23948sdkhjf

Från pappersflaskor till bananband

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

BillerudKorsnäs satsar mycket på utveckling av nya förpackningar och nya applikationer för befintliga förpackningsmaterial och vid träffen berättade tre av deras företrädare om vad som är aktuellt.  

För ett antal år sedan lanserade de det töjbara pappret, Fibreform, något som får allt större genomslag.  

— Det var många som sa wow klart vi ska ha töjbart papper men också de som tyckte att det bara var dyrare än plastfilmen de använde, berättade Emma Hellqvist, Account Executive Formable Solutions 

Idag är det ingen som ifrågasätter varför plasten ska bytas ut och användningen ökar med 25 procent per år. Något som nu är på väg ut till marknaden är att pappret ska ersätta det aluminiumlaminat som idag används som toppfolie kring champagneflaskor och som idag är svår att återvinna.  

En annan applikation är band att hålla ihop bananer med. Det kan synas vara en enkel produkt men har krävt en hel del arbete för att klara de krav som ställs. Bananerna packas i Sydamerika och transporteras till Europa med båt och det är ofta blöta förhållanden så det gäller att bandet håller och ser snyggt ut när bananerna ska placeras ut i butiken. Bandet har också ett annat syfte. Tanken är att kunden inte ska bryta klasen i butiken, en bruten klase innebär att resterande bananer i klasen snabbt blir bruna och då måste slängas.  

 

Emma Hellqvist berättade också att många efterfrågar genomskinliga förpackningar så att kunden kan se vilken typ av vara den innehåller. I framtiden kanske det genomskinliga pappret gör entré men hon menar att mycket också handlar om designen, kanske kan en genomskinlig del ersättas med ett foto på produkten. Ett vanligt exempel är pasta som ofta säljs i plastförpackningar men där BillerudKorsnäs nu har lanserat en produkt i papper istället. 

 

Något som fortfarande är på forskningsstadiet är ta fram en flaska för kolsyrad dryck. Flaskan måste ha en barriär som klarar av den kolsyrade drycken, den ska också vara lätt att fylla och återvinningen måste fungera bra. Det är också viktigt att produkten inte bara ska vara en direkt ersättare till befintliga plastflaskor utan vara något nytt.  

— Vi vill inte lansera något mainstream till lågt pris utan det handlar om att sätta nivån från början, förklarade Gittan Schiöld, Venture manager. 

En sådan produkt kräver mycket samarbete med många olika parter som designer, barriärutvecklare och teknologipartners och naturligtvis varumärkesägaren, i det här fallet Carlsberg. Samarbete är alltå nyckelordet. 

— Ställ inte bara krav utan bidra på något sätt så kommer vi längre tillsammans. 

 

Men förpackningarna ska inte bara ha en bra funktion och spännande design. Hållbarheten är också en viktig faktor. Vd och koncernchef Petra Einarsson menar att slutkonsumenterna kräver hållbara lösningar och belönar de som tar hållbarhet på allvar.  

För BillerudKorsnäs är hållbarhet inte bara en del av agendan, det är agendan. Vi hävdar inte att vi är hela lösningen men vi vill var en del av lösningen.  

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181