23948sdkhjf

”Vi måste förtjäna våra kunder”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om att ta tillvara på kundkraften.

Våra kunder är vår viktigaste målgrupp. Deras val att handla hos oss är vårt existensberättigande. Därför bör vårt absolut största fokus, i allt vi gör, vara just kundnyttan. Bland de viktigaste frågorna vi kan ställa oss är: Hur kan vi underlätta för våra kunder i vardagen? Det är en fråga jag har ställt mig i 36 år, ända sedan jag tog över min första butik 1982.

Läs också: Matvärlden köper City Gross-butik

Jag var 22 år och hade skägg och långt hår till axlarna och sov i vilorummet i åtta månader för att få butiken att bli lönsam. Men jag visste redan då att hårt slit bara lönar sig om resultatet stämmer överens med kundernas önskemål, och allra helst överträffar dem.

I dag är kunderna mer pålästa och har bättre koll än någonsin på oss som företag, hur vi driver verksamheten och vilka frågor vi prioriterar. Den tidigare svarta låda som ett företag utgjorde för de flesta kunder är numera en glasbox med full insyn. Det tycker jag i grunden är positivt. Det innebär att vi måste göra rätt på alla håll i verksamheten för att förtjäna våra kunder, något som jag som vd är ytterst ansvarig för att se till.

På samma sätt vet vi i dag mer om våra kunder och deras preferenser än tidigare. Vi vet att våra kunder vill ha ett rikt utbud av kvalitativa och säkra varor till rätt pris. Men vi vet också att våra kunder tycker att hållbar utveckling är viktigt och att de prioriterar företag som tar ett aktivt ansvar för omvärlden. Vi vet att våra kunder tycker att det är viktigt att alla människor inkluderas och känner sig välkomna och inbjudna.

Att tillfredsställa kundernas önskemål och överträffa dem innebär därför i dag att vara en kraft som bidrar till en bättre värld. Det har alltid varit viktigt men i dag innebär det också att kunna göra gott och samtidigt skapa affärsnytta. Det om något ger mig hopp om framtiden, för medveten konsumtion påverkar i allra högsta grad samhällsutvecklingen positivt!

Att underlätta för kunderna i vardagen innebär även att underlätta att göra välavvägda och medvetna konsumtionsval, oavsett plattform. Att branschen står inför en omvälvande förändring är ingen nyhet. Men nu måste vi alla se till att i denna förändringsprocess nyttja kundernas positiva drivkraft för att tillsammans skapa ett hållbart samhälle.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Mer om: Bergendahls
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Coop säljer handelsområde

Finalisterna i Änglamarkspriset

Ica tecknar storavtal med Coor

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Axfood fimpar engångsgrillarna

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Coop-handlare blev Årets företagare

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175