23948sdkhjf

Från pappersflaskor till bananband

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

BillerudKorsnäs satsar mycket på utveckling av nya förpackningar och nya applikationer för befintliga förpackningsmaterial och vid träffen berättade tre av deras företrädare om vad som är aktuellt.  

För ett antal år sedan lanserade de det töjbara pappret, Fibreform, något som får allt större genomslag.  

— Det var många som sa wow klart vi ska ha töjbart papper men också de som tyckte att det bara var dyrare än plastfilmen de använde, berättade Emma Hellqvist, Account Executive Formable Solutions 

Idag är det ingen som ifrågasätter varför plasten ska bytas ut och användningen ökar med 25 procent per år. Något som nu är på väg ut till marknaden är att pappret ska ersätta det aluminiumlaminat som idag används som toppfolie kring champagneflaskor och som idag är svår att återvinna.  

En annan applikation är band att hålla ihop bananer med. Det kan synas vara en enkel produkt men har krävt en hel del arbete för att klara de krav som ställs. Bananerna packas i Sydamerika och transporteras till Europa med båt och det är ofta blöta förhållanden så det gäller att bandet håller och ser snyggt ut när bananerna ska placeras ut i butiken. Bandet har också ett annat syfte. Tanken är att kunden inte ska bryta klasen i butiken, en bruten klase innebär att resterande bananer i klasen snabbt blir bruna och då måste slängas.  

 

Emma Hellqvist berättade också att många efterfrågar genomskinliga förpackningar så att kunden kan se vilken typ av vara den innehåller. I framtiden kanske det genomskinliga pappret gör entré men hon menar att mycket också handlar om designen, kanske kan en genomskinlig del ersättas med ett foto på produkten. Ett vanligt exempel är pasta som ofta säljs i plastförpackningar men där BillerudKorsnäs nu har lanserat en produkt i papper istället. 

 

Något som fortfarande är på forskningsstadiet är ta fram en flaska för kolsyrad dryck. Flaskan måste ha en barriär som klarar av den kolsyrade drycken, den ska också vara lätt att fylla och återvinningen måste fungera bra. Det är också viktigt att produkten inte bara ska vara en direkt ersättare till befintliga plastflaskor utan vara något nytt.  

— Vi vill inte lansera något mainstream till lågt pris utan det handlar om att sätta nivån från början, förklarade Gittan Schiöld, Venture manager. 

En sådan produkt kräver mycket samarbete med många olika parter som designer, barriärutvecklare och teknologipartners och naturligtvis varumärkesägaren, i det här fallet Carlsberg. Samarbete är alltå nyckelordet. 

— Ställ inte bara krav utan bidra på något sätt så kommer vi längre tillsammans. 

 

Men förpackningarna ska inte bara ha en bra funktion och spännande design. Hållbarheten är också en viktig faktor. Vd och koncernchef Petra Einarsson menar att slutkonsumenterna kräver hållbara lösningar och belönar de som tar hållbarhet på allvar.  

För BillerudKorsnäs är hållbarhet inte bara en del av agendan, det är agendan. Vi hävdar inte att vi är hela lösningen men vi vill var en del av lösningen.  

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Lågpris större hot än Amazon”

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.289