23948sdkhjf

Unik statistik: Ica sena på vegotrenden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Vegetariskt exploderar men vissa kedjor har slumrat länge.

Den vegetariska försäljningen tycks explodera på bekostnad av den än så länge säkra kassakon ekologiskt. I alla fall om man får tro det träffsäkra måttet kring kedjornas kampanjtryck.

Läs också: De vann oxfilékriget

– Ekologiskt har stannat av samtidigt som vegetariskt ökar väldigt snabbt. Betydligt snabbare än något annat segment i dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De samlar och analyserar alla rikskampanjer i dagligvaruhandeln primärt via dr och enligt deras statistik har vegetariska substitutvaror som exempelvis vegofärs, grönsaksbiffar och halloumiburgare ökat med 32,8 procent under året.

– Och då ska man komma ihåg att man möter starka ökningar förra året också. Man ser tydligt att det har hänt något. Det är inte längre en trend utan närmast en explosion som drivs av hälsa och hållbarhet.

Tidiga på bollen var City Gross och Hemköp med stora ökningstal redan 2016 och 2017. 

Läs också: Veganer mer sjukskrivna

Willys var lite sena i starten, men har ökat kraftigt 2017 och 2018. Totalt har Axfood ökat stadigt och knappade i år in på en 17-procentig ökning.

– Det är tydligt att kampanjerna fungerar – annars hade inte kedjorna fortsatt investera i dem. Det är vanligt att man experimenterar och både City Gross och Axfood upptäckte nog snabbt att testerna gav gensvar.

Det egna varumärket Garant har tagit fram mängder av vegetariska produkter samtidigt som Hemköp tagit till ganska kraftiga exponeringsgrepp i butik under parollen ”Variera med vego”. Ett liknande koncept, ”Vego för alla” har under hösten även rullat hos Willys.

– Man har onekligen hittat ett sätt att sticka ut och locka nya kunder till butikerna. Detta är kunder som annars hade gått till en konkurrent, konstaterar Ulf Mazur.

Läs också: Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Branschjätten Ica slumrade desto längre och hade till och med en negativ utveckling 2016. Under förra året kom de däremot i gång och i år har kampanjtrycket exploderat. 80 procent har Ica ökat det vegetariska kampanjtrycket med hittills i år.

– Intressant är också att kampanjökningen av Icas emv mer än fördubblats i år, konstaterar Ulf Mazur.

En liknande utveckling har synts hos Coop men i år tycks alla kedjor vara med på tåget. En utveckling som också skuggas av hälsoprodukter och grönsaker även om den sistnämnda kommer från så höga nivåer att förändringarna knappt märks. 

– Hela den växtbaserade trenden går starkt framåt och jag tror att det är mycket viktigt att hänga med. Det märker vi bland våra användare. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Arkiv

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168