23948sdkhjf

Vad säger årets superföretag om framtiden?

Chefredaktör Mona Johansson om det vanskliga med spådomar.

Jag har besökt två intressanta branschseminarier på kort tid. Båda med program som riktade in sig på framtiden. Båda satte också indirekt fingret på samma dilemma.
Handelsprofessorn Fredrik Lange konstaterade under det ena seminariet att vi fortfarande ställer samma frågor om e-handeln som för 20 år sedan. Hans kollega i Lund, Ulf Johansson, inledde ett annat seminarium med att konstatera att framtiden är osäker för den som driver handel och framtidsspaningar bör tas med en nypa salt.
Kort sagt så vet vi ingenting om framtiden. Allt är bara gissningar.

Det vi vet är hur det ser ut i dag. Eller som Ulf Johansson uttrycker det: Vi har en jäkla massa kunskap om nutiden. 
Då är det intressant att konstatera att två små livsmedelsbutiker tagit sig in på listan över Sveriges superföretag (årlig sammanställning av Veckans Affärer och Bisnode). Förra året var fyra dagligvarubutiker med på listan, i år endast två. Bara Handlar’n Ursvik i Sundbyberg och Matöppet Näsum i östra Skåne lyckas uppfylla de högst ställda kriterier som gäller för att utses till ett superföretag.

Visst, det kan vara enklare att öka omsättningen från en lägre nivå, men det är sannerligen inte lätt då heller. Och det är inga coola start ups som under fyraårsperioden utvecklats till superföretag utan två mycket traditionella matbutiker. Exempelvis har Matöppet Näsum bara 2 000 personer som kundunderlag och förlitar sig på sina äldre, trogna kunder och kompletteringshandel. 
Så kan alltså en framgångssaga i branschen se ut i dag. Frågan är vad det säger om framtiden.

Mona Johansson, Chefredaktör

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094