23948sdkhjf

”Vi måste förtjäna våra kunder”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om att ta tillvara på kundkraften.

Våra kunder är vår viktigaste målgrupp. Deras val att handla hos oss är vårt existensberättigande. Därför bör vårt absolut största fokus, i allt vi gör, vara just kundnyttan. Bland de viktigaste frågorna vi kan ställa oss är: Hur kan vi underlätta för våra kunder i vardagen? Det är en fråga jag har ställt mig i 36 år, ända sedan jag tog över min första butik 1982.

Läs också: City Gross stökar om i toppen

Jag var 22 år och hade skägg och långt hår till axlarna och sov i vilorummet i åtta månader för att få butiken att bli lönsam. Men jag visste redan då att hårt slit bara lönar sig om resultatet stämmer överens med kundernas önskemål, och allra helst överträffar dem.

I dag är kunderna mer pålästa och har bättre koll än någonsin på oss som företag, hur vi driver verksamheten och vilka frågor vi prioriterar. Den tidigare svarta låda som ett företag utgjorde för de flesta kunder är numera en glasbox med full insyn. Det tycker jag i grunden är positivt. Det innebär att vi måste göra rätt på alla håll i verksamheten för att förtjäna våra kunder, något som jag som vd är ytterst ansvarig för att se till.

På samma sätt vet vi i dag mer om våra kunder och deras preferenser än tidigare. Vi vet att våra kunder vill ha ett rikt utbud av kvalitativa och säkra varor till rätt pris. Men vi vet också att våra kunder tycker att hållbar utveckling är viktigt och att de prioriterar företag som tar ett aktivt ansvar för omvärlden. Vi vet att våra kunder tycker att det är viktigt att alla människor inkluderas och känner sig välkomna och inbjudna.

Att tillfredsställa kundernas önskemål och överträffa dem innebär därför i dag att vara en kraft som bidrar till en bättre värld. Det har alltid varit viktigt men i dag innebär det också att kunna göra gott och samtidigt skapa affärsnytta. Det om något ger mig hopp om framtiden, för medveten konsumtion påverkar i allra högsta grad samhällsutvecklingen positivt!

Att underlätta för kunderna i vardagen innebär även att underlätta att göra välavvägda och medvetna konsumtionsval, oavsett plattform. Att branschen står inför en omvälvande förändring är ingen nyhet. Men nu måste vi alla se till att i denna förändringsprocess nyttja kundernas positiva drivkraft för att tillsammans skapa ett hållbart samhälle.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Mer om: Bergendahls
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.206