23948sdkhjf

Förtroende är framtidens handelsvara

Icas modell kan bli ett framgångsrecept även i framtiden.

Det var under en fullsatt föreläsning på Oracle Cloud Day i Stockholm som Liv Forhaug, direktör för strategi och affärsutveckling, pratade om Icas digitala framtid; en framtid som inte endast kommer att ske på nätet.

– Handeln kommer att handla om omnikanaler och inte bara vara online, särskilt dagligvaror som även så långt vi kan se framåt kommer att sälja i fysiska butiker. Då inte sagt att online inte är viktigt; för det är det. Framtiden kommer att handla om breda plattformar och vara datadriven.

Oracles egna föreläsare Neil Sholay, vice president för innovation tog i sitt föredrag upp vikten av att just data och möjligheterna att kunna mäta parametrar som alltid varit viktiga men hittills inte kunnat värderas. Enligt honom kommer ett företags kundförtroende i framtiden att spela allt större roll, samtidigt som det även kommer att kunna mätas. Det var även något som Liv Forhaug knöt an till när hon talade om Ica och deras användande av kunddata.

– Förtroende kommer att bli en viktig resurs i framtiden, och vi har ett starkt förtroende för vårt varumärke. Det kommer vara oerhört viktigt för oss att kunna använda oss av den här datan i framtiden och samtidigt upprätthålla ett starkt förtroende, sa hon.

Enligt Liv Forhaug har Ica som marknadsledande aktör fått lov att ändra stora delar av organisationen väldigt snabbt. För bara några år sedan hade kedjan till exempel inga egna programmerare och nu är kedjan fullt upptagna med att automatisera stora delar av verksamheten, bland annat genom samarbete med brittiska Ocado. Fram till år 2020 förväntas Ica spara hela 100 miljoner kronor genom automatisering.

Icas företagsmodell med fristående handlare har ibland setts som en nackdel för att kunna samordna näthandeln men enligt Liv Forhaug finns det fördelar med den 100 år gamla företagsmodellen, även inför framtiden.

– Vi är fortfarande fragmenterade men vi ser fördelarna med att ha en del gemensamma kompetenser, särskilt på gruppnivå, säger Liv Forhaug.

James Ek, försäljningschef på Oracle som var med under dagen håller med om den analysen:

– Det är roligt att notera att den här typen av modell är idag det mest framgångsrika sättet att driva innovation, en centralt styrd övergripande kultur som sedan måste förenklas runt om i organisationen. Innovation sker aldrig på en enda plats i en organisation, så jag skulle säga att det är en styrka Ica har, säger han till Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097