23948sdkhjf

Unik statistik: Ica sena på vegotrenden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Vegetariskt exploderar men vissa kedjor har slumrat länge.

Den vegetariska försäljningen tycks explodera på bekostnad av den än så länge säkra kassakon ekologiskt. I alla fall om man får tro det träffsäkra måttet kring kedjornas kampanjtryck.

Läs också: De vann oxfilékriget

– Ekologiskt har stannat av samtidigt som vegetariskt ökar väldigt snabbt. Betydligt snabbare än något annat segment i dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De samlar och analyserar alla rikskampanjer i dagligvaruhandeln primärt via dr och enligt deras statistik har vegetariska substitutvaror som exempelvis vegofärs, grönsaksbiffar och halloumiburgare ökat med 32,8 procent under året.

– Och då ska man komma ihåg att man möter starka ökningar förra året också. Man ser tydligt att det har hänt något. Det är inte längre en trend utan närmast en explosion som drivs av hälsa och hållbarhet.

Tidiga på bollen var City Gross och Hemköp med stora ökningstal redan 2016 och 2017. 

Läs också: Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Willys var lite sena i starten, men har ökat kraftigt 2017 och 2018. Totalt har Axfood ökat stadigt och knappade i år in på en 17-procentig ökning.

– Det är tydligt att kampanjerna fungerar – annars hade inte kedjorna fortsatt investera i dem. Det är vanligt att man experimenterar och både City Gross och Axfood upptäckte nog snabbt att testerna gav gensvar.

Det egna varumärket Garant har tagit fram mängder av vegetariska produkter samtidigt som Hemköp tagit till ganska kraftiga exponeringsgrepp i butik under parollen ”Variera med vego”. Ett liknande koncept, ”Vego för alla” har under hösten även rullat hos Willys.

– Man har onekligen hittat ett sätt att sticka ut och locka nya kunder till butikerna. Detta är kunder som annars hade gått till en konkurrent, konstaterar Ulf Mazur.

Läs också: Veganer mer sjukskrivna

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Branschjätten Ica slumrade desto längre och hade till och med en negativ utveckling 2016. Under förra året kom de däremot i gång och i år har kampanjtrycket exploderat. 80 procent har Ica ökat det vegetariska kampanjtrycket med hittills i år.

– Intressant är också att kampanjökningen av Icas emv mer än fördubblats i år, konstaterar Ulf Mazur.

En liknande utveckling har synts hos Coop men i år tycks alla kedjor vara med på tåget. En utveckling som också skuggas av hälsoprodukter och grönsaker även om den sistnämnda kommer från så höga nivåer att förändringarna knappt märks. 

– Hela den växtbaserade trenden går starkt framåt och jag tror att det är mycket viktigt att hänga med. Det märker vi bland våra användare. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192