23948sdkhjf

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Svenska Handelsfastigheter investerar 400 miljoner kronor i en handelsplats som ska omfatta totalt 24 000 kvadratmeter i Storlien. Handelsplatsen byggs i etapper och i ett första skede omfattar det cirka 11 000 kvadratmeter.

Läs också: Stora Coop vid gränsen varslar

– Det här är det största nybyggnadsprojektet i Storlien sedan 1880-talet, säger Michael Wallin, pressansvarig på Svenska Handelsfastigheter till Fri Köpenskap.

Redan nu är Coop och Eurocash kontrakterade i de nybyggda lokalerna men flera olika butiker och verksamheter är på gång. Öppningen av den första etappen är satt till påsk 2020.

– Det kommer att bli fler hyresgäster i ett senare skede och det är möjligt att det även blir fler livsmedelsaktörer.

Coop och Eurocash nuvarande lokaler i Storlien kommer att rustas upp och användas till andra aktörer. Dagligvarujättarnas ytor sväller i de nya butikerna. 

Läs också: Allt klart för Coops jättelager

– De blir väsentligt större procentuellt sett.

Totalt omsätter gränshandeln med Norge ungefär 25 miljarder kronor årligen. I Storlien ligger siffran på omkring en miljard enligt Svensk Handelsfastigheter.

– Och prognoserna ser väldigt bra ut med fortsatt försäljningsökning i Storlien även om man tittar på längre perspektiv som tio års sikt.

För Eurocash del handlar det om en ny butik på 4 500 kvadratmeter.

Läs också: Coop lanserar emv-blöjor i språksamarbete

Vi är mycket glada över att få möjlighet att etablera en ny butik i Storlien. Vi tror på fortsatt god tillväxt för gränshandeln och Storlien har ett bra läge vid E14 och med Trondheim och Tröndelags Fylke i upptagningsområdet, säger Johan Svensson, vd på Eurocash.

Eurocash har idag totalt sju butiker längs med den svensk-norska gränsen. I sortimentet finns över 12 000 artiklar med tyngdpunkt på kött, chark, dryck, konfektyr, tobak och annat som efterfrågas av den norska konsumenten.

– Vi kan gränshandel och känner väl till den norska konsumentens behov och förväntningar, säger Johan Svensson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125