23948sdkhjf

Från pappersflaskor till bananband

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

BillerudKorsnäs satsar mycket på utveckling av nya förpackningar och nya applikationer för befintliga förpackningsmaterial och vid träffen berättade tre av deras företrädare om vad som är aktuellt.  

Läs också: Första böjbara träsugröret snart i handeln

För ett antal år sedan lanserade de det töjbara pappret, Fibreform, något som får allt större genomslag.  

— Det var många som sa wow klart vi ska ha töjbart papper men också de som tyckte att det bara var dyrare än plastfilmen de använde, berättade Emma Hellqvist, Account Executive Formable Solutions 

Idag är det ingen som ifrågasätter varför plasten ska bytas ut och användningen ökar med 25 procent per år. Något som nu är på väg ut till marknaden är att pappret ska ersätta det aluminiumlaminat som idag används som toppfolie kring champagneflaskor och som idag är svår att återvinna.  

En annan applikation är band att hålla ihop bananer med. Det kan synas vara en enkel produkt men har krävt en hel del arbete för att klara de krav som ställs. Bananerna packas i Sydamerika och transporteras till Europa med båt och det är ofta blöta förhållanden så det gäller att bandet håller och ser snyggt ut när bananerna ska placeras ut i butiken. Bandet har också ett annat syfte. Tanken är att kunden inte ska bryta klasen i butiken, en bruten klase innebär att resterande bananer i klasen snabbt blir bruna och då måste slängas.  

 

Emma Hellqvist berättade också att många efterfrågar genomskinliga förpackningar så att kunden kan se vilken typ av vara den innehåller. I framtiden kanske det genomskinliga pappret gör entré men hon menar att mycket också handlar om designen, kanske kan en genomskinlig del ersättas med ett foto på produkten. Ett vanligt exempel är pasta som ofta säljs i plastförpackningar men där BillerudKorsnäs nu har lanserat en produkt i papper istället. 

 

Något som fortfarande är på forskningsstadiet är ta fram en flaska för kolsyrad dryck. Flaskan måste ha en barriär som klarar av den kolsyrade drycken, den ska också vara lätt att fylla och återvinningen måste fungera bra. Det är också viktigt att produkten inte bara ska vara en direkt ersättare till befintliga plastflaskor utan vara något nytt.  

— Vi vill inte lansera något mainstream till lågt pris utan det handlar om att sätta nivån från början, förklarade Gittan Schiöld, Venture manager. 

En sådan produkt kräver mycket samarbete med många olika parter som designer, barriärutvecklare och teknologipartners och naturligtvis varumärkesägaren, i det här fallet Carlsberg. Samarbete är alltå nyckelordet. 

— Ställ inte bara krav utan bidra på något sätt så kommer vi längre tillsammans. 

 

Men förpackningarna ska inte bara ha en bra funktion och spännande design. Hållbarheten är också en viktig faktor. Vd och koncernchef Petra Einarsson menar att slutkonsumenterna kräver hållbara lösningar och belönar de som tar hållbarhet på allvar.  

För BillerudKorsnäs är hållbarhet inte bara en del av agendan, det är agendan. Vi hävdar inte att vi är hela lösningen men vi vill var en del av lösningen.  

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Här vill Lidl etablera ny butik

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Plus

Då öppnar nya Maxi

Nyhetsbrev

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Arkiv

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Coop Varberg ökade trots svag sommar

Coop närmar sig nytt prestigeläge i Varberg

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Bagerierna som säljer flest semlor

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

"Världens mat" med nya ägare

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Garant plastbantar 20 ton

Här fyller Coop 100 år

Oviss framtid för Willys-butik

Shopgun blir eReklamblad

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.235