23948sdkhjf

Maxhalt kan stoppa energidrycker

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vissa leverantörer riskerar att drabbas av Livsmedelsverkets utredning.

Frågan om försäljning av energidrycker till barn och eventuella åtgärder för att begränsa dem har utretts av Livsmedelsverket och de har nu kommit fram till att en åldersgräns inte är att föredra då ungdomar inte är storkonsumenter av energidryck.

Läs också: Så slår Brexit i butikshyllan

– Undersökningen Riksmaten ungdom visar, kanske överraskande för många, att konsumtionen av energidryck är låg i åldersspannet 11-18 år. Det är faktiskt vanligare att barn och unga får i sig koffein från kaffe, te och coladryck, säger Anna Wedholm teamchef på Livsmedelsverket.

Istället anser Livsmedelsverket att en maxhalt kan ses som en möjlighet att undvika att ungdomar får i sig för stora mängder koffein via energidrycker. Dessutom uppger Livsmedelsverket att butikernas egna frivilliga åldersgränser i dagsläget fungerar tillfredsställande.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har meddelat att de behåller åldersgränsen.

– Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan vara en bra åtgärd, men vi tror också att åldersgräns fyller en viktig funktion. Vi ser ingen anledning att sluta tillämpa åldersgräns, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Läs också: Sjukt kött har sålts till Sverige

Utredningen är ett första steg på väg mot en eventuell lagstiftning och Livsmedelsverket betonar att det finns mer att utreda i frågan.

– Vi har inte lagt ett förslag ännu på exakt var en eventuell gräns skulle ligga men vi har tittat på EFSA:s (den europeiska livsmedelsmyndigheten reds. anm) rekommendationer som ligger på 3 milligram per kroppsvikt, vilket skulle innebära cirka 3 200 milligram koffein per liter som ett eventuellt tak. En burk med den mängden koffein är ungefär vad en elvaåring kan dricka utan att uppleva några negativa effekter, säger Anna Wedholm.

3 200 milligram per liter är i dag precis det värde som Red Bull ligger på, men märken som Nocco och Aminpro ligger en bra bit över den mängden.

– Vi har inte gjort en konsekvensutredning ännu och vi vet att det kan komma att innebära ett handelshinder som skiljer sig från resten av Europa och det är till att undersöka om det är värt det, säger Anna Wedholm.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Arkiv

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218