23948sdkhjf

Sex trender om framtidens butiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Sätt ned foten och våga satsa”, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson.

Butikstrenderna är motstridiga. Men det är dags att sätta ned foten och försöka driva utvecklingen dit man själv vill, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson. Själv skulle han satsa korten på e-handel.

Läs också: Så överlever du ”butiksdöden”

Ulf Johansson, professor på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, var nyligen dragplåstret på en välbesökt forskningsfrukost ordnad av Retail House. Han sammanfattar sina rön om framtidens butiker i sex trender.

1. Mängden kanaler och ”touch points” ökar. Digitaliseringen har skapat många av de nya kanalerna, vilka i sin tur förändrar kundernas beteende.

2. Digitaliseringen reser frågor om integritet. Eller som Ulf Johansson uttrycker det, vinnaren är den som kan hålla balansen mellan cool och creepy.

3. Fördelningen mellan handelsplatser förändras. Cityhandeln i Sverige har grovt räknat tappat tio procent som fördelats mellan köpcenter och e-handel.

Läs också: Rätt musik ökar försäljningen

4. Annorlunda typer av butiker. Urban Deli är ett svenskt exempel. Ett brittiskt är Boxpark, som består av ett antal containers och kallar sig världens första ”pop up-mall”. Ikea förhandlar om att få finnas på Alibabas sajter. Är det fortfarande en butik då?

5. Nya handelsaktörer träder fram. Ulf Johansson nämner Lululemon, som kombinerar försäljning av yogakläder med yogaklasser, som ett exempel.

6. Efterfrågan på service ökar. Samtidigt som kunderna förväntas klara allt mer själva så växer behovet av tjänster. Och ingen vill stå i kö till kassan när man bestämt vad man vill ha. Handeln har glömt att man säljer varor OCH TJÄNSTER, betonar Ulf Johansson.

Trenderna utgör ingen rak linje. I vissa fall är de till och med motstridiga. Plus att nya typer av verksamheter, som Ikeas butik på Regeringsgatan i Stockholm med visningskök och planeringsstationer, är svårare att utvärdera eftersom det inte fungerar med samma nyckeltal som för traditionella butiker. Det försvårar förstås för handlare som ska staka ut vägen för sin framtida verksamhet.

Ulf Johansson tycker att det finns för mycket ängslighet inom handeln. Han förstår att det kan vara svåra beslut att fatta, eftersom det handlar om stora investeringar, men menar att det är bättre att vara med och driva utvecklingen än att avvakta och bli frånsprungen.

– Så pass mycket kunskap finns att det går att sätta ned foten. Framtiden är osäker, men vi har en jäkla kunskap om nutiden och kan bygga vidare därifrån, menar Ulf Johansson, som skulle satsa på e-handel om han själv var handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

6.333