23948sdkhjf

Smakstart för Fodis crowdfunding

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Tar in 45 miljoner: ”Riktigt nöjda. Bra tryck direkt.”

Den hyperlokala e-handelsspelaren Fodi, som Fri Köpenskap tidigare skrivit om tar in 25-45 miljoner kronor via en nyemission och en crowdfundingrunda som löper parallellt. Den sistnämnda, som ska samla ihop upp till 25 miljoner, startade i tisdags eftermiddag.

Läs också: Tekniska kartor och etiketter i digital butik

– Det small till direkt. Drygt 100 investerare på en gång. Vi får inte avslöja exakta siffror men vi är jättenöjda och tror att vi når målet, säger Jonas Hammargren, vd till Fri Köpenskap.

Fullsortimentsspelaren som har 7 000 produkter i sortimentet men som främst fokuserar på lokala råvaror har tagit Bromma med storm. Företaget öppnade precis i Danderyd och det nya kapitalet ska möjliggöra en expansion till fler områden.

– Av logistiska skäl börjar vi med sju områden i Norra Stockholm eftersom vårt centrallager ligger i Järfälla, berättar Jonas Hammargren.

Tillväxttakten är satt till två områden per år, och det nuvarande lagret tros vara urvuxet 2021. Då kan ytterligare sju utpekade områden i Stockholm med omnejd bli intressanta – alternativt andra svenska städer eller internationellt.

Läs också: Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

– Absolut, expansion utomlands är planen på sikt. Men det gäller att ta det lugnt och inte springa bort oss. Vi har en stark lojalitet och trovärdighet när det kommer till lokala varor och det tänker vi inte tumma en millimeter på, säger han.

Många startups har stora ambitioner. Varför kommer ni att lyckas?

– Dels har vi ett starkt team med bred erfarenhet både från dagligvaruhandeln och tekniksektorn. Sedan har vi en affärsidé som ligger i tiden och ett starkt stöd från kunderna. De gillar oss.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Easyfill i deal med Carrefour

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Sänd till en kollega

0.135