23948sdkhjf

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men de unga vill se mer veganskt - och skippa ris à la Malta.

Det traditionella julbordet kommer att bestå för ett tag framöver men förändringar pågår hela tiden, det framgår av en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Undersökning presenterades under festliga former med provsmakning av både gamla och nya julbordsprodukter på det familjeägda bageriet Bullar & Bröd.

Läs också: Livsmedelsföretagen välkomnar omställningsstöd – men tidsramen oroar

Den som ville kunde smaka på både klassiska rätter men även nya produkter så som julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

Hur det kommer att gå för de här nya produkterna återstår att se men i undersökningen går det att utläsa att klassikern fortfarande står sig starka. Julskinkan är den absolut favoriten på julbordet för hela 25 procent av de tillfrågade där ingen annan rätt ens kommer i närheten, på andra plats hamnar Janssons frestelse. Dock har julskinkan långsamt tappat i andelar för varje år sedan undersökningen började 2013.

Julen är även en blandning av färdigprodukter och hemlagat och när svenskarna får välja så köper de helst färdiglagad korv, senap och bröd, men lagar själva nästan uteslutande Janssons frestelse och köttbullar. Julgodiset befinner sig mittemellan där hemlagat varvas med köpta chokladaskar.

Även om mycket ser sig likt ut finns det en del förändringar att skåda på horisonten. En av fem i åldern 18-39 efterfrågar ett veganskt julbord att jämföra med en av tio i befolkningen som helhet och grönkålen är särskilt efterfrågad.

Läs också: Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

– Även om det är små förändringar vi ser kan det visa på underliggande trender som kan ge stora effekter i framtiden, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagarna till Fri Köpenskap

Även för efterrätter ser man ett trendbrott. Från 40 år och uppåt är det ris à la Malta som toppar, men för millenials är det knäck som gäller, endast åtta procent i gruppen 18-39 har den klassiska apelsingröten som favorit.

För att skölja ned julmaten föredrar en absolut majoritet av svenskarna, hela 84 procent, julmust. Uppstickaren här är dock den alkoholfria ölen som klättrat rejält på lisan de senaste åren.

– Med 40-talisterna kommer lättölen att dö ut, det finns så mycket mer fantastisk alkoholfri öl att tillgå nu, säger Jimmy Sandell.

Totalt 1000 svenskar tillfrågades i undersökningen utförd av Demoskop.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Uber i miljardaffär om matleveranser

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Nyhetsbrev

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Arkiv

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156