23948sdkhjf

Vad säger årets superföretag om framtiden?

| Av admin | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om det vanskliga med spådomar.

Jag har besökt två intressanta branschseminarier på kort tid. Båda med program som riktade in sig på framtiden. Båda satte också indirekt fingret på samma dilemma.
Handelsprofessorn Fredrik Lange konstaterade under det ena seminariet att vi fortfarande ställer samma frågor om e-handeln som för 20 år sedan. Hans kollega i Lund, Ulf Johansson, inledde ett annat seminarium med att konstatera att framtiden är osäker för den som driver handel och framtidsspaningar bör tas med en nypa salt.
Kort sagt så vet vi ingenting om framtiden. Allt är bara gissningar.

Det vi vet är hur det ser ut i dag. Eller som Ulf Johansson uttrycker det: Vi har en jäkla massa kunskap om nutiden. 
Då är det intressant att konstatera att två små livsmedelsbutiker tagit sig in på listan över Sveriges superföretag (årlig sammanställning av Veckans Affärer och Bisnode). Förra året var fyra dagligvarubutiker med på listan, i år endast två. Bara Handlar’n Ursvik i Sundbyberg och Matöppet Näsum i östra Skåne lyckas uppfylla de högst ställda kriterier som gäller för att utses till ett superföretag.

Visst, det kan vara enklare att öka omsättningen från en lägre nivå, men det är sannerligen inte lätt då heller. Och det är inga coola start ups som under fyraårsperioden utvecklats till superföretag utan två mycket traditionella matbutiker. Exempelvis har Matöppet Näsum bara 2 000 personer som kundunderlag och förlitar sig på sina äldre, trogna kunder och kompletteringshandel. 
Så kan alltså en framgångssaga i branschen se ut i dag. Frågan är vad det säger om framtiden.

Mona Johansson, Chefredaktör

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Nyhetsbrev

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Arkiv

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

All engångsplast borta på Lidl

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

1

Ica lanserar klimatkasse

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.157