23948sdkhjf

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men de unga vill se mer veganskt - och skippa ris à la Malta.

Det traditionella julbordet kommer att bestå för ett tag framöver men förändringar pågår hela tiden, det framgår av en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Undersökning presenterades under festliga former med provsmakning av både gamla och nya julbordsprodukter på det familjeägda bageriet Bullar & Bröd.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Den som ville kunde smaka på både klassiska rätter men även nya produkter så som julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

Hur det kommer att gå för de här nya produkterna återstår att se men i undersökningen går det att utläsa att klassikern fortfarande står sig starka. Julskinkan är den absolut favoriten på julbordet för hela 25 procent av de tillfrågade där ingen annan rätt ens kommer i närheten, på andra plats hamnar Janssons frestelse. Dock har julskinkan långsamt tappat i andelar för varje år sedan undersökningen började 2013.

Julen är även en blandning av färdigprodukter och hemlagat och när svenskarna får välja så köper de helst färdiglagad korv, senap och bröd, men lagar själva nästan uteslutande Janssons frestelse och köttbullar. Julgodiset befinner sig mittemellan där hemlagat varvas med köpta chokladaskar.

Även om mycket ser sig likt ut finns det en del förändringar att skåda på horisonten. En av fem i åldern 18-39 efterfrågar ett veganskt julbord att jämföra med en av tio i befolkningen som helhet och grönkålen är särskilt efterfrågad.

Läs också: Dämpad vår för livsmedelsföretagen

– Även om det är små förändringar vi ser kan det visa på underliggande trender som kan ge stora effekter i framtiden, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagarna till Fri Köpenskap

Även för efterrätter ser man ett trendbrott. Från 40 år och uppåt är det ris à la Malta som toppar, men för millenials är det knäck som gäller, endast åtta procent i gruppen 18-39 har den klassiska apelsingröten som favorit.

För att skölja ned julmaten föredrar en absolut majoritet av svenskarna, hela 84 procent, julmust. Uppstickaren här är dock den alkoholfria ölen som klättrat rejält på lisan de senaste åren.

– Med 40-talisterna kommer lättölen att dö ut, det finns så mycket mer fantastisk alkoholfri öl att tillgå nu, säger Jimmy Sandell.

Totalt 1000 svenskar tillfrågades i undersökningen utförd av Demoskop.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Coop-butik försenas – öppnar tidigast hösten 2021

Axfood tecknar avtal med Softone

På nytt jobb
Hon blir vd för Findus Sverige

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

Ica Maxi fermenterar frukt och grönt – skapar växtnäring som säljs i butik

Nu kan butiken sälja lokalproducerad växtnäring på flaska och dunk.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Arkiv

Servicehandeln svalnar av

Atria ökade både försäljning och omsättning

Krönika
Dags att skrota hela kampanjsystemet

Plus

Dagligvarugalan
Här ger kundernas behov direkt eko i hyllorna

Fri Köpenskap besökte ekovinnaren på årets Dagligvarugala.

Så fungerar Icas nya städrobot

"Bioteknik" får kunderna att välja bort fisk

Sydgrönt med ny fabrik i Bjuv

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

1

Kvantum-butik satsar miljoner – mer butiksyta till frukt

Flygfyren borrar ned överskottsvärme: ”Största investeringen sedan 2012”

Ica Kvantum Flygfyren gör en kraftig investering för att ta vara på överskottsvärme.

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Köer till Lidls 190:e butik

De ska samla in mer plast än de säljer

Fåddman investerar och satsar på export

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.195