23948sdkhjf

”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tobias Lindh, vd på Adyen, blickar i en gästkrönika österut för att spå framtiden.

För tio år sen stod varuhuskedjan JCPenney på sin topp och miljarderna rullade in. Amazon avfärdades som en uppstickare som aldrig kunde utmana fysisk retail. Tio år senare har JC Penneys värdering minskat med 86 procent.

Läs också: Coop börjar med blixtsnabba nätleveranser

Nu står vi inför ett nytt historiskt ögonblick. Amazons stundande entré på den svenska marknaden har väckt allt från förhoppningar till oro hos detaljhandeln. Vi vet att friktion under köpupplevelsen kostar detaljhandeln. Bara i Norden gick handlare miste om 16,4 miljarder kronor i förlorad försäljning på grund av långa köer. Nästan en miljard gick förlorad när kunden inte kunde betala med sitt föredragna betalsätt. Aktörer som Amazon har byggt sin framgång på en smidigare köpupplevelse, och här behöver svenska handlare lägga sitt fokus om de vill konkurrera.

Men det kan inte bara ske online. När Amazon etablerar sig i Sverige sker det primärt inom e-handeln. Handlare som vill ligga steget före borde se över sin omnistrategi.
Kunderna tänker sällan i termer av butik vs e-handel. De utgår ifrån hur deras behov för stunden bäst kan uppfyllas. Om det sker online eller i butik spelar mindre roll – de vill bara ha den bästa köpupplevelsen.

Tittar man på varför kunder föredrar att handla i butik uppges möjligheten till att känna på produkten (72 procent), jämföra färg och material (50 procent) samt undvika väntetider för leverans (42 procent). Om man å andra sidan tittar på varför kunder föredrar e-handel ser man att pris (60 procent), smidighet (57 procent), inga köer (40 procent) och bättre produktinformation (33 procent) spelar en stor roll.

Här har Alibabas dagligvaruhandelskedja Hema lyckats förena fördelarna med offline och online i en enda köpupplevelse. Kineser kan göra sin beställning online, få varorna hopplockade på plats och hemkörda inom 30 min om de bor inom tre kilometer från butiken. Konceptet har visat sig så populärt att det ryktats om att människor flyttat för att bo i närheten av en Hema-butik.

Hema använder också appen som ett nav och ser till att kunder i butik enkelt kan skanna av QR-koder och få detaljerad produktinformation såsom varifrån varan kommer, hur den producerats och vilka anställda som hanterat den. Betalningen sker sen genom biometri med ansiktsskanning i syfte att slippa stå i kö. 2029 kommer listan på världens mest framgångsrika handlare se annorlunda ut. Vill man framtidssäkra sin affär och undvika samma öde som JCPenney, då är det omnikanal man borde fokusera på.

Ses vi i framtiden?

Tobias Lindh är Nordenchef hos det nederländska betalbolaget Adyen

Mer om: Adyen | E-handel
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han går in i Icas valberedning

Arkiv

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Då öppnar Matvärlden i Vällingby

”Vi ska vara game changers”, säger driftschefen.

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176