23948sdkhjf

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Den gröna trenden ser inte ut at avstanna och allt fler butiker vill ha en del av kakan. Fri Köpenskap tog med en expert på vegansk mat för undersöka vad butikerna gör bra – och vad de kan göra bättre.

Läs också: Varsel när Coop byter köttleverantör

Vegotrenden ökar sakta men säkert i landet. Antalet som identifierar sig själva som antingen veganer eller vegetarianer ligger fortsatt fast under tio procent – men allt fler väljer att i allt större utsträckning bort animaliska produkter. Men hur klarar butikerna av att möta efterfrågan på veganska produkter?

Fri Köpenskap bjöd in Gustav Johansson som driver Sveriges största veganmatsblogg, Jävligt Gott för att utvärdera utbudet i fyra butiker längs med Hornsgatan i Stockholm, Paradiset, Willys, Ica och Coop.

– Det här är ett storstadsområde där det finns rätt många veganer redan; så utbudet här är kanske inte typiskt för hur alla butikers utbud ser ut, men det går att bilda sig en generell bild ändå, säger Gustav Johansson.


Att markera ut vilka produkter som är i säsong uppmuntrar till köp.

Läs också: Nu kan kassarna följas i realtid

Gustav Johansson är, enligt honom själv, inte heller den mest typiska av vegankonsumenter då han hela tiden prövar nya saker för bloggen. Men enligt honom behöver det inte innebära en massa krångel för en butik att bli bättre på det veganska utbudet.

– De allra flesta kan väldigt lite om mat och antalet veganer är väldigt litet så dem skulle butikerna kunna klara sig utan om de vill göra vinst, men det finns betydligt fler ”flexitarianer” och butikerna har mycket att vinna på att locka de kunderna, säger han.



Just den gruppen av flexitarianer som kanske är på väg att bli veganer, studenter med låg budget, eller de som bara vill testa på vegansk kost kan vara i behov av lite vägledning i butiken.



– De flesta håller ett öga på priset och kampanjer men det är ännu bättre om butiken även pekar ut när frukt och grönsaker är i säsong. Nuförtiden vet folk inte om vilka säsonger som gäller så det skadar inte att peka ut det, säger han.

Läs också: Coop öppnar stormarknad i Malmö

Fler företag har fått upp ögonen för inte bara det vegetariska utan även det veganska, i november lanserade matkasseföretaget Årstiderna den första helt veganska matkassen och Hemköp har rönt framgång med sitt koncept "variera med vego" där det vegetariska utbudet samsats med köttet på samma hyllor. Bland veganer råder det delade åsikter om vad som är bäst, separata hyllor för att enklare lokalisera det man vill ha, eller blandat för "normalisera" det veganska utbudet.



– Det handlar om tillgänglighet och att undvika krångel, man vill ju känna sig normal när man går och handlar mat. Men vill man nå ut till fler "icke-veganer" så blir det enklare om det ligger till exempel vegansk ost när man ska laga pizza, det gör det enklare att prova på.



Vissa butiker har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker.

Gruppen veganer är inte stor och det finns flera olika skäl till valet av kosthållning men enligt Gustav Johansson kan man ändå dra några generella slutsatser om kundgruppen som helhet, som inte endast handlar om att välja bort animaliska produkter.

Läs också: Coop fick pris för gammal mjölk

– Veganer behöver inte nödvändigtvis vara miljömedvetna, men många är det. Så vill man göra dem glada bör man satsa på mycket ekovaror och vara medveten om att till exempel alternativ till mjölk kan skilja sig åt väldigt mycket när det gäller vattenförbrukning, mandelmjölk är till exempel en stor vattenslukare.

I några av butikerna som undersöktes fanns det, med få undantag, det mesta som behövs för en vanlig vegansk matkasse. Frysprodukter är populära hos veganer och på den fronten lyckades samtliga butiker prestera även om de stora frysdiskarna skulle kunna må bra av lite mer variation bland varumärkena.

Vissa butiker, framförallt Paradiset har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker, och även om de ger plus i kanten och kan locka en och annan vegansk finsmakare är det basvarorna som är grunden för ett lockande utbud.


– För den mindre butiken som kanske inte har så mycket utrymme är det bäst att satsa på bredd, försök att hitta en produkt som säljer, en bra korv, en bra ost och så vidare istället för att fylla disken med flera varianter av samma produkt, säger Gustav Johansson.

Men hur står sig då de undersökta butikerna i slutändan?

– De står sig mycket väl även om det finns saker som kan bli bättre, i princip alla de här butikerna går det att handla för en middag på. Det har hänt en del de senaste åren, alla har blivit bättre, säger Gustav Johansson.

Nedslag i fyra butiker kring Hornsgatan

Paradiset Södermalm:

  • Paradiset var den enda butiken i bedömningen som tydligt markerade ut säsonger i frukt- och gröntavdelningen.
  • Fräsch butik med mycket eko, nötter och liknande i lösvikt ett plus.
  • Det frysta utbudet var lite skralt "Det kan bero på deras svarta lista med icke tillåtna slutsatser".
  • Har en hälsokostavdelning med specialprodukter, bland annat vegansk jäst så kallad "bjäst"
  • Ingen havregrädde, kanske en tillfällig brist? Stort utbud av ickekylda mejeriprodukter dock.
  • Bra utbud av veganskt godis, men inget lösplock.

Willys Mariahallen:

  • Bra frukt- och gröntavdelning, men inga säsonger.
  • Tydliga och prominenta kylar för veggo, men saknade en bra veggoburgare.
  • Veggosmör bland det vanliga smöret.
  • Ett litet färdigmatsutbud men här fanns iallafall en särskild veganwrap.
  • Mycket stort och välsorterat frysutbud, det största av alla de testade butikerna. "Här har man satsat".

Ica Supermarket Aptiten:

  • Säsongsbetonat utbud, men inga skyltar.
  • Nya veganska färdigrätter från Vegme.
  • Snygg vegokyl men skulle behöva en kyl till.
  • Veganost i den vanliga osthyllan "tummen upp" samt veganaioli bland fisken.
  • Fryst veganpizza ligger med andra pizzor.
  • Extrapris på både sojaglass och sjögräsburgare.

Coop Mariatorget:

  • En mindre butik än de andra men har ändå det "grundläggande".
  • Använder utrymmet bra med frukt och grönt tidigt och en veggokyl nära ingången.
  • Ett hyfsat stort frysutbud trots butikens storlek.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.223