23948sdkhjf

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Den gröna trenden ser inte ut at avstanna och allt fler butiker vill ha en del av kakan. Fri Köpenskap tog med en expert på vegansk mat för undersöka vad butikerna gör bra – och vad de kan göra bättre.

Läs också: Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Vegotrenden ökar sakta men säkert i landet. Antalet som identifierar sig själva som antingen veganer eller vegetarianer ligger fortsatt fast under tio procent – men allt fler väljer att i allt större utsträckning bort animaliska produkter. Men hur klarar butikerna av att möta efterfrågan på veganska produkter?

Fri Köpenskap bjöd in Gustav Johansson som driver Sveriges största veganmatsblogg, Jävligt Gott för att utvärdera utbudet i fyra butiker längs med Hornsgatan i Stockholm, Paradiset, Willys, Ica och Coop.

– Det här är ett storstadsområde där det finns rätt många veganer redan; så utbudet här är kanske inte typiskt för hur alla butikers utbud ser ut, men det går att bilda sig en generell bild ändå, säger Gustav Johansson.


Att markera ut vilka produkter som är i säsong uppmuntrar till köp.

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Gustav Johansson är, enligt honom själv, inte heller den mest typiska av vegankonsumenter då han hela tiden prövar nya saker för bloggen. Men enligt honom behöver det inte innebära en massa krångel för en butik att bli bättre på det veganska utbudet.

– De allra flesta kan väldigt lite om mat och antalet veganer är väldigt litet så dem skulle butikerna kunna klara sig utan om de vill göra vinst, men det finns betydligt fler ”flexitarianer” och butikerna har mycket att vinna på att locka de kunderna, säger han.



Just den gruppen av flexitarianer som kanske är på väg att bli veganer, studenter med låg budget, eller de som bara vill testa på vegansk kost kan vara i behov av lite vägledning i butiken.



– De flesta håller ett öga på priset och kampanjer men det är ännu bättre om butiken även pekar ut när frukt och grönsaker är i säsong. Nuförtiden vet folk inte om vilka säsonger som gäller så det skadar inte att peka ut det, säger han.

Läs också: Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Fler företag har fått upp ögonen för inte bara det vegetariska utan även det veganska, i november lanserade matkasseföretaget Årstiderna den första helt veganska matkassen och Hemköp har rönt framgång med sitt koncept "variera med vego" där det vegetariska utbudet samsats med köttet på samma hyllor. Bland veganer råder det delade åsikter om vad som är bäst, separata hyllor för att enklare lokalisera det man vill ha, eller blandat för "normalisera" det veganska utbudet.



– Det handlar om tillgänglighet och att undvika krångel, man vill ju känna sig normal när man går och handlar mat. Men vill man nå ut till fler "icke-veganer" så blir det enklare om det ligger till exempel vegansk ost när man ska laga pizza, det gör det enklare att prova på.



Vissa butiker har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker.

Gruppen veganer är inte stor och det finns flera olika skäl till valet av kosthållning men enligt Gustav Johansson kan man ändå dra några generella slutsatser om kundgruppen som helhet, som inte endast handlar om att välja bort animaliska produkter.

Läs också: Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

– Veganer behöver inte nödvändigtvis vara miljömedvetna, men många är det. Så vill man göra dem glada bör man satsa på mycket ekovaror och vara medveten om att till exempel alternativ till mjölk kan skilja sig åt väldigt mycket när det gäller vattenförbrukning, mandelmjölk är till exempel en stor vattenslukare.

I några av butikerna som undersöktes fanns det, med få undantag, det mesta som behövs för en vanlig vegansk matkasse. Frysprodukter är populära hos veganer och på den fronten lyckades samtliga butiker prestera även om de stora frysdiskarna skulle kunna må bra av lite mer variation bland varumärkena.

Vissa butiker, framförallt Paradiset har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker, och även om de ger plus i kanten och kan locka en och annan vegansk finsmakare är det basvarorna som är grunden för ett lockande utbud.


– För den mindre butiken som kanske inte har så mycket utrymme är det bäst att satsa på bredd, försök att hitta en produkt som säljer, en bra korv, en bra ost och så vidare istället för att fylla disken med flera varianter av samma produkt, säger Gustav Johansson.

Men hur står sig då de undersökta butikerna i slutändan?

– De står sig mycket väl även om det finns saker som kan bli bättre, i princip alla de här butikerna går det att handla för en middag på. Det har hänt en del de senaste åren, alla har blivit bättre, säger Gustav Johansson.

Nedslag i fyra butiker kring Hornsgatan

Paradiset Södermalm:

  • Paradiset var den enda butiken i bedömningen som tydligt markerade ut säsonger i frukt- och gröntavdelningen.
  • Fräsch butik med mycket eko, nötter och liknande i lösvikt ett plus.
  • Det frysta utbudet var lite skralt "Det kan bero på deras svarta lista med icke tillåtna slutsatser".
  • Har en hälsokostavdelning med specialprodukter, bland annat vegansk jäst så kallad "bjäst"
  • Ingen havregrädde, kanske en tillfällig brist? Stort utbud av ickekylda mejeriprodukter dock.
  • Bra utbud av veganskt godis, men inget lösplock.

Willys Mariahallen:

  • Bra frukt- och gröntavdelning, men inga säsonger.
  • Tydliga och prominenta kylar för veggo, men saknade en bra veggoburgare.
  • Veggosmör bland det vanliga smöret.
  • Ett litet färdigmatsutbud men här fanns iallafall en särskild veganwrap.
  • Mycket stort och välsorterat frysutbud, det största av alla de testade butikerna. "Här har man satsat".

Ica Supermarket Aptiten:

  • Säsongsbetonat utbud, men inga skyltar.
  • Nya veganska färdigrätter från Vegme.
  • Snygg vegokyl men skulle behöva en kyl till.
  • Veganost i den vanliga osthyllan "tummen upp" samt veganaioli bland fisken.
  • Fryst veganpizza ligger med andra pizzor.
  • Extrapris på både sojaglass och sjögräsburgare.

Coop Mariatorget:

  • En mindre butik än de andra men har ändå det "grundläggande".
  • Använder utrymmet bra med frukt och grönt tidigt och en veggokyl nära ingången.
  • Ett hyfsat stort frysutbud trots butikens storlek.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Nyhetsbrev

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Arkiv

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.192