23948sdkhjf

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Många anställda, men mindre marginaler än inom dagligvaruhandeln.

För första gången har conveniencebranschen kartlagts av Convenience Stores Sweden (CSS) och HUI Research. Där framgår att branschen som helhet nu omsätter 26 miljarder kronor och har en marknadsandel på 8,4 procent av den totala livsmedelshandeln.

Läs också: En bransch i uppgång

Andelen kedjeanslutna conveniencebutiker har ökat de senaste åren vilket är en av anledningarna till att den här sortens kartläggning nu låter sig göras. Även om mycket i kartläggningen bekräftar det många redan trott bjuder den på några överraskningar

– 8,4 av omsättningen, relativt liten del av dagligvarubranschen, men det som är lite förvånande är att antalet anställda är så pass högt då det ligger på hela 18 300. Det är viktigt att ta med sig när vi pratar med politiker och myndigheter att de förstår att branschen faktiskt är så här stor när man lägger ihop det, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden till Fri Köpenskap.

Tar convenience marknadsandelar från dagligvarubranschen?

– Det är svårt att säga eftersom det hela tiden svänger. För åtta år sedan var det tvärtom då butikerna byggde ut sina förbutiker men nu ser vi att det vänder tillbaka. Det är inte alltid lätt att få en förbutik att fungera då den ibland kan ta resurser ifrån och störa den vanliga verksamheten.

Kartläggningen som är baserad på bland annat bokslut är den första i sitt slag och förhoppningen är att den ska göra om årligen och då även kunna gå djupare in i branschens utveckling.

– Det finns vissa saker som vi inte fått fram som till exempel hur de olika kategorierna skiljer sig åt. Skulle vi göra det tror jag vi skulle se att konfektyrförsäljningen tar en större andel av dagligvarubranschens andelar, säger Bengt Hedlund.

Läs också: Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kartläggningen visar att marginalerna på i snitt 1,5 procent för convenience är lägre än för dagligvaruhandeln.

– Marginalerna säger inte så mycket men något som både var intressant och skrämmande var att det var en hel del företag med låga eller till och med minusmarginaler. Däremot ser vi ingen koppling mellan små och stora företag och vinstmarginalerna som vi trodde, du kan ha en stor butik som går minus eller en liten som går plus, säger Bengt Hedlund.

Enligt Bengt Hedlund är det snarare utbudet som är avgörande för framgång.

– De flesta stora kedjor är riktigt duktiga. De driver framförallt måltidslösningar, något som kan vara svårt för de mindre aktörerna att göra. Det finns så klart undantag men har man inte som en liten aktör lyckats med det då är man illa ute, säger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Succé för storpant-automaterna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Matkasseföretag till fem nya orter

Arkiv

Nu är Icas bacon helsvensk

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175