23948sdkhjf

”Vi måste förtjäna våra kunder”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om att ta tillvara på kundkraften.

Våra kunder är vår viktigaste målgrupp. Deras val att handla hos oss är vårt existensberättigande. Därför bör vårt absolut största fokus, i allt vi gör, vara just kundnyttan. Bland de viktigaste frågorna vi kan ställa oss är: Hur kan vi underlätta för våra kunder i vardagen? Det är en fråga jag har ställt mig i 36 år, ända sedan jag tog över min första butik 1982.

Läs också: Expansionen: Bergendahls-koncept ska öppna 10 stormarknader

Jag var 22 år och hade skägg och långt hår till axlarna och sov i vilorummet i åtta månader för att få butiken att bli lönsam. Men jag visste redan då att hårt slit bara lönar sig om resultatet stämmer överens med kundernas önskemål, och allra helst överträffar dem.

I dag är kunderna mer pålästa och har bättre koll än någonsin på oss som företag, hur vi driver verksamheten och vilka frågor vi prioriterar. Den tidigare svarta låda som ett företag utgjorde för de flesta kunder är numera en glasbox med full insyn. Det tycker jag i grunden är positivt. Det innebär att vi måste göra rätt på alla håll i verksamheten för att förtjäna våra kunder, något som jag som vd är ytterst ansvarig för att se till.

På samma sätt vet vi i dag mer om våra kunder och deras preferenser än tidigare. Vi vet att våra kunder vill ha ett rikt utbud av kvalitativa och säkra varor till rätt pris. Men vi vet också att våra kunder tycker att hållbar utveckling är viktigt och att de prioriterar företag som tar ett aktivt ansvar för omvärlden. Vi vet att våra kunder tycker att det är viktigt att alla människor inkluderas och känner sig välkomna och inbjudna.

Att tillfredsställa kundernas önskemål och överträffa dem innebär därför i dag att vara en kraft som bidrar till en bättre värld. Det har alltid varit viktigt men i dag innebär det också att kunna göra gott och samtidigt skapa affärsnytta. Det om något ger mig hopp om framtiden, för medveten konsumtion påverkar i allra högsta grad samhällsutvecklingen positivt!

Att underlätta för kunderna i vardagen innebär även att underlätta att göra välavvägda och medvetna konsumtionsval, oavsett plattform. Att branschen står inför en omvälvande förändring är ingen nyhet. Men nu måste vi alla se till att i denna förändringsprocess nyttja kundernas positiva drivkraft för att tillsammans skapa ett hållbart samhälle.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Mer om: Bergendahls
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varsel när Coop byter köttleverantör

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Nyhetsbrev

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Arkiv

Lidl expanderar i Malmö

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147