spenderar 1 000 liter vatten på ett kilo sparris. Men lokalbefolkningen har vatten bara några timmar i veckan.

Ica-dalen i södra Peru töms på grundvatten. 90 procent går åt till jordbruket som domineras av stora exportföretag men lokalbefolkningens tillgång är knapp och oregelbunden. I vissa områden finns dricksvatten endast tillgängligt några timmar i veckan. Det visar en omfattande undersökning från Swedwatch och Diakonia i samarbete med den peruanska organisationen Codehica.

Läs också: Nya Coop och Eurocash vid gränsen

Vattenbristen i Ica-området är akut och drabbar både människors hälsa och möjligheter till försörjning. Det finns en direkt koppling till storskalig produktion av frukt och grönsaker vilket gör att de företag som köper produkterna har ett tydligt ansvar att agera, säger Malena Wåhlin, författare till rapporten och researcher på Swedwatch.

De företag som granskats i rapporten är Ica, Axfood, Coop, Martin&Servera, Menigo, Everfresh och Ewerman. Trots vetskap om problemen brister livsmedelsjättarna i sin kontroll och uppföljning av leverantörerna.

De svenska företagen bör stärka sin uppföljning av MR-risker i sin leverantörskedja. Det bör ske i samråd med lokalbefolkningen och de organisationer och försvarare av mänskliga rättigheter som verkar i området, säger Georg Andrén, generalsekreterare på Diakonia.

Bristen på vatten innebär enligt rapporten inte bara rader av hälsoproblem då vattnet måste förvaras i dunkar – utan slår också ut verksamheterna hos de småskaliga lokala odlarna. Konkurrensen skapar lokala spänningar men de peruanska myndigheterna har inte lyckats bromsa överanvändningen av vatten.

Mer om: Axfood | Coop | Ica | katastrof | Livsmedel | Torka
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Easyfill i deal med Carrefour

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Sänd till en kollega

0.306