Icagruppens styrelse har fastställt dagligvarujättens sju viktigaste strategiska prioriteringar för 2019. Prioriteringarna ska bidra till mer samarbete och synergier för ökad tillväxt och lönsamhet.
Icagruppens lista:
- Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln.
- Butiksnät och butikskoncept: Utveckla vår butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad.
- Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster i vårt ekosystem.
- Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbete mellan bolagen samt bygga kritiska kompetenser inom bland annat IT-utveckling och avancerad analys.
- Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i våra kärnprocesser med särskilt fokus på logistiken och gemensamma inköp.
- Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser.
- Klimat och hälsa: Driva Icas hållbarhetsarbete “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat.
Prioriteringarna skiljer sig på flera punkter jämfört med fjolårets lista. Så här prioriterade Icagruppen för 2018:
- Säkra konkurrenskraftiga priser och en rättvisande prisuppfattning.
- Implementera stärkta kunderbjudanden för ICA Special, Hemtex och ICA Banken.
- Skapa ledande omnikanal- och leveranserbjudanden tvärs över ICAs verksamheter och plattformar.
- Stärka butiksnät och koncept med fokus på storstad och convenience.
- Framgångsrikt slutföra och integrera IKI-förvärvet.
- Stärka det gemensamma lojalitetsprogrammet med ett ledande, mer personaliserat CRM och nya digitala tjänster i ekosystemet.
- Öka stabilitet och effektivitet i hela värdekedjan, med fokus på logistik och butikernas konkurrenskraft.
- Öka utvecklingstakt och effektivitet genom nya arbetssätt och automation.
- Förbättra arbetssätt för prestation, karriär och utveckling samt öka .
- förändringsförmågan.
- Driva “En god morgondag” med fokus på hälsa och klimat.