23948sdkhjf

Sex trender om framtidens butiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Sätt ned foten och våga satsa”, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson.

Butikstrenderna är motstridiga. Men det är dags att sätta ned foten och försöka driva utvecklingen dit man själv vill, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson. Själv skulle han satsa korten på e-handel.

Läs också: Så överlever du ”butiksdöden”

Ulf Johansson, professor på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, var nyligen dragplåstret på en välbesökt forskningsfrukost ordnad av Retail House. Han sammanfattar sina rön om framtidens butiker i sex trender.

1. Mängden kanaler och ”touch points” ökar. Digitaliseringen har skapat många av de nya kanalerna, vilka i sin tur förändrar kundernas beteende.

2. Digitaliseringen reser frågor om integritet. Eller som Ulf Johansson uttrycker det, vinnaren är den som kan hålla balansen mellan cool och creepy.

3. Fördelningen mellan handelsplatser förändras. Cityhandeln i Sverige har grovt räknat tappat tio procent som fördelats mellan köpcenter och e-handel.

Läs också: Rätt musik ökar försäljningen

4. Annorlunda typer av butiker. Urban Deli är ett svenskt exempel. Ett brittiskt är Boxpark, som består av ett antal containers och kallar sig världens första ”pop up-mall”. Ikea förhandlar om att få finnas på Alibabas sajter. Är det fortfarande en butik då?

5. Nya handelsaktörer träder fram. Ulf Johansson nämner Lululemon, som kombinerar försäljning av yogakläder med yogaklasser, som ett exempel.

6. Efterfrågan på service ökar. Samtidigt som kunderna förväntas klara allt mer själva så växer behovet av tjänster. Och ingen vill stå i kö till kassan när man bestämt vad man vill ha. Handeln har glömt att man säljer varor OCH TJÄNSTER, betonar Ulf Johansson.

Trenderna utgör ingen rak linje. I vissa fall är de till och med motstridiga. Plus att nya typer av verksamheter, som Ikeas butik på Regeringsgatan i Stockholm med visningskök och planeringsstationer, är svårare att utvärdera eftersom det inte fungerar med samma nyckeltal som för traditionella butiker. Det försvårar förstås för handlare som ska staka ut vägen för sin framtida verksamhet.

Ulf Johansson tycker att det finns för mycket ängslighet inom handeln. Han förstår att det kan vara svåra beslut att fatta, eftersom det handlar om stora investeringar, men menar att det är bättre att vara med och driva utvecklingen än att avvakta och bli frånsprungen.

– Så pass mycket kunskap finns att det går att sätta ned foten. Framtiden är osäker, men vi har en jäkla kunskap om nutiden och kan bygga vidare därifrån, menar Ulf Johansson, som skulle satsa på e-handel om han själv var handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Lidl expanderar i Malmö

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207