23948sdkhjf

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men de unga vill se mer veganskt - och skippa ris à la Malta.

Det traditionella julbordet kommer att bestå för ett tag framöver men förändringar pågår hela tiden, det framgår av en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Undersökning presenterades under festliga former med provsmakning av både gamla och nya julbordsprodukter på det familjeägda bageriet Bullar & Bröd.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Den som ville kunde smaka på både klassiska rätter men även nya produkter så som julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

Hur det kommer att gå för de här nya produkterna återstår att se men i undersökningen går det att utläsa att klassikern fortfarande står sig starka. Julskinkan är den absolut favoriten på julbordet för hela 25 procent av de tillfrågade där ingen annan rätt ens kommer i närheten, på andra plats hamnar Janssons frestelse. Dock har julskinkan långsamt tappat i andelar för varje år sedan undersökningen började 2013.

Julen är även en blandning av färdigprodukter och hemlagat och när svenskarna får välja så köper de helst färdiglagad korv, senap och bröd, men lagar själva nästan uteslutande Janssons frestelse och köttbullar. Julgodiset befinner sig mittemellan där hemlagat varvas med köpta chokladaskar.

Även om mycket ser sig likt ut finns det en del förändringar att skåda på horisonten. En av fem i åldern 18-39 efterfrågar ett veganskt julbord att jämföra med en av tio i befolkningen som helhet och grönkålen är särskilt efterfrågad.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

– Även om det är små förändringar vi ser kan det visa på underliggande trender som kan ge stora effekter i framtiden, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagarna till Fri Köpenskap

Även för efterrätter ser man ett trendbrott. Från 40 år och uppåt är det ris à la Malta som toppar, men för millenials är det knäck som gäller, endast åtta procent i gruppen 18-39 har den klassiska apelsingröten som favorit.

För att skölja ned julmaten föredrar en absolut majoritet av svenskarna, hela 84 procent, julmust. Uppstickaren här är dock den alkoholfria ölen som klättrat rejält på lisan de senaste åren.

– Med 40-talisterna kommer lättölen att dö ut, det finns så mycket mer fantastisk alkoholfri öl att tillgå nu, säger Jimmy Sandell.

Totalt 1000 svenskar tillfrågades i undersökningen utförd av Demoskop.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145