23948sdkhjf

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Men de unga vill se mer veganskt - och skippa ris à la Malta.

Det traditionella julbordet kommer att bestå för ett tag framöver men förändringar pågår hela tiden, det framgår av en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Undersökning presenterades under festliga former med provsmakning av både gamla och nya julbordsprodukter på det familjeägda bageriet Bullar & Bröd.

Den som ville kunde smaka på både klassiska rätter men även nya produkter så som julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

Hur det kommer att gå för de här nya produkterna återstår att se men i undersökningen går det att utläsa att klassikern fortfarande står sig starka. Julskinkan är den absolut favoriten på julbordet för hela 25 procent av de tillfrågade där ingen annan rätt ens kommer i närheten, på andra plats hamnar Janssons frestelse. Dock har julskinkan långsamt tappat i andelar för varje år sedan undersökningen började 2013.

Julen är även en blandning av färdigprodukter och hemlagat och när svenskarna får välja så köper de helst färdiglagad korv, senap och bröd, men lagar själva nästan uteslutande Janssons frestelse och köttbullar. Julgodiset befinner sig mittemellan där hemlagat varvas med köpta chokladaskar.

Även om mycket ser sig likt ut finns det en del förändringar att skåda på horisonten. En av fem i åldern 18-39 efterfrågar ett veganskt julbord att jämföra med en av tio i befolkningen som helhet och grönkålen är särskilt efterfrågad.

– Även om det är små förändringar vi ser kan det visa på underliggande trender som kan ge stora effekter i framtiden, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagarna till Fri Köpenskap

Även för efterrätter ser man ett trendbrott. Från 40 år och uppåt är det ris à la Malta som toppar, men för millenials är det knäck som gäller, endast åtta procent i gruppen 18-39 har den klassiska apelsingröten som favorit.

För att skölja ned julmaten föredrar en absolut majoritet av svenskarna, hela 84 procent, julmust. Uppstickaren här är dock den alkoholfria ölen som klättrat rejält på lisan de senaste åren.

– Med 40-talisterna kommer lättölen att dö ut, det finns så mycket mer fantastisk alkoholfri öl att tillgå nu, säger Jimmy Sandell.

Totalt 1000 svenskar tillfrågades i undersökningen utförd av Demoskop.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.205