23948sdkhjf

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Slutet på året närmar sig med allt snabbare takt men innan vi välkomnar 2019 passade Fri Köpenskap på att fråga en rad olika människor inom dagligvarubranschen om året som gått.

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Charlotta Szczepanowski, chef Hållbarhet & Kvalité, Coop Sverige

– I år hade vi äntligen möjlighet att sätta fokus på en svensk pärla inom hållbarhet. Att relansera Änglamark är ett bra kommersiellt beslut som Coop tagit för att säkerställa att fler svenskar upptäcker ett varumärke med en unik historia, som i flera år vunnit pris för att vara Sveriges grönaste varumärke.

Henrik Hermansson, butikschef Hemköp Skövde C

– Framförallt avgränsningen av posten, vi har byggt upp en helt ny avdelning som gör att vi nu kan ta emot post. Sen har vi byggt om och fräschat upp hela butiken också, gett den en ansiktslyftning så att säga.

Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör Coop Online.

– I år har vi verkligen storsatsat online och levererat en rad nyheter för att ännu fler av Coops kunder och medlemmar ska se värdet och vinsten av att även handla dagligvaror digitalt. Fler och fler svenskar handlar nu mat på nätet och vi ser med stor spänning fram emot nästa år för att då växla upp takten ännu mer med en helt ny plattform som vi börjat utveckla i år.

Mikael C Andersson, onlinechef Bergendahls Food/City Gross:

– Det har hänt mycket positivt men störst är att vi sjösatt vår fullskaliga e-handel. Med samma pris på nätet som i våra fysiska butiker sticker vi verkligen ut hakan, och nu ser vi fram emot att växla upp under 2019.

Daniel Kvist, handlare, Ica Maxi Erikslund, Västerås.

Det viktigaste för oss har varit den stora renovering som vi genomgått för att framtidssäkra butiken och möta konkurrensen på orten. Vi har bland annat bytt ut alla kylar, breddat gångarna och skapat en ny delikatessavdelning. 

Emma Appelblad, butikschef Coop Strömsund

– I allmänhet har det inte hänt så mycket här men för branschen i stort är det ju internethandel som tagit fart. Vi hade en väldigt bra sommar och nu hoppas vi på lite snö så vi får en bra vinter också, folk verkar handla mer när det är vitt ute.

Martin Moström, vd Retail House

– Det största som hänt under året är att vi äntligen identifierat smarta omnichannellösningar för våra kunder där vi kopplar ihop den fysiska butiken med den digitala världen ur ett försäljningsperspektiv.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

– Om jag måste välja en sak, då får det bli arbetet med plastförpackningar. Det var en stor och viktig sak att vi inom dagligvaruhandeln satte ett gemensamt mål om att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara 2022 och av fossilfri eller återvunnen råvara 2030. Jag var stolt när jag i april tillsammans med vår dåvarande ordförande Anders Svensson presenterade det för regeringen.

Christina Cheng, grundare Sprillo

– Att vi märker ett sånt sug från stora marknadsledare att med hjälp av mer konceptuella varumärken och upplevelser få hjälp att flytta sitt erbjudande från en mid-position till public premium. Vi ser att förändringstrycket ökat ytterligare i och med att tidigare volympositioner inte längre erbjuder någon organisk tillväxt. Det kräver lösningar utanför boxen och utanför etablerade processer och strukturer.

Rickard Danielsson, grundare Retail Academics

Det största är hur bolaget har flyttat fram positionerna i många hänseenden. Sedan i somras har vi en ny vd som gör ett suveränt jobb. Bolaget växer snabbare än någonsin. Jag som ordförande har kunnat fokusera ännu mer på strategiska frågeställningar, vilket vi har börjat skörda frukterna av. Bland annat gör vi en rejäl satsning med att starta ett Retail Lab tillsammans med Nordic Tech House.

Charlotta Szczepanowski, chef Hållbarhet & Kvalité, Coop Sverige

– I år hade vi äntligen möjlighet att sätta fokus på en svensk pärla inom hållbarhet. Att relansera Änglamark är ett bra kommersiellt beslut som Coop tagit för att säkerställa att fler svenskar upptäcker ett varumärke med en unik historia, som i flera år vunnit pris för att vara Sveriges grönaste varumärke.

Karin Amnå, hållbarhetsutvecklare, Corporate Responsibility, Ica Sverige.

– Att vi lanserade det digitala verktyget Mitt klimatmål, där vi kan erbjuda Icakunderna att följa sin klimatpåverkan från sina matinköp och också få tips på mer klimatsmarta alternativ. Redan har ca 23 000 kunder aktiverat funktionen och vi får mycket positiv respons!

Mikaela Wien, pr- och marknadskoordinator, Netto Sverige,

– Det största som hänt oss på kommunikationsavdelningen är vårt nya butikskoncept som vi lanserade under hösten. Med en naturnära känsla och ännu större fokus på färskvaror och kundbemötande har vi engagerat såväl vår avdelning och personal som våra kunder.

Nina Eriksson, driftchef Hemköp.

– Jag har börjat som driftchef på Hemköp och har under några månader besökt 106 butiker. Härligt att se all kunskap och kärlek till mat som finns hos våra medarbetare! Hemköp jobbar aktivt med kvalitetsuppföljning av butikerna och det är roligt att se att många har höjt sina nivåer ordentligt under året.

Paula Frösell, dietist och ansvarig för Hälsa, Mat & Måltider, Ica Sverige.

– Socker bidrar med energi men innehåller ingen näring och söta drycker är en stor bov i dramat. Att vi sänkte sockerhalten i alla våra egna söta drycker (saft, läsk, fruktdryck) utan att tillsätta sötningsmedel, men ändå lyckats bibehålla den goda smaken är ett stort och viktigt bidrag till den svenska folkhälsan. Det innebär att svenska folket årligen får i sig ca 650 ton mindre socker!

Sara Kraft Westrell, kommunikationschef Axfood

– Jag bytte jobb under året och började som kommunikationsdirektör på Axfood. Fantastiskt roligt personligen, men också spännande att få djupdyka i, och även kunna påverka, en bransch som berör så många. Matbranschen står inför stora utmaningar, inte minst digitalt, och jag vill bidra till att människor i Sverige ska kunna äta bra och hållbar mat i framtiden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.566