23948sdkhjf

”Vi måste förtjäna våra kunder”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om att ta tillvara på kundkraften.

Våra kunder är vår viktigaste målgrupp. Deras val att handla hos oss är vårt existensberättigande. Därför bör vårt absolut största fokus, i allt vi gör, vara just kundnyttan. Bland de viktigaste frågorna vi kan ställa oss är: Hur kan vi underlätta för våra kunder i vardagen? Det är en fråga jag har ställt mig i 36 år, ända sedan jag tog över min första butik 1982.

Läs också: Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Jag var 22 år och hade skägg och långt hår till axlarna och sov i vilorummet i åtta månader för att få butiken att bli lönsam. Men jag visste redan då att hårt slit bara lönar sig om resultatet stämmer överens med kundernas önskemål, och allra helst överträffar dem.

I dag är kunderna mer pålästa och har bättre koll än någonsin på oss som företag, hur vi driver verksamheten och vilka frågor vi prioriterar. Den tidigare svarta låda som ett företag utgjorde för de flesta kunder är numera en glasbox med full insyn. Det tycker jag i grunden är positivt. Det innebär att vi måste göra rätt på alla håll i verksamheten för att förtjäna våra kunder, något som jag som vd är ytterst ansvarig för att se till.

På samma sätt vet vi i dag mer om våra kunder och deras preferenser än tidigare. Vi vet att våra kunder vill ha ett rikt utbud av kvalitativa och säkra varor till rätt pris. Men vi vet också att våra kunder tycker att hållbar utveckling är viktigt och att de prioriterar företag som tar ett aktivt ansvar för omvärlden. Vi vet att våra kunder tycker att det är viktigt att alla människor inkluderas och känner sig välkomna och inbjudna.

Att tillfredsställa kundernas önskemål och överträffa dem innebär därför i dag att vara en kraft som bidrar till en bättre värld. Det har alltid varit viktigt men i dag innebär det också att kunna göra gott och samtidigt skapa affärsnytta. Det om något ger mig hopp om framtiden, för medveten konsumtion påverkar i allra högsta grad samhällsutvecklingen positivt!

Att underlätta för kunderna i vardagen innebär även att underlätta att göra välavvägda och medvetna konsumtionsval, oavsett plattform. Att branschen står inför en omvälvande förändring är ingen nyhet. Men nu måste vi alla se till att i denna förändringsprocess nyttja kundernas positiva drivkraft för att tillsammans skapa ett hållbart samhälle.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Läs mer om: Bergendahls
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141