23948sdkhjf

Från pappersflaskor till bananband

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

BillerudKorsnäs satsar mycket på utveckling av nya förpackningar och nya applikationer för befintliga förpackningsmaterial och vid träffen berättade tre av deras företrädare om vad som är aktuellt.  

För ett antal år sedan lanserade de det töjbara pappret, Fibreform, något som får allt större genomslag.  

— Det var många som sa wow klart vi ska ha töjbart papper men också de som tyckte att det bara var dyrare än plastfilmen de använde, berättade Emma Hellqvist, Account Executive Formable Solutions 

Idag är det ingen som ifrågasätter varför plasten ska bytas ut och användningen ökar med 25 procent per år. Något som nu är på väg ut till marknaden är att pappret ska ersätta det aluminiumlaminat som idag används som toppfolie kring champagneflaskor och som idag är svår att återvinna.  

En annan applikation är band att hålla ihop bananer med. Det kan synas vara en enkel produkt men har krävt en hel del arbete för att klara de krav som ställs. Bananerna packas i Sydamerika och transporteras till Europa med båt och det är ofta blöta förhållanden så det gäller att bandet håller och ser snyggt ut när bananerna ska placeras ut i butiken. Bandet har också ett annat syfte. Tanken är att kunden inte ska bryta klasen i butiken, en bruten klase innebär att resterande bananer i klasen snabbt blir bruna och då måste slängas.  

 

Emma Hellqvist berättade också att många efterfrågar genomskinliga förpackningar så att kunden kan se vilken typ av vara den innehåller. I framtiden kanske det genomskinliga pappret gör entré men hon menar att mycket också handlar om designen, kanske kan en genomskinlig del ersättas med ett foto på produkten. Ett vanligt exempel är pasta som ofta säljs i plastförpackningar men där BillerudKorsnäs nu har lanserat en produkt i papper istället. 

 

Något som fortfarande är på forskningsstadiet är ta fram en flaska för kolsyrad dryck. Flaskan måste ha en barriär som klarar av den kolsyrade drycken, den ska också vara lätt att fylla och återvinningen måste fungera bra. Det är också viktigt att produkten inte bara ska vara en direkt ersättare till befintliga plastflaskor utan vara något nytt.  

— Vi vill inte lansera något mainstream till lågt pris utan det handlar om att sätta nivån från början, förklarade Gittan Schiöld, Venture manager. 

En sådan produkt kräver mycket samarbete med många olika parter som designer, barriärutvecklare och teknologipartners och naturligtvis varumärkesägaren, i det här fallet Carlsberg. Samarbete är alltå nyckelordet. 

— Ställ inte bara krav utan bidra på något sätt så kommer vi längre tillsammans. 

 

Men förpackningarna ska inte bara ha en bra funktion och spännande design. Hållbarheten är också en viktig faktor. Vd och koncernchef Petra Einarsson menar att slutkonsumenterna kräver hållbara lösningar och belönar de som tar hållbarhet på allvar.  

För BillerudKorsnäs är hållbarhet inte bara en del av agendan, det är agendan. Vi hävdar inte att vi är hela lösningen men vi vill var en del av lösningen.  

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop säljer handelsområde

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Här är första Ica-butiken med e-handelsskåp – många fler på gång

Ger sig in i fighten med Coop och Willys.

Finalisterna i Änglamarkspriset

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Arkiv

Ica tecknar storavtal med Coor

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Axfood fimpar engångsgrillarna

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Tesco satsar på små premiumbutiker

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Hon är moderator för Retaildagen

Utökat matutbud går hem hos Circle K

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183