23948sdkhjf

Sex trender om framtidens butiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Sätt ned foten och våga satsa”, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson.

Butikstrenderna är motstridiga. Men det är dags att sätta ned foten och försöka driva utvecklingen dit man själv vill, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson. Själv skulle han satsa korten på e-handel.

Läs också: Så överlever du ”butiksdöden”

Ulf Johansson, professor på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, var nyligen dragplåstret på en välbesökt forskningsfrukost ordnad av Retail House. Han sammanfattar sina rön om framtidens butiker i sex trender.

1. Mängden kanaler och ”touch points” ökar. Digitaliseringen har skapat många av de nya kanalerna, vilka i sin tur förändrar kundernas beteende.

2. Digitaliseringen reser frågor om integritet. Eller som Ulf Johansson uttrycker det, vinnaren är den som kan hålla balansen mellan cool och creepy.

3. Fördelningen mellan handelsplatser förändras. Cityhandeln i Sverige har grovt räknat tappat tio procent som fördelats mellan köpcenter och e-handel.

Läs också: Rätt musik ökar försäljningen

4. Annorlunda typer av butiker. Urban Deli är ett svenskt exempel. Ett brittiskt är Boxpark, som består av ett antal containers och kallar sig världens första ”pop up-mall”. Ikea förhandlar om att få finnas på Alibabas sajter. Är det fortfarande en butik då?

5. Nya handelsaktörer träder fram. Ulf Johansson nämner Lululemon, som kombinerar försäljning av yogakläder med yogaklasser, som ett exempel.

6. Efterfrågan på service ökar. Samtidigt som kunderna förväntas klara allt mer själva så växer behovet av tjänster. Och ingen vill stå i kö till kassan när man bestämt vad man vill ha. Handeln har glömt att man säljer varor OCH TJÄNSTER, betonar Ulf Johansson.

Trenderna utgör ingen rak linje. I vissa fall är de till och med motstridiga. Plus att nya typer av verksamheter, som Ikeas butik på Regeringsgatan i Stockholm med visningskök och planeringsstationer, är svårare att utvärdera eftersom det inte fungerar med samma nyckeltal som för traditionella butiker. Det försvårar förstås för handlare som ska staka ut vägen för sin framtida verksamhet.

Ulf Johansson tycker att det finns för mycket ängslighet inom handeln. Han förstår att det kan vara svåra beslut att fatta, eftersom det handlar om stora investeringar, men menar att det är bättre att vara med och driva utvecklingen än att avvakta och bli frånsprungen.

– Så pass mycket kunskap finns att det går att sätta ned foten. Framtiden är osäker, men vi har en jäkla kunskap om nutiden och kan bygga vidare därifrån, menar Ulf Johansson, som skulle satsa på e-handel om han själv var handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop tar in omtalad vegoburgare

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158